Lietuva un Itālija tūristus vilinās ar naudu, Latvija – ar informāciju

MĀRKETINGS. Rīgas Tūrisma attīstības birojs ar komunikācijas kampaņu “Rīga bez tevis nav Rīga” cer jau šovasar atgriezt galvaspilsētā pašmāju un ārvalstu tūrist © Kaspars Krafts/F64

Atvieglojot ierobežojumus, atsāksies ceļošana un pastiprināsies arī starpvalstu cīņa par tūristiem. Vai Latvija uzvarēs šajā cīņā vai vismaz nezaudēs tajā, laiks rādīs. Lietuva plāno ārvalstu tūristiem apmaksāt trešo valstī pavadīto nakti, Itālija – daļai mājsaimniecību piešķirt 500 eiro Itālijas apceļošanai. Savukārt, Latvija pieturas pie pirmskrīzes mārketinga stratēģijas – informatīvām kampaņām un ārvalstu žurnālistu uzņemšanas.

Eiropas mērogā viesnīcām, restorāniem, tūrisma operatoriem, ceļojumu aģentūrām un tālsatiksmes dzelzceļam Covid-9 krīzes dēļ ieņēmumi samazinājušies par 85%, kruīza kompānijām un aviokompānijām ‒ par 90%, liecina Eiropas Komisijas (EK) apkopotā informācija. ES ceļojumu un tūrisma nozare ziņo, ka rezervāciju skaits ir samazinājies par 60 līdz 90% salīdzinājumā ar attiecīgajiem periodiem iepriekšējos gados. “Ja netiks veikti steidzami pasākumi, ja netiks atrasts ārkārtas finansējums, kas palīdzētu tūrismā iesaistītajiem uzņēmumiem noturēties līdz brīdim, kad var atsākties tūrisma plūsma, daudzi uzņēmumi jau tuvākajās nedēļās vai mēnešos var bankrotēt,” brīdina EK.

Tūrisms ne tikai ir ES ceturtā lielākā eksporta kategorija, tā nes ieguvumus visai Eiropas ekonomikai: katrs eiro pievienotās vērtības, ko radījusi tūrisma nozare, netieši rada vēl 56 centus pievienotās vērtības citās nozarēs.

Citu valstu vilinošie piedāvājumi

Teju visas valstis, kas jau ir gatavas uzņemt ārvalstu tūristus vai vismaz ieinteresēt savas valsts pilsoņus apceļot pašu zemi, lielākoties izmanto līdzšinējo tūrisma veicināšanas stratēģiju ‒ informējošas kampaņas, reklāmas, aktivitātes sociālajos tīklos. Taču bažījoties, ka krīzes situācijā ar miera laika mārketingu varētu būt par maz, dažas valstis tūrisma veicināšanai plāno izmantot neordināras metodes, piemēram, Lietuva apsver iespēju ārvalstu tūristiem kompensēt katru trešo valstī pavadīto nakti. Lietuvas Ekonomikas ministrijas aprēķini liecina, ka šādu piedāvājumu varētu izmantot aptuveni 10 tūkstoši tūristu.

Savukārt krīzes smagi skartajā Itālijā tiek plānots dāvināt 500 eiro vienai mājsaimniecībai ceļošanai pa Itāliju. Tiesa, šis piedāvājums attiecas tikai uz Itālijas iedzīvotājiem, turklāt tikai trūcīgajiem. Itālijā par tādām tiek uzskatītas mājsaimniecības, kuru ienākumi gadā nepārsniedz 40 000 eiro.

Šī pasākuma mērķis ir palielināt Itālijas tūrisma nozari, kurā ir nodarbināti 15 procenti valsts darbavietu, raksta www.thelocal.it.

Latvijā - informatīvas kampaņas un ārvalstu žurnālistu vizītes

Latvijā Tūrisma nozares uzņēmumu individuālā mārketinga aktivitātēm ieplānoti 3,8 miljoni eiro. Paralēli pie dažādām tūrisma veicināšanas aktivitātēm un kampaņām strādā arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA). Lielākā daļa atbalsta pasākumu tūrisma nozarei vēl ir plānošanas stadijā, bet daļa no tiem jau ir īstenoti vai tiks īstenoti tuvākajā laikā. Lielākā daļa aktivitāšu tiek plānota uz rudens sezonu, lai popularizētu Latviju kā tūrisma gala mērķi arī rudens un ziemas sezonā, kā arī 2021. gada tūrisma sezonā, Neatkarīgajai skaidro LIAA Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava.

Maijā un jūnijā tika īstenota vietējā tūrisma veicināšanas kampaņa #AtklājLatvijuDroši, aicinot iedzīvotājus apceļot Latviju, ievērojot nepieciešamos drošības nosacījumus. Kampaņa ietvēra publicitātes pasākumus plašsaziņas līdzekļos un sociālajos tīklos, akcentējot mazāk zināmos Latvijas tūrisma objektus. Kampaņa tika īstenota latviešu un krievu valodā. Lai aicinātu cilvēkus apmeklēt mazāk zināmas vietas, tika uzrunāti arī viedokļu līderi, kuri dalījās ar saviem iespaidiem par Latvijas reģionālā tūrisma piedāvājumu. Pamatā šī kampaņa tika īstenota “Facebook” un “Instagram” platformās.

Lai dažādotu Latvijas tūroperatoru piedāvājumu, šonedēļ no 1. līdz 3. jūlijam LIAA organizē 3 dienu tūroperatoru un mediju pārstāvju vizīti Latgalē, popularizējot reģiona piedāvājumu kā labu alternatīvu ārvalstu ceļojumiem. Līdzīgas vizītes plānotas arī uz citiem Latvijas reģioniem.

Latvijas tūrisma piedāvājuma popularizēšanai rudens sezonā Latvijas televīzijā tiks pārraidīti divi raidījumi “Tas notika šeit” un raidījums “Te”, kuri top ar LIAA atbalstu un popularizēs vietējā tūrisma piedāvājumu.

Pēc I. Šīravas stāstītā, rudenī tiek plānotas vairākas Norvēģijas tūroperatoru un žurnālistu vizītes Latvijā. Papildus Norvēģijā paredzēti Latvijas tūrisma piedāvājuma prezentācijas pasākumi Oslo, Bergenā, Trondheimā un Kristiansandā, lai veicinātu Latvijas atpazīstamību Norvēģijas tirgū. Mārketinga kampaņa Norvēģijas medijos tiek plānota 2020. gada beigās un 2021. gada sākumā.

Tāpat tūrisma veicināšanas aktivitātes tiek plānotas Vācijā, kur tiks popularizēts Latvijas piedāvājums dabas un aktīvās atpūtas, kultūras un gastronomijas jomā. Vācijā plānots sasniegt 10 miljonu auditoriju. Arī Vācijas potenciālo ceļotāju uzrunāšanai tiks izmantoti populārākie mērķauditorijas mediju kanāli, veidoti īpaši podkāsti, kā arī organizētas viedokļu līderu vizītes Latvijā. Plānota arī dalība Vācijā notiekošajās specializētajās tūrisma izstādēs, kas aptver visus Vācijas reģionus. Savukārt Vācijas mediju un tūroperatoru vizītes Latvijā tiks organizētas sadarbībā ar Lietuvu un Igauniju, prezentējot Baltiju kā vienotu tūrisma galamērķi.

Ar dažāda līmeņa stendiem ir ieplānota dalība 10 dažādās starptautiskās tūrisma izstādēs Brēmenē, Leipcigā, Barselonā, Utrehtā, Helsinkos, Štutgartē, Hamburgā, Hannoverē, Minhenē un Berlīnē.

Paralēli tiek īstenotas mārketinga aktivitātes arī Lietuvā un Igaunijā. Šīs kampaņas ietver publicitātes pasākumus populārākajos Lietuvas un Igaunijas drukātajos un elektroniskajos medijos, viedokļu līderu uzrunāšanu, tūrisma informācijas sagatavošanu lietuviešu un igauņu valodā. 2020. gada rudenī plānots organizēt Latvijas tūrisma seminārus un kontaktbiržas Viļņā un Tallinā, lai sniegu iespēju Latvijas tūrisma nozares pārstāvjiem un pakalpojumu sniedzējiem prezentēt Latvijas aktuālo tūrisma piedāvājumu, kā arī dibināt kontaktus ar iespējamiem sadarbības partneriem Lietuvā un Igaunijā. Tiek plānotas arī Lietuvas un Igaunijas tūroperatoru un mediju pārstāvju vizītes Latvijā.

Īpaša interese par Somijas tūristiem

Ņemot vērā, ka no 26. jūnija tika atklāta jauna prāmja līnija “Helsinki - Rīga”, LIAA veica mārketinga aktivitātes Somijā, popularizējot Latviju kā pievilcīgu un drošu tūrisma galamērķi somu auditorijai vasaras periodā. Ar pirmo prāmja “Silja Serenade” (ietilpība ir 2800 pasažieru) reisu 27. jūnijā no Helsinkiem Rīgā ieradās 1500 somu tūristi. Arī kompānija “Tallink”, kā šī prāmja līnijas operators, apstiprina, ka biļešu tirdzniecība norit labi un prāmju kursēšanas laiks pagarināts līdz augusta beigām, lai gan sākotnēji bija plānots, ka prāmis kursēs līdz 16. augustam.

“Somija ir definēta kā viena no Latvijas ārvalstu tūristu piesaistes mērķa valstīm, tādēļ tiek plānotas arī citas mārketinga aktivitātes, domājot jau par 2021. gada tūrisma sezonu. Ar pirmo prāmja reisu Rīgā ieradās 16 Somijas mediju pārstāvji, tostarp divu televīziju žurnālisti. Tiek plānotas arī citas Somijas mediju pārstāvju vizītes, piemēram, no 30. jūnija līdz 3. jūlijam Latvijā uzturēsies Somijas trešā lasītākā laikraksta “Iltalehti” žurnālisti. Laikraksta drukātā izdevuma auditorija sasniedz 300 tūkstošus lasītāju, bet digitālā izdevuma versija sasniedz 2,34 miljonus lasītāju,” atklāj I. Šīrava.

Vēl viena aktivitāte, lai ieinteresētu somu tūristus apmeklēt Latviju, ir populāra Somijas TV šova filmēšana Latvijā, kura auditorija sasniedz 1 miljonu skatītāju. Filmēšanas komanda Latvijā strādās vienu mēnesi augusta beigās un septembra sākumā. Šova translēšana TV kanālā provizoriski plānota 2021. gada sākumā. Sadarbībā ar Somijas partneriem tiek organizēti arī vairāki darījumu tūrismu veicinošie pasākumi, piemēram, tiešsaistes seminārs ar Somijas tūrisma profesionāļu asociāciju, kurā LIAA prezentēja Latviju kā drošu tūrisma galamērķi. Par aktuālo situāciju un sadarbību aviācijas jomā plānots tiešsaistes seminārs ar kompāniju “Finnair”. Šajā sadarbībā ieinteresēta arī Latvijas nacionālā aviokompānija “Air Baltic”. Savukārt augustā tiek plānota tiešsaistes kontaktbirža Baltijas un Ziemeļeiropas valstu tūrisma profesionāļiem.

Ekonomika

Ir zināmi nozīmīgākie sabiedrības ieguvumi nākamajā, 2025. gadā Labklājības ministrijas atbildības jomā. Tomēr ne par vienu no priekšlikumiem vēl nav bijis lēmums, tā ka šis ir plānotais, bet ne apstiprinātais. Gala lēmumu, izskatot nākamā gada valsts budžetu, pieņems Saeima, "Neatkarīgo" informēja Labklājības ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Aiga Isajeva.