"Cēsu alus": Inovācijas un nepārtraukta attīstība

© Publicitātes foto

Intervija ar AS “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāju Evu Sietiņsoni.

„Cēsu alus” ir lielākais dzērienu ražotājs Latvijā un ieņem lielāko daļu vietējās izcelsmes alus tirgus. Kādas ir pēdējo gadu tendences ‒ vai tirgū parādās ievērojami vietējie spēlētāji, kas spētu mainīt esošo situāciju?

Mēs tiešām varam lepoties, ka esam lielākā Latvijā ražojošā alus darītava un ražošanu nodrošinām šeit ‒ Cēsīs. „Cēsu alus” saražo apmēram 60% no visa Latvijā saražotā alus. Pēdējos gados kopējais alus tirgus piedzīvo kritumu, tomēr tas arvien ir ļoti aktīvs. Alus baudītājiem Latvijā tiek piedāvāta plaša alus daudzveidība un izvēle.

Kas ir jūsu stiprākās puses, kas ļauj ilgstoši noturēties līderu lomā?

Līdztekus biznesa rezultātu sasniegšanai „Cēsu alus” prioritāte vienmēr ir bijusi ilgtspējīga darbība - lai rūpētos gan par uzņēmuma darbiniekiem, gan vietējās kopienas attīstību, mēs ilgtermiņā īstenojam daudzas aktivitātes. Vienlaikus nepārtraukti domājam par efektīvu resursu izmantošanu un ietekmes uz vidi mazināšanu. Protams, pāri visam - ir augstvērtīgas kvalitātes produkti un izcila klientu servisa nodrošināšana.

„Cēsu alus” piedāvājums ir ļoti plašs, un ik pa brīdim tirgū ienāk kāds jaunums. Vai arī šogad gaidāmi jauni dzērienu veidi?

Mūsu uzņēmuma pamats ir nepārtraukta attīstība - sekojam līdzi tendencēm, katru gadu aktīvi strādājam pie produktu inovācijām un tirgū piedāvājam jaunus produktus un garšas. Mums ir liels produktu sortiments ‒ pārstāvam vismaz 10 dzērienu kategorijas. Esam novērojuši, ka pircējus arvien vairāk interesē eksperimentāli jaunumi. Šogad viens no mūsu jaunumiem alus kategorijā ir „Cēsu Premium Brut Lager” - alus, kas brūvēts, izmantojot šampanieša raugu. Tāpat pieaug bezalkoholiskā alus tirgus, un arī mēs paplašinājām savu piedāvājumu ar jaunu bezalkoholisko „Cēsu Premium Blue” kviešu alu ar citrusu garšu. Esam strādājuši arī pie bezalkoholisko dzērienu tirgus attīstības, radot jaunas „craft” dārza limonādes ar samazinātu cukura daudzumu un neparastām garšām - vīģu, apiņu un rožu. Viens no pēdējiem mūsu jaunumiem bezalkoholisko dzērienu segmentā ir „Bērzūdens” - ar dabisku bērzu sulu sastāvā.

PĀRMĒRĪGA ALKOHOLA LIETOŠANA IR KAITĪGA JŪSU VESELĪBAI. ALKOHOLISKOS DZĒRIENUS AIZLIEGTS PĀRDOT, NODOT UN IEGĀDĀTIES NEPILNGADĪGĀM PERSONĀM.

Kā mainās alus dzeršanas tradīcijas? Kāds alus šobrīd ir modē?

Populārākais alus joprojām ir „lager” tipa alus, tomēr alus baudītāji arvien vairāk ir gatavi eksperimentēt ar dažādiem alus veidiem un garšām. Pieaug „premium” klases segmenta un „craft” alus tirgus. Vasaras sezonā iecienīti ir atspirdzinoši, vieglāki ali, piemēram, „kriek” alus ar pievienotu ķiršu sulu, alus kokteiļi, „radler”, pēdējos gados pieaudzis arī bezalkoholiskā alus tirgus.

Cik lielā mērā krīze atsaucas uz ražošanas apjomu, darbinieku noslogojumu?

Līdzīgi citām pārtikas kategorijām ārkārtējās situācijas laikā dzērienu pārdošanas apjomi samazinājās, tomēr mēs meklējām veidus, kā samazināt uzņēmuma izmaksas, optimizēt savu darbību. Ārkārtējā situācijā meklējām jaunas iespējas un īstenojām vairākus aktuālus projektus, kā arī gatavojāmies vasaras sezonai. Ātri reaģējām un burtiski dažu dienu laikā martā izveidojām „Cēsu alus” internetveikalu ‒ veikals.cesualus.lv, dodot iespēju iedzīvotājiem ievērot sociālo distancēšanos un dzērienus pasūtīt internetā ar piegādi uz mājām visā Latvijā. Tas ļāva nodrošināt darbu arī tiem darbiniekiem, kuriem būtu dīkstāve būtiski skartā HoReCa sektora dēļ ‒ viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, to lielākā daļa bija slēgti vai darbojās minimālā režīmā, arī pasākumi visā Latvijā nenotika. „Cēsu alus” darītavā ārkārtējās situācijas laikā darbinieku skaits nav mainījies. Arī darbinieku mainība šajā periodā faktiski nav notikusi. Neesam izmantojuši iespēju no valsts saņemt dīkstāves pabalstus darbiniekiem.

Vai var cerēt, ka ap Jāņiem viss nostāsies savās vietās un alus tiks dzerts un ražots tāpat kā iepriekš?

Alus nozarei ir ļoti sezonāls raksturs, tādēļ tiešām ceram uz labvēlīgiem laika apstākļiem šajā sezonā - jo siltāks laiks, jo alus un citu dzērienu patēriņš pieaug. Alus ir Jāņu tradicionālais dzēriens, tādēļ esam sagatavojušies, lai līgotājiem būtu dzērieni, ko likt svētku galdā. Mūsu internetveikalā ir iespēja iegādāties arī īpaši sagatavotus Līgo svētku komplektus.

Covid-19 krīzes laikā „Cēsu alus” ir pievērsies arī dezinfekcijas līdzekļu ražošanai. Vai plānojat saglabāt šo produktu ražošanu ilgtermiņā?

Sākām ražot dezinfekcijas līdzekli “Sanitizer Forte” gan sava uzņēmuma vajadzībām, jo to pieejamība tirgū bija ļoti ierobežota, augstas cenas un ilgi pasūtījuma izpildes laiki, gan vēlējāmies sniegt ieguldījumu sabiedrības cīņā ar koronavīrusu un nodrošināt dezinfekcijas līdzekļu pieejamību valstī. Tāpat sniedzām atbalstu arī vietējai kopienai - dezinfekcijas līdzekļus ziedojām Vidzemes reģiona ārstniecības iestādēm, lai pateiktos mediķiem par viņu ieguldījumu un smago darbu, rūpējoties par sabiedrības veselību. Mēs šobrīd turpinām dezinfekcijas līdzekļu ražošanu un izvērtēsim to ražošanu ilgtermiņā.

Ekonomika

2026. gadā Eiropas Savienībā (ES) stāsies spēkā ES Atmežošanas regula par cīņu pret mežu izciršanu (EUDR), kas var samazināt kakao produktu pārstrādi Eiropas Savienībā par aptuveni 20%. Tas savukārt draud izraisīt šokolādes tāfelīšu cenu pieaugumu līdz pat septiņiem eiro. "Neatkarīgā" skaidroja, ko par regulas ieviešanu domā Latvijas ražotāji un tirgotāji.

Svarīgākais