Pašvaldības uzņēmums Rīgas satiksme jau pirms trim gadiem sāka pētīt iespējas, kā panākt, lai sabiedriskais transports kursētu precīzi pēc grafika, kā informēt pasažierus, ja transportlīdzeklis kavējas sastrēgumu dēļ, kādus un kā nodrošināt papildu informatīvos servisus pasažieriem un kā bezvadu internetu nodrošināt transportlīdzekļos.
Rīgas satiksme šīs savas ieceres pakāpeniski jau sākusi realizēt, un šobrīd Rīgas sabiedriskajā transportā jau tiek plānots uzsākt bezvadu interneta testus. Ja rezultāti būs pozitīvi, vasarā ar bezvadu internetu varētu sākt aprīkot Rīgas tramvajus, trolejbusus, autobusus un to pieturvietas.
Rīgas satiksmes Administratīvo resursu pārvaldības direktores vietnieks informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jautājumos Nils Kolečis Neatkarīgajai stāstīja, ka 2010. gada rudenī Rīgas satiksme sāka strādāt pie integrētas sabiedriskā transporta kustības kontroles, pasažieru drošības un informēšanas sistēmas izveides, lai nodrošinātu kvalitatīvu un drošu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu. Rīgas satiksme cer, ka, īstenojot šo ieceri, palielināsies to iedzīvotāju skaits, kas izvēlēsies sabiedrisko transportu kā optimālāko un drošāko pārvietošanās līdzekli Rīgā.
Precīzi un droši transporta pakalpojumi
Integrētā informācijas un drošības sistēma paredz ieviest virkni funkciju un pakalpojumu, kas atvieglos gan transportlīdzekļa vadītāja darbu, gan padarīs sabiedriskā transporta lietošanu ērtāku un draudzīgāku pasažieriem, piemēram, transportlīdzekļu pārvietošanās monitoringu, maršrutu kustības grafika ievērošanas kontroli, kas samazinās sabiedriskā transporta kavējumus (nobīdes no grafika); transportlīdzekļu operatīvu vadību avārijas situācijās, sastrēgumstundās, kā arī citās ārkārtas situācijās.
Tāpat tiks nodrošināta savlaicīga pasažieru informēšana par transportlīdzekļu kustības grafikiem, intervāliem starp maršrutiem un pieturvietām, operatīvi sniegta nepieciešamā papildu informācija, piemēram, par nākamajā pieturvietā pieejamām pārsēšanās iespējām, iespēja prognozēt un attēlot konkrētu transporta vienību pienākšanas brīdi konkrētās pieturvietās.
Plānots veikt arī transportlīdzekļa salona un ārpuses video novērošanu, kas varētu novērst pasažieru neadekvātas uzvedības un vandalisma izpausmes, kā arī samazināt transportlīdzekļos veikto zādzību skaitu.
«Šādi pakalpojumi un risinājumi pasaulē nav nekas jauns, jo, piemēram, kustības kontroli vai videonovērošanu sabiedriskajā transportā atsevišķi nodrošina arī citu valstu un pilsētu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji. Mēs izmantosim jau pasaulē, tajā skaitā Eiropā, esošas un aprobētas sistēmas, taču atšķirībā no citiem šo sistēmu funkcionalitāti apvienosim vienotā risinājumā, kas ļaus tās efektīvāk pārvaldīt un taupīt resursus. Turklāt, tā kā vairākas sistēmas būvēsim no jauna, varēsim uzreiz izmantot labākās un modernākās pasaulē pieejamās tehnoloģijas,» atzina N. Kolečis.
Integrētas sabiedriskā transporta kustības kontroles, pasažieru drošības un informēšanas sistēmas ieviešanai un uzturēšanai kā optimālākais variants tika nolemts izveidot sabiedrību Rīgas acs. Tā darbojas kopš 2011. gada.
«Rīgas acs galvenais uzdevums ir atrast labāko tehnisko risinājumu un metodi, kā īstenot Rīgas satiksmes koncepciju par integrētās informācijas un drošības sistēmas izveidošanu un pēc tās ieviešanas Rīgas sabiedriskajā transportā uzturēt to pienācīgā kvalitātē,» uzsvēra N. Kolečis.
Vienota platforma
Lai ieviestu un nodrošinātu šādas sistēmas darbu, nepieciešama datu pārraide starp transportlīdzekli, kas ir kustīga vienība, operatīvo vadības centru un pieturvietām.
«Tā kā datu apmaiņu ir plānots izmantot dažādām funkcijām un vajadzībām, rodas nepieciešamība pēc dažādu veidu datu nesējiem un realizācijas iespējām. Trīs pamatsistēmas jeb vaļi, uz kā balstīsies integrētā informācijas sistēma, ir specifisks datu apmaiņas kanāls, kas tiek realizēts caur radiofrekvences tīklu, izmantojot TETRA (Terrestrial Trunked Radio) standartu; mobilā datu apmaiņa, kas bāzēta uz GSM (G3 vai G4), unbezvadu jeb WiFi tīkls platjoslas izpratnē. Datu savienojumam ir plānots veidot pietiekami unificētu platformu, lai to varētu daudzpusīgi izmantot. Līdz ar to mūsu uzdevums bija radīt vienotu tehnoloģisku platformu, kurā gluži kā Lego klucīšus varam pakāpeniski pievienot iekšējos un ārējos pakalpojumus.
Internets transportā un pieturvietās
Rīgas satiksmes speciālisti, strādājot pie koncepcijas, lūkoja, kā plānotos tehnoloģiskos risinājumus izmantot maksimāli, tajā skaitā piedāvājot pasažieriem papildu ērtības. «Tā kā Integrētās informācijas un drošības sistēmas nodrošināšanai ir nepieciešama datu pārraide, attīstījās ideja, ka viens no papildu pakalpojumu veidiem varētu būt bezvadu internets publiskai lietošanai sabiedriskajā transportā un tajās pieturvietās, kuras tiks iekļautas vienotajā informācijas un drošības sistēmā,» uzsvēra N. Kolečis.
Internets sabiedriskajā transportā jau ir pieejams atsevišķās Eiropas pilsētās, piemēram, Barselonā. Savukārt Latvijā šādu pakalpojumu piedāvā starptautiskie pasažieru pārvadātāji.
«Pasaulē, tajā skaitā arī Latvijā, pieaug viedtālruņu, planšetdatoru un portatīvo datoru lietotāju skaits un to izmantošana daudziem kļūst par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu. Ja pilsētas sabiedriskajā transportā būs pieejams internets, pasažieris varēs ērti iegūt informāciju, piemēram, par maršrutu, tā pienākšanu galapieturā, pārsēšanās iespējām, izmantojot mūsu mājaslapu www.rigassatiksme.lv. Arī šobrīd interneta lietotājiem, protams, ir pieejama mūsu mājaslapa un tās mobilā versija. Vēlos atgādināt, ka www.rigassatiksme.lv ir vienīgais oficiālais un patiesais informācijas avots par kustību maršrutiem un sarakstiem. Protams, viedtālruņu lietotājiem ir pieejamas arī dažādas aplikācijas – gan maksas, gan bezmaksas –, kas arī piedāvā sabiedriskā transporta kustības sarakstus, taču iespējama situācija, ka šajās aplikācijās informācija ir novecojusi, jo kustību saraksti mēdz mainīties. Vēlreiz atgādinu, ka visaktuālākā informācija ir mūsu mājaslapā, jo, ja tiek mainīts kāda transporta kustības grafiks vai maršruts, šī informācija tiek nomainīta pieturvietās un mūsu mājaslapā,» teica N. Kolečis
Lietot bezvadu internetu transportlīdzeklī, turklāt bez maksas, kā to ir plānojusi piedāvāt Rīgas satiksme, būs vilinoši, īpaši, ja ceļā jāpavada ilgāks laiks vai jāgaida sastrēgumos. Ar laiku, visticamāk, pieaugs pieprasījums pēc šā pakalpojuma un arī izmantotais datu apjoms. Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju speciālists atzina, ka tādos gadījumos, ja visi pasažieri vēlēsies pārlūkot interneta saturu, kas prasa pārraidīt liela apjoma datus, varētu rasties problēmas ar pakalpojuma kvalitāti.
«Protams, ja visi sabiedriskajā transportā skatīsies video tiešsaistē, kvalitāte kritīsies un šis pakalpojums zaudēs jēgu, jo ko dod WiFi, ja to nevarēs izmantot. Līdz ar to nāksies pievērst uzmanību satura pārvaldības jautājumam, jo primāri ir paredzēts nodrošināt pasažieriem iespēju uzzināt operatīvāko informāciju saistībā ar pilsētas sabiedrisko transportu, pārbaudīt epastu, un tikai pēc tam varētu būt izklaides satura izmantošana. Taču šie jautājumi visi ir atrisināmi, un mēs to arī darām. Turklāt jāapzinās, ka auditorija nav tikai labdabīga. Un mums kā publiskā pakalpojuma sniedzējiem ar to ir jārēķinās,» sacīja N. Kolečis.
Bezvadu internets būs pieejams arī tajās pieturvietās, kas būs iekļautas vienotajā informācijas sistēmā. Tiesa, tās nebūs visas, jo, kā skaidroja N. Kolečis, nebūtu racionāli ar datu pārraidi un ar visu tam nepieciešamo aprīkot, piemēram, tās pieturvietas, kas atrodas vienu vai divas pieturas pirms maršruta galapunkta.
Jau testē
N. Kolečis atklāj, ka bezvadu internets sabiedriskajā transportā jau tiek testēts. Pagaidām to veic speciālisti un pasažieriem šī iespēja nav pieejama. «Šobrīd gribam identificēt iespējamās problēmzonas, saprast, kas ir jāuzlabo. Vēlāk testēšanā lūgsim piedalīties arī pasažierus un par to noteikti informēsim,» solīja N. Kolečis.
Pagaidām gan nav zināms, kad tas varētu būt un kuros maršrutos. IKT speciālists pieļauj, ka viens no pirmajiem maršrutiem, kur būs pieejams bezvadu internets, varētu būt renovētais zemās grīdas tramvaja posms Brīvības ielā.
«Ja līdz vasarai ieplānotās aktivitātes dos pozitīvus rezultātus, tad gada vai divu laikā WiFi pakāpeniski varētu tikt ieviests visos Rīgas satiksmes sabiedriskā transporta maršrutos. Tas būs liels darbs, jo būs secīgi jāaprīko vairāk nekā 900 transporta vienību. Internets būs pieejams arī sabiedriskā transporta pieturvietās – sākumā centrā, kur ir liela kustības intensitāte,» skaidroja N. Kolečis.
Bez papildu finansējuma
Bezvadu internetu sabiedriskajā transportā pasažieriem plānots piedāvāt bez maksas. Taču tas nenozīmē, ka šis projekts tiks realizēts kā pasakās ar burvju nūjiņas palīdzību.
«Neapšaubāmi tehnoloģijas, to ierīkošana un uzstādīšana maksā naudu un arī šīs sistēmas ieviešana prasīs līdzekļus. Rīgas satiksmes prasība ir, ka šī sistēma tiek ieviesta, neizmantojot Rīgas satiksmes līdzekļus un neprasot naudu no Rīgas domes. Rīgas acs uzdevums ir atrast finansējuma avotus. Tas ir šā uzņēmuma kompetencē. Tas ir optimālākais un saimnieciskākais piegājiens šajā situācijā,» uzskata N. Kolečis.
Viņš pieļauj, ka viens no iespējamiem variantiem, kā piesaistīt līdzekļus, varētu būt reklāmas izvietošana. Līdzīgs modelis jau darbojas zemās grīdas tramvajos, kur reklāma var tikt attēlota uz atsevišķa displeja tramvaja salonā.
***
UZZIŅAI
Rīgas satiksmes sabiedriskais transports
• 9 tramvaju maršruti, 258 tramvaji
• 19 trolejbusu maršruti, 302 trolejbusi
• 53 autobusu maršruti, 441 autobuss