6 ieteikumi, kā cīnīties ar celulītu

© pexels.com

Šis nekaitīgais, bet reizēm vizuāli traucējošais ādas stāvoklis var ietekmēt mūsu pašapziņu. Lai palīdzētu labāk izprast celulīta veidošanās cēloņus un sniegtu padomus tā mazināšanai, savos ieteikumos dalās kosmētiķe Kristiāna Šņepste un farmaceite Liene Graudiņa.

Celulīts jeb lipodistrofija ir bieži sastopams ādas stāvoklis, kas lokāli liek ādas virsmai izskatīties nelīdzenai, vizuāli veidojot bedrītes.

Lai gan celulīts ir ļoti izplatīts un nekaitīgs, tā klātbūtne var norādīt uz kādām veselības problēmām, piemēram, hronisku vēnu mazspēju vai paaugstinātu varikozu vēnu attīstības risku, skaidro kosmētiķe K. Šņepste. Visbiežāk celulīts parādās uz ķermeņa daļām, kur uzkrājas visvairāk tauku, piemēram, augšstilbiem, gurniem, sēžamvietas un vēdera. Celulīta skartajās zonās parasti ir traucēta asinsrite un limftece, izmainītas un palielinātas formas taukaudi, tūska un vājas saistaudu šķiedras. Celulīts rodas tauku šūnu fizioloģiskā līdzsvara izjukšanas rezultātā - organismā netiek aktivizēti taukus šķeļošie enzīmi, tādēļ lipāze un lipolīze nefunkcionē pareizi, kā rezultātā organismā notiek palielināta tauku uzkrāšanās, bet to izmantošana samazinās vai apstājas.

pexels.com

Faktori, kas veicina celulīta attīstību

Precīzi celulīta cēloņi nav zināmi, tomēr primāri celulītu izraisa zemādas tauku uzkrāšanās - kad tauku šūnas izvirzās ādas slānī, veidojas mums visiem labi zināmais "apelsīna miziņas" izskats. Kolagēna šķiedras starp ādu un muskuļiem sadala pamatā esošos taukus vairākās kabatās, kā rezultātā veidojas negludumi, skaidro kosmētiķe.

Visu ķermeņa tipu un svara cilvēkus var skart celulīts, tomēr sievietēm tauku sadalījums ir redzamāks nekā vīriešiem. Tādējādi celulīts skar līdz 10% vīriešu, savukārt 80-90% sieviešu pēc pubertātes parādās celulīta simptomi. Celulīta daudzums un tas, cik tas ir pamanāms, var būt atkarīgs no gēniem, ķermeņa tauku masas procenta, ādas biezuma, elasticitātes un vecuma. Likumsakarīgi ar vecumu celulīts var kļūt pamanāmāks, jo āda kļūst plānāka un zaudē elastību.

Ir virkne faktoru, kas veicina celulīta rašanos. Galvenie no tiem ir hormonālie faktori, stress, asinsrites un limfātiskās sistēmas traucējumi, miesasbūve un ģenētika, nesabalansēts uzturs, kaitīgi paradumi, mazkustīgs dzīvesveids, svara pieaugums, toksīnu uzkrāšanās, emocionālie faktori, grūtniecība.

pexels.com

Vai celulīts ir iedzimts?

Bieži tiek uzdoti jautājumi: "Vai celulīts ir ģenētiski noteikts?" un "Kā zināt, vai jūsu celulīts ir ģenētisks?" saka kosmētiķe K. Šņepste. Pasaules vadošie eksperti un viņu veiktie pētījumi atbalsta ģenētikas lomu šīs problēmas attīstībā, jo celulīta attīstībai ir nepieciešami noteikti gēni, kas var ietekmēt un izraisīt faktorus, kas veicina celulīta parādīšanos, piemēram, tauku šūnu vielmaiņu, limfodrenāžu, mikrocirkulāciju, tauku šūnu sadalījumu zem saistaudiem un citus. Tātad ģenētika var pasargāt organismu no šī stāvokļa vai pretēji - padarīt ķermeni vairāk pakļautu tam.

Tomēr vienlaikus ir ļoti svarīgi zināt, ka neatkarīgi no tā, kādi ir jūsu gēni, neveselīga dzīvesveida izvēle palielina celulīta rašanās iespēju. Tāpat, izvēloties veselīgāku dzīvesveidu, jūs varat atbrīvoties no celulīta un uzlabot ādas izskatu, jo ģenētika ir tikai viens no faktoriem, kas saistīts ar celulīta rašanos, un daudz ko varam ietekmēt paši, izvēloties veselīgu dzīvesveidu.

pexels.com

Kā mazināt celulītu?

Diemžēl nav vienas burvju metodes, kas ļautu uzreiz atbrīvoties no celulīta pilnībā, uzsver kosmētiķe K. Šņepste. Tomēr sabalansēts uzturs un daudzveidīga fitnesa programma, kas stiprina muskuļus, samazina tauku masas procentu un uzlabo asinsriti, nostiprinās ādu un var ievērojami samazināt celulīta izskatu.

Celulīta mazināšanai palīdzēs:

  1. Fiziskās aktivitātes 4-5 reizes nedēļā, apvienojot kardio un spēka treniņiem, lai vienlaicīgi mazinātu tauku masas procentu un saglabātu vai palielinātu muskuļu masu. Vēlams, lai kardio treniņi būtu gan vidējās, gan augstas intensitātes. Piemēram, stundu gara pastaiga vidēji ātrā tempā vai 30 minūšu HIIT (augstas intensitātes intervāla treniņš). Spēka treniņi, kas vērsti uz ķermeņa sēžas un kāju muskuļu masas palielināšanu var mazināt celulīta izskatu un uzlabot tonusu.
  2. Tauku masas procenta samazināšana (ja ir liekais svars). Lai to izdarītu, ir svarīgi, lai patērēto kaloriju daudzums ir lielāks kā uzņemto. Uzsākot šo procesu, ieteicams palielināt uzņemto olbaltumvielu un labo tauku daudzumu un samazināt ogļhidrātu patēriņu. Taču ir svarīgi no uztura neizslēgt nevienu uztura grupu, jo katrai ir sava nozīme un funkcija.
  3. Veselīgu uzturs. Aizvietojiet "sliktos" ogļhidrātus ar "labajiem". Vienkāršos ogļhidrātus (balto miltu produktus, saldumus, cukuru un saldos dzērienus) un ēdienus, kas cepti lielā eļļas daudzumā, aizvietot ar saliktajiem ogļhidrātiem, piemēram, dažādiem graudaugiem un pilngraudu produktiem, kartupeļiem, pupām un zirņiem, zaļiem dārzeņiem un citiem. Pievērst uzmanību kvalitatīviem olbaltumvielu avotiem - liellopu un mājputnu gaļa, olas, zivis un augu valsts olbaltumvielas var atbalstīt veselīgu vielmaiņu un palīdzēt samazināt celulītu. Olbaltumvielas un aminoskābes ir organisma "būvmateriāls", kas nodrošina saistaudu veidošanos un kolagēna ražošanu. Uzņemt labos taukus - avokado, riekstus, olīveļļu, linsēklas, treknās zivis. Lasis un tuncis satur lielu daudzumu Omega-3 taukskābju, kas palīdz mazināt iekaisumu, saglabājot ādu stingru un elastīgu. Šie veselīgie tauki arī palīdz veicināt asinsriti, stiprināt limfātisko sistēmu un uzturētu ādā mitruma līmeni.
  4. Pārtika ar augstu šķiedrvielu saturu ikdienā - augļus, dārzeņus, riekstus, sēklas un ogas. Šķiedrvielas palīdz attīrīt gremošanas sistēmu, mazina izsalkumu, atbalsta vielmaiņu un līdzsvaro hormonus. Pārtika ar augstu šķiedrvielu saturu, kas satur daudz antioksidantu, piemēram, lapu zaļumi vai ogas, arī ir labvēlīgi, jo spēj samazināt brīvo radikāļu radītos bojājumus, kas veicina ādas novecošanos.
  5. Ar kāliju bagāti pārtikas produkti - zaļie lapu dārzeņi, avokado, banāni, kokosriekstu ūdens un kultivēti piena produkti satur daudz kālija, kas veicina liekā šķidruma un šlakvielu izvadīšana no šūnām, var palīdzēt samazināt celulītu.
  6. Pietiekams ūdens daudzums. Tas ir svarīgi ne tikai, lai organisms normāli funkcionētu, bet lai nodrošinātu arī pietiekamu ādas mitruma līmeni, mazinātu tūsku un izvadītu šlakvielas. Ieteicamais daudzums diennaktī ir 30 ml uz katru ķermeņa kg.

pexels.com

Krēmi, vitamīni un procedūras

Lai mazinātu celulītu, ir nepieciešama kompleksa pieeja un pacietība, skaidro speciālistes. Pretcelulīta krēmi parasti satur sastāvdaļas celulīta redzamības mazināšanai, piemēram, kofeīns, vitamīns A vai retinols, alfa-tokoferols vai E vitamīns, askorbīnskābe vai C vitamīns, dažādi botāniskie ekstrakti, tostarp Ginkgo, centella, ananāsu un citi ekstrakti. Ieguvumi no pretcelulīta līdzekļiem nāk ilgtermiņā - jo liela nozīme to lietošanā ir pašmasāžai, kas tiek regulāri veikta, tos uzklājot un stimulējat gan asinsriti, gan limfteci. Šo efektu uzlabot mājas apstākļos palīdzēs sausā birstēšanās un, ja jums nav problēmu ar asinsvadiem un kapilāriem, arī masāža ar vakuuma bankām, rolleriem un citām masāžas ierīcēm.

Mazināt celulītu palīdzēs arī līdzekļi, kas uzlabos limfātiskās plūsmas cirkulāciju, stimulēs toksīnu un liekā šķidruma izvadi no organisma, stāsta farmaceite L. Graudiņa. Aptiekās ir pieejami uztura bagātinātāji, kas paredzēti fiziskās formas uzlabošanai un tievēšanai. Šo uztura bagātinātāju sastāvā ir ārstniecības augi, kas palīdz regulēt vielmaiņu un izvadīt no organisma šlakvielas. Ja, piemēram, ir ne tikai celulīts, bet arī venozā mazspēja, noderēs preparāti, kas satur zirgkastaņu ekstraktu, flavonoīdus un darbojas kā kapilārus stiprinoši līdzekļi. Liekā šķidruma izvadei lieti noderēs tējas, kas paredzētas organisma attīrīšanai, svara samazināšanai vai tādas, kurām ir urīndzenošas un žulti dzenošas īpašības. Zaļā tēja stimulē vielmaiņu, līdz ar to var būt pat ļoti noderīga celulīta profilaksē. Celulīta novēršanai ārīgi var izmantot arī ēteriskās eļļas: greipfrūtu, citronu, mandarīnu, citronzāles vai rozmarīna. Vienīgi jāatceras, ka ēteriskās eļļas nevar lietot tīrā veidā uz ādas, jo tās ir spēcīgi biostimulatori. Tās var izmantot, piemēram, atšķaidot ar citām augu eļļām (piemēram, mandeļu vai vīnogu kauliņu eļļām), vai arī pievienot savam ķermeņa krēmam.

Arī uztura bagātinātājiem, kas palīdzēs uzlabot ādas skaistumu un veselību, izvēle ir ļoti plaša, saka farmaceite. Galvenokārt tie ir tādi, kas satur kādu no sekojošām sastāvdaļām vai to kombinācijas: kalogēns, hialoronskābe, A, C un E vitamīni, naktssveces eļļa, cinks, selēns, dzelzs, antioksidanti. Atcerieties, ka uztura bagātinātāji neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu. Par jums piemērotāko izvēli konsultējieties ar ārstu vai farmaceitu.

Efektīvs līdzeklis celulīta mazināšanai ir arī dažādas procedūras. Pasaulē katru gadu parādās jaunas tehnoloģijas un aparātmetodes, kas var mazināt celulītu un uzlabot ādas izskatu. Par jums piemērotākām procedūrām vaicājiet savam dermatologam vai skaistumkopšanas speciālistam.

Atcerieties būt saudzīgi pret sevi un nešaustīt sevi, ja rezultāti nav tik ātri kā gribētos. Veselīga pieeja un laba fiziskā un emocionālā pašsajūta ir būtiskākais pamats.

Veselība

Vasara ir atvaļinājumu sezona, kurā ierasti mēdzam doties ceļojumos. Neatkarīgi no tā, vai tas ir tikai uz nedēļas nogali vai ilgāka laika periodu, cilvēkiem ir grūti pieturēties pie sava ēšanas ritma un veselīga uztura, bieži vien pārēdoties. Tas var radīt dažādas veselības problēmas, kas neļauj pilnvērtīgi izbaudīt atvaļinājumu, kā, piemēram, vēdera sāpes vai vēdera pūšanos, sliktu dūšu, skābes refluksu vai nogurumu. Kā ceļojuma laikā izvairīties no pārēšanās, skaidro farmaceite, uzturzinātniece Jeļizaveta Krasiļnikova.

Svarīgākais