Bemhens: "Rīgas satiksmē" plānots samazināt 175 štata vietas

© f64

Pēc ilgstošas un rūpīgas uzņēmuma analīzes audita kompānija PricewaterhouseCoopers iesniegusi pilnu pārskatu un devusi ieteikumus, kas uzņēmumam Rīgas satiksme ik gadu dos iespēju ietaupīt 1,2 miljonus latu. Vairāk Neatkarīgajai stāsta SIA Rīgas satiksme valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.

– Kas noteica nepieciešamību uzņēmumā veikt tik vērienīgu auditu?

– Faktiski tā bija ekonomiskā situācija pasaulē un Latvijā. Kaut arī jau kopš 2008. gada otrās puses uzņēmumā notika pakāpeniska darbinieku skaita samazināšana, kas noritēja kontekstā ar darba apjoma – braucēju skaita – samazināšanos, vidējā un augstākā līmeņa vadībā štata vietas netika samazinātas. Pirms pieciem gadiem veiktā pilsētas sabiedriskā transporta uzņēmumu konsolidācija vienā struktūrā bija mehānisks process, un tā rezultātā virkne funkciju turpmākajos gados dublējās. Tagad mums ir neatkarīgas auditorkompānijas atzinums tam, kā šos procesus sakārtot tā, lai neciestu Rīgas satiksmes pamatfunkciju nodrošināšana. Esmu pārliecināts, ka gala rezultātā Rīgas satiksme un pilsētas sabiedriskā transporta pasažieri būs tikai ieguvēji, jo mums neizbēgami ir jākļūst efektīvākiem.

– Cik cilvēku restrukturizācijas rezultātā zaudēs darbu?

– Protams, mēs apzināmies, ka līdz ar uzņēmumu restrukturizāciju cilvēki zaudēs darbu un līdz ar to arī stabilus ienākumus. No cilvēciskā faktora es to atzīstu ar nožēlu, taču uzņēmumam ir jāstrādā ekonomiski efektīvi un šā brīža situācijā katrs lats ir svarīgs. Tāpēc ir pieņemts lēmums par 175 štata vietu samazināšanu, tai skaitā vidējā vadības līmenī.

– Cik lielus atlaišanas pabalstus saņems šie cilvēki?

– Tik, cik nosaka likums – 90% no pēdējā gada vidējās mēneša izpeļņas. Jāatzīmē, ka mūsu uzņēmuma darbiniekiem ir noslēgts arī kolektīvais līgums, kurš paredz daudz lielākas atlaišanas kompensācijas un vairākas privilēģijas, taču ar Ministru kabineta lēmumu vairākās sadaļās kolektīvais līgums nav spēkā līdz 2011. gadam. Līdz ar to mums nav tiesību izmaksāt papildu atlaišanas pabalstus.

– Cik man zināms, Rīgas satiksmē administrācijas izdevumi ir procentuāli vieni no zemākajiem valsts un pašvaldību uzņēmumos...

– Tieši tā! Pagājušajā gadā administrācijas izmaksas bija 3,9% no kopējā apjoma, un tas tiešām ir maz. Pēc jaunās sistēmas ieviešanas administrācijas izmaksu īpatsvars no kopējiem izdevumiem tiks samazināts līdz 3,4%. Citos valsts un pašvaldību uzņēmumos šis skaitlis ir vidēji 5 līdz 7 procentu robežās. Tāpēc maldīgs ir izveidojies stereotips, ka visus uzņēmuma darbības ekonomiskās efektivitātes jautājumus var atrisināt ar administrācijas samazināšanas metodēm. Ja mēs skatāmies uz audita rezultātiem, tad faktiski ieekonomētie 1,2 miljoni latu gadā no kopējām uzņēmuma ekspluatācijas izmaksām, kas 2009. gadā, piemēram, bija 95,5 miljoni latu, ir salīdzinoši neliela summa. Taču tā tomēr ir ievērojama...

Gribu informēt, ka arī pirms šā audita uzņēmumā notika algu samazināšana – tiešajiem darba darītājiem pērn nācās piedzīvot darba algas samazinājumu divas reizes, bet administrācijas un vadības līmenī korekcijas ieviesām pat trīs reizes. Vidējā darba alga Rīgas satiksmē pirms nodokļu nomaksas ir Ls 513,83, un kopējais samazinājums darba algai pēdējo gadu laikā ir 23%.

– Vai diezgan būtiskais darba algu samazinājums neatstāj iespaidu uz uzņēmuma darbinieku kolektīva kvalitāti?

– Nē, ja jūs domājat par nekorektajiem kontrolieriem un negadījumu ar piedzērušo šoferi, tad tie pavisam noteikti ir izņēmumi. Taču mēs morāli jūtamies līdzvainīgi par notikušo, kaut arī esam darījuši visu, lai šādas situācijas novērstu pirms notikuma. Attiecībā uz kontrolieriem, gribu vērst uzmanību – cilvēki, kuriem radušās domstarpības un konflikta situācijas ar kontrolieriem, ir bezbiļetnieki, respektīvi, likuma pārkāpēji. Protams, es nekādā veidā neaizstāvu kontrolierus, kuri ir pārkāpuši savas pilnvaras – viņi ir attiecīgi sodīti un atlaisti no darba. Kontroliera darbs ir ļoti nepateicīgs, un nereti viņi ir spiesti atvairīt gan uzbrukumus ar nažiem, gan redzējuši pret sevi pavērstus šaujamieročus. Ir pat tādi kuriozi, ka kontrolieris tiek apmētāts ar rīsiem.

Attiecībā uz kontroli par alkohola lietošanu – esam ieviesuši visstingrāko monitoringu. Šoferi tiek pārbaudīti gan pirms, gan pēc maiņas, turklāt pie darba netiek pielaisti arī tie, kuriem pēc Latvijā pastāvošās likumdošanas ir tiesības vadīt transporta līdzekli. Ja vadītājam tiek konstatēts līdz 0,5 promilēm, viņš pie darba netiek pielaists, tiek izteikts rājiens un samazināta darba algas mainīgā daļa, kas paredzēta par labi veiktu darbu. Savukārt tie, kam ir pārsniegtas 0,5 promiles, tiek atlaisti bez diskusijām.

Lai nebūtu domstarpību starp likumu un Rīgas satiksmes iekšējiem noteikumiem, esam iesnieguši Ministru kabinetā lūgumu noteikt maksimāli pieļaujamo normu līdz 0,2 promilēm, tāpat atņemt D kategorijas vadītāja tiesības uz mūžu visiem autovadītājiem, kuri braukuši dzērumā, neatkarīgi no tā, vai viņi pieķerti braucam ar privāto auto vai darbā. Atzīmēšu, ka 20 gadu laikā uzņēmumā ir reģistrēti tikai trīs negadījumi, kuros vadītāji bijuši alkohola reibumā. Divos no tiem cietušo nebija, diemžēl pēdējais gadījums Baložu maršrutā mums tā arī paliks neizskaidrojama mīkla – kāpēc tā notika, šoferis to paņēmis sev līdzi uz mūžu. Izmantojot situāciju, vēlreiz izsaku līdzjūtību bojāgājušo piederīgajiem. Man ir lūgums, ja ieraugāt ko aizdomīgu vadītāju uzvedībā – zvaniet un ziņojiet! Mūsu rīcībā ir izbraukuma brigāde, kas gatava pārbaudīt ziņojumu jebkurā laikā. Labāk aizbrauksim un pārbaudīsim lieku reizi, kaut arī nepamatoti, taču jutīsimies drošāk gan mēs, gan pasažieri. Mēs nedrīkstam pieļaut līdzīgu atgadījumu.

Svarīgākais