Rīgas domes Birokrātijas apkarošanas centrs palīdz risināt problēmas

Pirms gada Rīgas domē tika izveidots Birokrātijas apkarošanas centrs. "Cenšamies palīdzēt novērst problēmu gan konkrētam cilvēkam, gan arī risinām sistēmiskas problēmas," stāsta Birokrātijas apkarošanas centra vadītājs Sergejs Novikovs.

– Minēsiet konkrētus piemērus, kādā veidā esat palīdzējuši rīdziniekiem?

– Strādājam vairākos virzienos – sakārtojam pašvaldības iestāžu darbību, saskaņojam to ar likumdošanas vai normatīvajiem aktiem. Piemēram, palīdzējām atrisināt problēmu Katrīnas dambja un Lugažu ielas iedzīvotājiem. Tur jau gadiem ilgi ik pa laikam notika plūdi kanalizācijas dēļ. Dažu mēnešu laikā saņēmām septiņus iedzīvotāju iesniegumus. Atradām vienkāršu un lētu risinājumu – tika pārlikti kanalizācijas tīkli un pievienoti pašvaldības kolektoram. Ar šo jautājumu nodarbojāmies pusgadu, sūdzību vairs nav. Citu problēmu atrisinājām vienā dienā. Vairāk nekā gadu kāds rīdzinieks nevarēja sakārtot lietus notekas savā dzīvoklī. Piezvanījām uz namu pārvaldi, un nākamajā dienā problēma bija atrisināta.

– Vai cilvēki sūdzas lielākoties par sadzīviskām problēmām vai par birokrātiskām procedūrām arī?

– Lielākais sūdzību skaits bija par pašvaldības namu apsaimniekotājiem – no visām saņemtajām apmēram ceturtā daļa. Tagad saņemam divreiz mazāk sūdzību nekā pirms pusgada. Par Rīgas būvvaldi pirmajā pusgadā bija 15 sūdzību, tagad – tikai piecas. Būvvaldē ir vieni no sarežģītākajiem pašvaldības sniegtajiem pakalpojumiem, bet tagad ir izveidota laba mājas lapa, ieviestas elektroniskās veidlapas. Cilvēks var redzēt sava iesnieguma gaitu, mazinās arī iespējmā korumpētība. Vēl arī ļoti daudz pašvaldības iestādēm adresētu iesniegumu palika bez atbildes. Pirms gada tādu bija apmēram 150 mēnesī, tagad – trīsreiz mazāk. Ar mūsu palīdzību sakārtoti arī normatīvie akti. Izrādās, Rīgā nebija kārtības, kā veikt sabiedrisko apspriešanu koku ciršanai. Tagad ir. Mēs izveidojām pilotprojektu pašvaldības izpilddirekciju sniegto pakalpojumu optimizēšanai. Piemēram, palīdzam ierīkot POS termināļus. Cilvēkam jāmaksā valsts vai pašvaldības nodeva – daži lati, bet izpilddirekcijā to nevar izdarīt. POS termināļu uzstādīšana nebija jauna ideja, tā vienkārši netika realizēta.

– Gribat teikt, ka vismaz daži pašvaldības pakalpojumi līdz šim bijuši apgrūtinoši cilvēkiem?

– Piemēram, cilvēks ir invalīds un nevar aizbraukt deklarēt dzīvesvietu vai balsot. Rīgas Austrumu izpilddirekcijā darbinieki paši aizbrauc pie šādiem cilvēkiem. Izrādās, ka abās pārējās izpilddirekcijās tā ir problēma, bet to var atrisināt. Ceru, nākamajos trīs gados izdosies optimizēt visus pārējos pakalpojumus, tajā skaitā būvvaldē.

– Ar korupcijas novēršanu arī nodarbojaties?

– Esam izstrādājuši pašvaldības iestāžu pārbaudes grafiku un izskatām visus pretkorupcijas plānus, kas izstrādāti saskaņā ar valsts korupcijas novēršanas un apkarošanas programmu.

– Un tie nepastāv tikai uz papīra?

– Protams, var būt arī tā, bet daudz kur šādu plānu nebija vispār, piemēram, pašvaldības uzņēmējsabiedrībās un komercsabiedrībās. Tagad ir. Vērtējam paši un kopā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) speciālistiem. Nesen izskatījām pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas komisijas plānu. Atgādināšu, ka pēdējais fiksētais korupcijas gadījums bija tieši šajā komisijā. Pirmajā reizē komisijas iesniegto pretkorupcijas plānu pieprasījām precizēt. Komisijas vadītāja uz sēdi neieradās. Jau 22. oktobrī visi pašvaldības iestāžu vadītāji kopā ar KNAB vadītāju Vilnīša kungu skatīs jautājumus par korupcijas risku mazināšanu tieši interešu konflikta situācijās.

Svarīgākais