6 interesanti fakti par kafiju un kofeīnu

© unsplash.com

Daudzi cilvēki nespēj iedomāties savu ikdienu bez karsti kūpošas kafijas tases. Ja arī tev garšo kafija, tad šie fakti tevi varētu interesēt! Uzzini ko jaunu par kafiju!

unsplash.com

1. Iedzerot malku kafijas, gandrīz tūlīt jutīsiet tās efektu

Kofeīns spēj ātri uzsūkties organismā. Aptuveni piecu līdz 30 minūšu laikā jutīsiet kofeīna ietekmi uz ķermeni. Jums var paātrināties sirdsdarbība, pastiprināties kongnitīvās funkcijas, modrība un prāta spējas.

unsplash.com

2. Kofeīns darbojas kā narkotikas

Kafijā esošais kofeīns ir stimulējoša viela un var izraisīt atkarību. Tāpēc svarīgi ir ievērot mērenību arī kafijas lietošanā. Kofeīna atkarība nav tik slikta kā citu vielu atkarības, taču tāpat var atstāt negatīvu ietekmi uz jūsu veselību. Ilgstoša kafijas lietošana var radīt atkarību no kofeīna gan fiziski, gan psiholoģiski.

unsplash.com

3. Pazīmes, kas liecina, ka esat atkarīgi no kafijas

Ja ik dienu dzerat kafiju, tad jums var būt izveidojusies atkarība no tās. Kādu dienu nedzerot kafiju, jums var parādīties abstinences simptomi, piemēram, nogurums, aizkaitināmība, pastāvīgas galvassāpes, svīšana, diskomforts muskuļos, trauksme.

Kofeīna abstinences izpausmes parasti sākas 12 līdz 24 stundu laikā pēc pēdējā kafijas malka un var saglabāties aptuveni septiņas dienas.

unsplash.com

4. Kafija spēj uzlabot sportisko sniegumu

Saskaņā ar 2020. gadā veikto pētījumu, kafija uzlabo fizisko veiktspēju vidēji par 1,7%. Lai gan tas var sākotnēji šķist nenozīmīgs uzlabojums, tas noteikti ir ievērības cienīgs sportistiem. Apvienotajā Karalistē veiktajā pētījumā tika izcelts, ka tiem cilvēkiem, kuri dzer kafiju, uzlaboja reakcijas ātrums, atmiņa un telpiskā domāšana.

unsplash.com

5. Kafija var veicināt tauku dedzināšanu

Ir pierādīts, ka kafijas lietošana tieši pirms treniņa uzlabo fizisko veiktspēju, veicinot lielāku izturību. Tas savukārt var palielināt kaloriju patēriņu treniņa laikā, iespējams, paātrinot svara zudumu. Ir pētījumi, kas liecina, ka četras tases kafijas dienā var paaugstināt vielmaiņas ātrumu par 3-11%. Palielinoties vielmaiņas ātrumam, tauki tiek dedzināti efektīvāk.

unsplash.com

6. Dzerot kafiju, samazinās tūska

Ūdens aizture organismā jeb tūska ir šķidruma uzkrāšanās organismā. Kafijā esošais kofeīns ir pazīstams ar savām diurētiskajām īpašībām. Tas palīdzēs izvadīt no organisma lieko šķidrumu, un jums biežāk nāksies apmeklēt tualeti, un nejutīsieties uzpampuši.

Avots

*Raksti Lifehacks.lv ir paredzēti tikai informatīviem un izglītības mērķiem, tie neaizstāj profesionālu medicīnisko padomu, diagnostiku vai ārstēšanu. Vienmēr konsultējieties ar ārstu, ja jums rodas jautājumi par veselības stāvokli.

Dzīvo gudri!

Vēl pirms mazliet vairāk nekā desmit gadiem tika uzskatīts, ka holesterīns ir slikts, kaitīgs veselībai un ka ar uzturu jāuzņem ne vairāk kā 0,2–0,3 grami holesterīna dienā – apjoms, kuru satur 1–1,5 olas. Tomēr pētījumi nav apstiprinājuši olās esošā holesterīna saistību ar insultu un asinsvadu slimībām, saka uztura speciāliste Alise Kindzule Dunavska.

Svarīgākais