Kā bērnu radināt būt patstāvīgam?

© Pixabay

Spēja uzņemties atbildību viennozīmīgi ir viens no svarīgākajiem patstāvības priekšnoteikumiem. Tomēr – kā palīdzēt bērnam kļūt drošam, patstāvīgam un laimīgam? Bērnu ārsts, Dr. Artis Žeigurs  skaidro, kāpēc ir tik būtiski nedarīt lietas bērna vietā un, kā pēc iespējas efektīvāk bērnam iemācīt patstāvību.

Ceļš uz patstāvību

Vai jūsu bērns spēj patstāvīgi iemigt, ēst, pastāstīt, kā jūtas? Vai bērns spēj uzturēt savas mantas kartībā, saprast, kas ir patīkami un nepatīkami citiem cilvēkiem, dalīties, iedraudzēties, aizstāvēties, izpildīt uzdoto? Visbiežāk šīs prasmes bērns iemācās pacietīgi izturot grūtības un dažāda veida ierobežojumus, tāpēc vecākiem ir ļoti svarīgi pie katras bērna vēlmes neizdabāt. Izpildot uzdevumus bērna vietā, kurus viņš pats spētu izdarīt, bērns neattīsta izpratni par to, kā jūtas citi cilvēki un kā ar citiem sadzīvot.

Žeigurs norāda, ka, bērnam mācot patstāvību un atbildību, ir ļoti svarīgi nepārspīlēt nedz ar pārlieku lielu brīvības došanu, nedz arī pārslogošanu ar darbiem un nodarbībām. Veiksmīgs risinājums ir vidusceļš - mērenas, izpildāmas prasības un mērenas iespējas bērnam pēc savas gaumes izklaidēties.

Radināt attīstīties un mācīt jaunas prasmes

Bērnam var palīdzēt attīstīties dažādos veidos. Ļoti ieteicams ir izvairīties no agras specializācijas, tā vietā bērns būtu jāiedrošina tiekties pēc daudzveidības. Vecākiem bērnam būtu jādod iespēja izkopt visas maņas - redzi, dzirdi, tausti, garšu, ožu un kustību koordināciju.

“Es aicinu vecākus rosināt bērnus zīmēt, dziedāt, dejot, veidot, spēlēt klavieres, mācīties gatavot ēst, peldēt, kā arī nodarboties ar dažādām citām aktivitātēm. Lai pēc iespējas efektīvāk bērnu radinātu pie nodarbībām un iemācītu jaunas lietas, bērnam ir jāpiedalās neilgās nodarbībās katru dienu, nevis pāris reizes nedēļā. Nodarbībai jābūt tik īsai, lai tā bērnam neapniktu," norāda Žeigurs.

Patstāvība ikdienas gaitās

Lai panāktu bērna vēlmi uzņemties atbildību, brīžos, kad mājās ko darāt, ļaujiet bērnam piedalīties un vienlaikus paskaidrojiet, ko un kāpēc darāt. Protams, kopīga ēst gatavošana var izvērsties ilgāka un ķēpīgāka, nekā ierasts, bet šādas darbības pamazām bērnā izkops pacietību. Nelieli darbi visas ģimenes labā, piemēram, zeķu sašķirošana un izkarināšana žāvēties rosina iesaistīties un darboties kopā.

Savukārt nelielā kabatas nauda, kuru bērns saņem audzinošos nolūkos pēc padarītā darba, iemācīs skaitīt naudu un saprātīgi to arī izdot. Tāpat arī, ja bērns ko jautā, lūdziet, lai viņš pasaka, ko pats par to domā, tādā veidā redzēsiet, cik daudz viņš zina un, vai izprot situāciju. Savukārt, ja bērns sūdzas par cita bērna darbību, vispirms lūdziet, lai izstāsta, kā viņš pats ir rīkojies šajā situācijā.

Svarīgākais