8 lietas, kurām jāpievērš uzmanība, kļūstot vecākai

© unsplash.com

Novecošana ir dabisks un pakāpenisks process ikviena cilvēka organismā, kas izpaužas fiziski, psihiski un sociāli. Sievietēm kļūstot vecākām, rūpes par savu veselību paliek arvien svarīgākas, jo ķermenis piedzīvo būtiskas pārmaiņas. To, kā rūpēties par sievietes veselību, skaidro farmaceite Zane Melberga.

Pasaules veselības organizācija ir definējusi veselīgu novecošanu kā procesu, kurā tiek uzturētas funkcionālās spējas, lai nodrošinātu labklājību vecumdienās.

Vairāki pētījumi ir pierādījuši, ka sievietes vidēji dzīvo ilgāk nekā vīrieši, kas ir saistīts gan ar fiziskajiem, gan bioloģiskajiem faktoriem. Vīrieši dzīvo vidēji līdz 69 gadiem, bet sievietes parasti sasniedz vidēji 74 gadu vecumu, norāda Pasaules veselības organizācija. Sievietes biežāk cieš no sāpēm muguras lejasdaļā, galvassāpēm un depresīviem traucējumiem, kas ietekmē viņu ikdienas rutīnu.

unsplash.com

Pārmaiņas - tas ir normāli

“Premenopauze un menopauze iezīmē galveno posmu sievietes novecošanas ceļā. Tā parasti iestājas vecumā starp 45 līdz 55 gadiem. Bieži pie mums nāk sievietes un konsultējas par izteiktākajiem simptomiem - karstuma viļņiem, nervozitāti, nogurumu un galvassāpēm. Tie ir saistīti ar hormona estrogēna deficītu organismā. Tā samazināšanās ietekmē visu sievietes organismu. Piemēram, estrogēna trūkums var radīt asinsspiediena svārstības, kas laika gaitā var izraisīt hipertensiju. Tā kā šis hormons ir atbildīgs arī par kaulu veselību, tā izmaiņas menopauzes laikā padara kaulus trauslus, kas var attīstīt osteoporozi. Izjūtot pirmos simptomus, ir jāvēršas pēc konsultācijas pie ginekologa un ģimenes ārsta, lai preventīvi novērstu estrogēna zuduma izraisītās veselības problēmas,” stāsta farmaceite Zane Melberga.

unsplash.com

Veselības un skaistuma padomi sievietēm

Farmaceite atgādina, ka premenopauzes un menopauzes periodu pārvarēšanā palīdz rūpes par sevi, tai skaitā uztura papildināšana ar svarīgām barības vielām pēc konsultācijas ar ārstu vai farmaceitu.

  1. Labsajūtai: Lai mazinātu menopauzes nepatīkamos simptomus, sievietei ir ieteicams lietot fitoestrogēnu, kas ir dabiska viela, kam piemīt līdzība ar estrogēna hormonu. Tie ir atrodami arī pārtikas produktos, piemēram sojas pupās, zirņos, linsēklās, ķirbju sēklās un dažādu veidu riekstos.
  2. Stresam: Stresa simptomu mazināšanai premenopauzes un menopauzes laikā sievietēm ir nepieciešams uzņemt magniju, atgādina farmaceite. Tāpat nomierināties palīdz aptiekā nopērkamās augu tējas ar melisas un piparmētru lapām vai baldriāna sakni.
  3. Miegam: Pieaugušam cilvēkam ir nepieciešamas vismaz 6 līdz 8 stundas naktsmieram. Kvalitatīvs miegs uzlabo smadzeņu darbību, garastāvokli un veselību, kā arī dod enerģiju, samazina sirds slimību risku un stresu. Sievieti premenopauzes un menopauzes periodā biežāk var piemeklēt miega traucējumu hormonu svārstību rezultātā. Pirms gulēt iešanas var lietot melatonīnu, tādejādi paaugstinot savu dabisko melatonīna līmeni, kas signalizē ķermenim, ka ir pienācis laiks iet gulēt.
  4. Kaulu veselībai: Pēc menopauzes iestāšanās sievietei jāpievērš uzmanība kaulu veselībai, uzņemot D vitamīnu un kalciju, lai neveidotos osteoporoze. Ja izjūtat nepieciešamību papildus ikdienas uzturam uzņemt uztura bagātinātājus, ir jāmeklē tādi, kuru sastāvā ir glikozamīns, hondroitīns un C vitamīns. Tāpat kalciju var uzņemt, lietojot piena produktus.
  5. Sirds un asinsvadu veselībai: Noderīgi ikdienā uzņemt zivju eļļu, vilkābeļu ekstraktu un B grupas vitamīnus, kuri nodrošina arī vispārīgu veselības stāvokļa uzlabošanu.
  6. Redzei: Estrogēna zudums organismā pasliktina redzi, tāpēc ieteicams lietot melleņu ekstraktu, luteīnu un zeaksantīnu.
  7. Ādas elastīgumam: Kļūstot vecākai, sejas ādas tvirtums un mirdzums samazinās un parādās grumbas un smalkās līnijas. Lai pēc iespējas ilgāk ādu saglabātu veselīgu un tvirtu, sievietei ir ieteicams lietot uzturā kolagēnu. Tāpat ādas izskata uzlabošanai palīdz pretgrumbu krēmi, kuru sastāvā ir A vai C vitamīns. Tos lietojot regulāri, sejas āda atgūst mirdzumu.
  8. Pigmentācijai: Novecojot SPF krēmu lietošana kļūst vēl svarīgāka, lai aizsargātu ādu no saules bojājumiem, samazinātu ādas vēža risku un novērstu priekšlaicīgu novecošanu, nodrošinot aizsargbarjeru pret kaitīgo UV starojumu un pigmentācijas plankumiem.

Veselība

Pēdējās desmitgadēs diskusija par veselīgu uzturu un tā lomu cilvēka veselības un labsajūtas nodrošināšanā kļuvusi īpaši aktuāla. Tomēr par spīti zinātnieku, uztura speciālistu, mediķu un citu ekspertu vienprātībai jautājumā par to, ka veselīgs uzturs viennozīmīgi labvēlīgi ietekmē cilvēka pašsajūtu un veselību, viedokļi par to, kuri produkti ir veselīgi, bet kuri – nē, atšķiras. Kafija, kartupeļi, maize, makaroni, sarkanā gaļa, cukurs un sāls – tie ir tikai daži produkti, kuri nereti automātiski tiek ievietoti kategorijā “neveselīgs”. Cik tas ir pamatoti, skaidro sertificēta uztura speciāliste, “Narvesen” eksperte Lizete Puga.