Cik daudz olbaltumvielu dienā ieteicams uzņemt veselam cilvēkam?

© unsplash.com

Olbaltumvielas jeb proteīni ir viena no svarīgākajām uzturvielām. Svarīgi ir uzņemt pārtiku ar augstu olbaltumvielu saturu, jo proteīni palīdz ne tikai mazināt izsalkumu, aktivizēt vielmaiņu, bet arī veidoties muskuļiem. 

Labi olbaltumvielu avoti ir gaļa, zivis, piena produkti, olas un pākšaugi.

unsplash.com

Cik daudz olbaltumvielu ieteicams dienā uzņemt veselam cilvēkam?

Atbildi sniedz dietoloģe, uztura speciāliste Bonija Tauba - Diksa.

"Lai gan daudzi no mums apēd vairāk olbaltumvielu, nekā mums [dienā] nepieciešams, mēs vienmēr tiekam mudināti ēst vairāk," norāda speciāliste.

ASV Lauksaimniecības departaments (USDA) izstrādātājis vadlīnijas, kurās noteikts, cik daudz olbaltumvielu dienā nepieciešams uzņemt veselam pieaugušajam:

  • sievietēm ~ 46 grami olbaltumvielu dienā;
  • vīriešiem ~ 56 grami olbaltumvielu dienā.

Svarīgi izcelt, ka šis USDA ieteiktais olbaltumvielu daudzums dienā nav strikti noteikts. Tas, cik daudz katram nepieciešams ik dienu uzņemt olbaltumvielas, ir atkarīgs no dažādiem faktoriem, piemēram, vecuma, dzimuma, vispārējā veselības stāvokļa un no tā, cik aktīvs dzīvesveids jums ir.

Uztura speciāliste nosauc, kurām cilvēku grupām nepieciešams uzņemt vairāk olbaltumvielu, nekā to iesaka USDS:

  • grūtniecēm;
  • gados vecākiem cilvēkiem;
  • sportistiem.

Viens no būtiskākajiem faktoriem, kas ietekmē to, cik daudz olbaltumvielu dienā nepieciešams uzņemts, ir tas, cik fiziski aktīvi cilvēki esat. Ja regulāri sportojat, tad jums ir nepieciešams vairāk olbaltumvielu, nekā tiem cilvēkiem, kuri ir mazkustīgi, lai veidotos muskuļu masa un organisms varētu atjaunoties.

Uztura speciālistes iesaka, kā precīzi aprēķināt dienā nepieciešamo olbaltumvielu daudzumu:

  • Mazkustīgiem cilvēkiem. Aptuveni 0,8 grami olbaltumvielu dienā uz katru ķermeņa kilogramu. Piemēram, ja sverat 76 kilogramus, tad dienā jums nepieciešams uzņemt 60,8 gramus olbaltumvielu.
  • Fiziski aktīviem cilvēkiem. Aptuveni 1,2 līdz 2 grami olbaltumvielu dienā uz katru ķermeņa kilogramu. Piemēram, ja sverat 82 kilogramus, tad jums dienā nepieciešams uzņemt no 98,4 gramiem līdz 164 gramiem olbaltumvielu.

Avots

*Raksti Lifehacks.lv ir paredzēti tikai informatīviem un izglītības mērķiem, tie neaizstāj profesionālu medicīnisko padomu, diagnostiku vai ārstēšanu. Vienmēr konsultējieties ar ārstu, ja jums rodas jautājumi par veselības stāvokli.

Veselība

Pēdējās desmitgadēs diskusija par veselīgu uzturu un tā lomu cilvēka veselības un labsajūtas nodrošināšanā kļuvusi īpaši aktuāla. Tomēr par spīti zinātnieku, uztura speciālistu, mediķu un citu ekspertu vienprātībai jautājumā par to, ka veselīgs uzturs viennozīmīgi labvēlīgi ietekmē cilvēka pašsajūtu un veselību, viedokļi par to, kuri produkti ir veselīgi, bet kuri – nē, atšķiras. Kafija, kartupeļi, maize, makaroni, sarkanā gaļa, cukurs un sāls – tie ir tikai daži produkti, kuri nereti automātiski tiek ievietoti kategorijā “neveselīgs”. Cik tas ir pamatoti, skaidro sertificēta uztura speciāliste, “Narvesen” eksperte Lizete Puga.