4 ieteikumi, kā Lieldienu brīvdienās izvairīties no sliktas pašsajūtas

© pexels.com

Kā Lieldienu svētku brīvdienās neiedzīvoties vēdera problēmās un atpūsties droši, atgādina farmaceite Alīna Fleišmane.

“Līdz ar pavasari ik gadu pieaug saslimstība ar tādām zarnu trakta infekcijām kā salmonelozi un pārtikas toksikoinfekcijām. Iemesli ir pavisam vienkārši un viegli novēršami - laikapstākļiem kļūstot siltākiem, ēdienu daudz biežāk gatavojam un baudām ārpus telpām, kam var būt savi riski - maltītes pagatavošana nepiemērotos apstākļos, neatbilstoša ēdiena uzglabāšana, nepietiekama personīgās higiēnas ievērošana, kā arī siltā laika ietekme uz baktēriju savairošanās ātrumu pārtikas produktos. Lai svētki nesagādātu gremošanas problēmas, ieteicams ievērot piesardzības pasākumus un arī mērenību ēdiena patēriņā,” uz drošu pavasara sezonas sākumu aicina farmaceite Alīna Fleišmane.

pexels.com

1. Lieldienu olas - ar mērenību

Lieldienas nav iedomājamas bez raibi krāsotām olām, ko ierasts baudīt gan svētku dienas rītā, gan nereti arī visas dienas garumā. Lai gan latviešu tautas ticējumi vēsta, ka Lieldienās jāēd gana daudz olu, tomēr farmaceite uzsver, ka šeit svarīgi ievērot mērenību. Olas ir labs olbaltumvielu un vitamīnu avots, taču vienlaikus tās ir arī ļoti sātīgas un var izraisīt smaguma sajūtu vēderā, kā arī gremošanas darbības traucējumus. Jo īpaši svarīgi mērenību ievērot tiem cilvēkiem, kuriem ir kuņģa un zarnu trakta veselības problēmas. Tāpat mērenība attiecas arī uz šokolādes olām, zaķiem un citiem cukurotajiem našķiem, ko Lieldienās bērni nereti mēdz saņemt kā pārsteiguma dāvanu.

Uzturā jālieto tikai svaigas, nesaplaisājušas olas, un, lai izslēgtu risku inficēties ar salmonelozi, tās jāvāra aptuveni 5-7 minūtes. Termiski neapstrādāti dzīvnieku izcelsmes pārtikas produkti var būt salmonellas baktēriju avots, un, ja olas netiek pietiekami ilgi vārītas vai ceptas, iespējams pavisam viegli inficēties ar salmonelozi - akūtu zarnu infekcijas slimību, kas galvenokārt skar kuņģi un zarnu traktu. Salmonelozes simptomi parādās 6-72 stundas pēc inficēšanās, un tās pazīmes ir drudzis, slikta dūša, vemšana, krampji un sāpes vēderā, caureja un galvassāpes.

pexels.com

2. Ieturot maltīti ārā, ievēro piesardzību

Līdz ar siltāka laika iestāšanos jo īpaši rūpīgi jāpieskata droša pārtikas pagatavošana un patērēšana ārpus mājām. Dodoties pie dabas, līdzņemšanai jāizvēlas atbilstoši pārtikas produkti, kas nevar ātri sabojāties un kam nav nepieciešams nodrošināt noteiktu temperatūras režīmu. Jo augstāka ir gaisa temperatūra, jo ātrāk pārtikas produktos vairojas baktērijas, tāpēc tādus produktus kā gatavos salātus, gaļu, olas un piena produktus nekādā gadījumā nevajadzētu ilgstoši turēt ārpus ledusskapja. Augļi un dārzeņi rūpīgi jānomazgā un, ja iespējams, jānomizo. Nedrīkst lietot produktus ar bojāšanās pazīmēm un beigušos derīguma termiņu.

Jēlu produktu apstrādei jāizmanto tikai tam paredzēts atsevišķs nazis un dēlītis, kā arī pirms un pēc gatavošanas rūpīgi jānomazgā rokas, darba virsmas un rīki. Līdzi jāņem kvalitatīvs dzeramais ūdens, jo ūdenskrātuvēs esošo ūdeni dzert nedrīkst - tajā var būt dažādi slimību izraisītāji. Tāpat svarīga personīgā higiēna - regulāra un rūpīga roku mazgāšana var pasargāt no dažādām infekcijām. Ja nav pieejams tekošs ūdens un ziepes, tad jāizmanto mitrās salvetes vai roku dezinfekcijas līdzekļi.

pexels.com

3. Kā rīkoties, ja piemeklējuši gremošanas traucējumi?

Ja tomēr gadījies pārēsties vai apēst pārāk daudz olu un vēderu moka smaguma sajūta, jādzer pēc iespējas vairāk šķidruma, un var līdzēt piparmētru, kumelīšu, ķimeņu vai fenheļa uzlējuma tējas. Ja ar tējām vien nav līdzēts, jādodas uz aptieku, kur farmaceits palīdzēs izvēlēties piemērotāko preparātu, kas ļaus mazināt nepatīkamos simptomus un uzlabot pašsajūtu. Gremošanas sistēmas darbības uzlabošanai noderēs gremošanas fermentu preparāti ar pankreatīnu, kas palīdz sašķelt taukus, olbaltumvielas un ogļhidrātus, kā arī adsorbenti, kas no kuņģa un zarnu trakta izvada dažādas toksiskas vielas. Vieglas caurejas gadījumā var lietot silīcijskābes gelu - tam ir liela spēja saistīties ar patogēniem un to toksīniem, tādā veidā tos izvadot no organisma. Ja tomēr īslaicīgie gremošanas traucējumi nepāriet un ir aizdomas par akūtu zarnu infekcijas slimību, noteikti pēc iespējas ātrāk jāvēršas pie ārsta.

pexels.com

4. Kā pēc svētku mielasta ātrāk atgūt labsajūtu?

Garās Lieldienu brīvdienas ir lielisks laiks, lai ik dienu dotos āra aktivitātēs izbaudīt pavasari un kompensētu pie svētku galda uzņemtās kalorijas. Vieglas fiziskās aktivitātes palīdz organismam ātrāk atgūties pēc svētku mielastiem, jo kustēšanās stimulē gremošanu, asinsriti un sadedzina kalorijas.

Tā kā Lieldienu šūpošanās un olu meklēšana ir neatņemama svētku tradīcija, arī te piesardzība nekaitēs, lai samazinātu traumu, piemēram, sasitumu un nobrāzumu, iegūšanas risku. Ja Lieldienās kopā ar bērniem ir ieplānotas tādas atrakcijas kā olu medības, tad pirms tam jāpārbauda spēles teritorija, lai mazinātu iespēju paklupt gan bērniem, gan pieaugušajiem. Tāpat nedrīkst aizmirst pārbaudīt šūpoļu izturību, kā arī jāatceras, ka no šūpolēm jāizkāpj, nevis jāizlec, un jāietur distance, ja kāds tajās šūpojas. Savukārt, ja ir vēlme iekurt ugunskuru vai grilu, tas jādara tikai vietās, kur tas atļauts, un jāievēro piesardzības pasākumi pret apdegumu riskiem.

Veselība

Vasara ir atvaļinājumu sezona, kurā ierasti mēdzam doties ceļojumos. Neatkarīgi no tā, vai tas ir tikai uz nedēļas nogali vai ilgāka laika periodu, cilvēkiem ir grūti pieturēties pie sava ēšanas ritma un veselīga uztura, bieži vien pārēdoties. Tas var radīt dažādas veselības problēmas, kas neļauj pilnvērtīgi izbaudīt atvaļinājumu, kā, piemēram, vēdera sāpes vai vēdera pūšanos, sliktu dūšu, skābes refluksu vai nogurumu. Kā ceļojuma laikā izvairīties no pārēšanās, skaidro farmaceite, uzturzinātniece Jeļizaveta Krasiļnikova.

Svarīgākais