Neatkarīgā secina: Degvielas cenas kāpj un kāps vēl vairāk

PAMANĀMAS IZMAIŅAS. Mēneša laikā benzīna cena “Circle K” automātiskajā degvielas uzpildes stacijā Valdeķu ielā pieaugusi par 6,7 centiem litrā, dīzeļdegvielas – par 3 centiem litrā © Ilze Šteinfelde

Dzīvei pamazām atgriežoties ierastajās sliedēs, atsācies benzīna un dīzeļdegvielas cenas kāpums. Ņemot vērā degvielas cenu izmaiņas biržās, tirgotāji paredz degvielas tālāku sadārdzināšanos arī benzīntankos.

Tik lētu degvielu kā aprīļa vidū, kad benzīna un dīzeļdegvielas litrs maksāja zem eiro, visticamāk, tuvākajā laikā Latvijas benzīntankos neredzēsim. Šobrīd degvielas cena vēl nav sasniegusi pirmskrīzes līmeni, taču strauji tam tuvojas. Kopš aprīļa vidus benzīns ir sadārdzinājies par aptuveni 10 centiem litrā, dīzeļdegviela - par aptuveni 7 centiem litrā.

Neatkarīgā

Biržā benzīna cenai 100% kāpums

Tirgotāji degvielas cenas kāpumu mazumtirdzniecībā skaidro ar naftas produktu cenu izmaiņām. “Pēdējā mēneša laikā naftas produktu cenas ir ievērojami kāpušas. Salīdzinot cenas maija sākumā un beigās, benzīnam tās ir pieaugušas vairāk nekā par 30 procentiem, dīzeļdegvielai ‒ vairāk nekā par 20 procentiem,” Neatkarīgajai atzīst “Neste Latvija” mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Ilze Pērkone.

“Virši” aplēses liecina, ka cenu kāpums ir bijis pat vēl izteiktāks. “Viszemākās biržas cenas naftas produktiem saistībā ar Covid-19 pandēmiju tika novērotas aprīļa beigās.

Savukārt jūnija sākumā parādījās pozitīvi degvielas tirgus signāli par pandēmijas mazināšanos - respektīvi biržas cenas dīzeļdegvielai pieauga par 50 procentiem, benzīnam dubultojās, ja par atskaites punktu ņemam tirgus rādītājus aprīlī. Tātad ar laika nobīdi benzīna un dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības cenās Latvijā būs novērojams neliels pieaugums,”

brīdina Virši pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs. Otrdien “Virši-A” degvielas uzpildes stacijā Lubānas ielā dīzeļdegviela maksāja 0,964 eiro, 95. markas benzīns ‒ 1,084 eiro.

“Circle K” degvielas uzpildes stacijās kopš maija vidus benzīna cena pieaugusi vidēji par aptuveni 7 centiem litrā, dīzeļdegvielai ‒ par aptuveni 4 centiem litrā.

“Circle K Latvia” degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs atklāj, ka maija sākumā vēl bija vērojams cenu samazinājums par aptuveni 4 centiem litrā benzīnam un par 3 centiem litrā dīzeļdegvielai, bet kopš maija vidus benzīna cenas pieaugušas vidēji par 7 centiem litrā, dīzeļdegvielai - vidēji par 4 centiem litrā. “Atsākoties ekonomiskajai aktivitātei un valstīm samazinot Covid-19 vīrusa apkarošanas ierobežojumus, arī degvielas cenas biržā ir pieaugušas. Kopš aprīļa beigām benzīna cena biržā ir augusi par 92 procentiem, dīzeļdegvielas cena par aptuveni 50 procentiem un gāze par 114 procentiem,” pauž G. Titovs. Līdz ar to degvielas cenas pieaugot arī mazumtirdzniecībā, tiesa, ne tik strauji kā biržā.

Nodokļi un peļņa

Benzīntankā pērkot degvielu, tiek samaksāts ne tikai par pašu benzīnu vai dīzeļdegvielu, ko autovadītājs lej sava spēkrata bākā, bet arī par tirgotāja uzcenojumu, kurā ierēķinātas gan izmaksas, gan peļņa, kā arī par nodokļiem un nodevām, kas pilda valsts budžetu. Šobrīd vairāk nekā 60 centi no katra pārdotā degvielas litra ir nodokļos iekasētā summa. Pēdējās izmaiņas akcīzes nodoklī un prasība pēc zaļākas degvielas nodokļu apjomu palielināja par aptuveni 6 centiem litrā.

Pērn un šā gada pirmajos trīs mēnešos visvairāk degvielas mazumtirdzniecībā pārdeva “Neste Latvija”, kuras kopējais apgrozījums pērn pieauga par 3,5%, sasniedzot 340,577 miljonus eiro. Uzņēmuma peļņa pārsniedza 10 miljonus eiro, kas, tiesa, bija par 17,4% mazāka nekā gadu iepriekš, liecina firmas.lv dati. Arī šo gadu “Neste Latvija” plāno beigt ar pelņu. Tomēr vadības ziņojumā gan uzsvērts, ka nav iespējams sniegt skaitlisku aplēsi par Covid-19 izplatības ietekmi uz kompāniju.

Arī “Viada Baltija” vadības ziņojumā uzsvērts, ka nav paredzams, kā situācija varētu attīstīties nākotnē, un līdz ar to pastāv ekonomikas attīstības nenoteiktība. “Uzņēmuma vadība nepārtraukti izvērtē situāciju. Pašlaik “Viada Baltija” veic visus drošības pasākumus, lai aizsargātu savus darbiniekus un klientus. Tāpat uzņēmums veic ikdienas analīzi par “Viada Baltija” ieņēmumiem un izdevumiem, plāno optimizēt izdevumus, izskata degvielas uzpildes staciju rentabilitāti. No 1. aprīļa atceltas visas piemaksas, kuras ir paredzētas esošajā uzņēmuma nolikumā, tāpat tiek optimizēti izdevumi un analizēta degvielas uzpildes staciju rentabilitāte, attiecīgi saīsināts darba laiks un samazinātas štata vienības. Savukārt nomniekiem ir nosūtīti lūgumi samazināt nomas maksas. “Viada Baltija” ir jābūt gatavai situācijai, ka korporatīvie klienti, iespējams, nespēs apmaksāt rēķinus par iegādāto degvielu. Saistībā ar to, ka uzņēmumi var būt iekļauti krīzes skartajās nozarēs, “Viada Baltija” laikus veica klientu monitoringu, un visi klienti, kuriem parāds pārsniedz 1000 eiro, tiek iekļauti apdrošināšanas līgumā,” vēstīts vadības ziņojumā.

AS “Viada Baltija” apgrozījums pērn bija 174,976 miljoni eiro, kas ir par 5,7% vairāk nekā 2018. gadā. Peļņa gan bijusi tikai 80 563 eiro, kas ir krietni mazāk nekā 2018. gadā, kad peļņa pārsniedza 260 tūkstošus eiro.

Degvielas mazumtirgotāja AS “Virši-A” apgrozījums pagājušajā gadā bija 187 miljoni eiro, kas ir par 3,7% vairāk nekā 2018. gadā, bet kompānijas peļņa pieaugusi par 5,1% un sasniegusi gandrīz četrus miljonus eiro, liecina uzņēmuma gada pārskats.

“Virši A” uzskata, ka izdodies pārvarēt ārkārtējo situāciju ar vairākiem kompensējošiem pasākumiem, proti, finanšu situācijas monitorēšanu, krīzes plāna izstrādāšanu un īstenošanu, resursu iegādes savlaicīgu plānošanu, debitoru risku padziļinātu analīzi.

“Circle K” jaunākais gada pārskats ir pieejams par finanšu gadu, kas ilga no 2018. gada 1. maija līdz 2019. gada 30. aprīlim. Tas liecina, ka šajā laikā uzņēmums apgrozījis 425 miljonus eiro, bet nopelnījis 19,2 miljonus eiro.

Krīzē auto atpūšas

Šā gada trīs mēnešos kopumā Latvijā tika realizētas 292 611 tonnas degvielas, kas ir par 6,6% mazāk nekā 2019. gada trīs mēnešos, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) apkopotie akcīzes preču aprites rādītāji. Mazumtirdzniecībā kopumā tika pārdotas 211 549 tonnas degvielas, kas ir par 8674 tonnām jeb 3,9% mazāk nekā 2019. gada trīs mēnešos. Mazumtirdzniecībā realizētās dīzeļdegvielas apmērs 2020. gada trīs mēnešos ir samazinājies par 4896 tonnām jeb 2,9%, bet biobenzīns pārdots par 3834 tonnām jeb 11,2% mazāk nekā pagājušā gada identiskā laika periodā.

Ekonomika

2026. gadā Eiropas Savienībā (ES) stāsies spēkā ES Atmežošanas regula par cīņu pret mežu izciršanu (EUDR), kas var samazināt kakao produktu pārstrādi Eiropas Savienībā par aptuveni 20%. Tas savukārt draud izraisīt šokolādes tāfelīšu cenu pieaugumu līdz pat septiņiem eiro. "Neatkarīgā" skaidroja, ko par regulas ieviešanu domā Latvijas ražotāji un tirgotāji.

Svarīgākais