Trešdiena, 24.aprīlis

redeem Nameda, Ritvaldis, Visvaldis

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

"Rīgas satiksmei" reizi ceturksnī būs jāiesniedz ziņojums par notiekošo uzņēmumā

© Vladislavs Proškins/ F64 Photo Agency

Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu un Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāti šodien vienojās uzlikt par pienākumu pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" reizi ceturksnī sniegt ziņojumu par uzņēmuma modernizācijas projektiem un kopējām aktualitātēm.

Atskaite reizi ceturksnī būs jāsniedz vai nu uzņēmuma kapitāldaļu turētājam, uzņēmuma valdes priekšsēdētājam vai arī uzņēmuma padomes vadītājam. Par šādu priekšlikumu komiteju deputāti šodien vienojās pēc opozīcijas deputāta Viestura Zepa (LA) priekšlikuma, kurš sākotnēji gan piedāvāja, ka informācija būs jāsniedz tikai kapitāldaļu turētājam.

Šodien Rīgas domē notika Finanšu un administrācijas lietu un Satiksmes un transporta lietu komitejas apvienotā sēde, kurā deputāti RS pagaidu valdes priekšsēdētāju Anriju Matīsu aptuveni divas stundas iztaujāja par aktuālo situāciju uzņēmumā.

Deputāts Vilnis Ķirsis (V) taujāja, kā Matīss vērtē iepriekšējās valdes un sevišķi aizturētā valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena darbu. Matīss norādīja, ka personīgi vērtēt nevienu viņš nevar, taču kopumā uzņēmuma pārvaldē ir redzamas vairākas nepilnības. "Precīzu atbildīgo amatpersonu loku gan noteiks auditoru kompānija. Ja saistībā ar uzņēmuma darbību ir ierosināts kriminālprocess, bijušas aizturēšanas un veiktas citas izmeklēšanas darbības, skaidrs, ka pozitīvi to vērtēt noteikti nevar," pauda Matīss.

Ķirsis taujāja, vai, ņemot vērā Matīsa iepriekšējo darba pieredzi lielu uzņēmumu vadībā, kapitāldaļu turētājam nebūtu jāuzņemas atbildību par notikušo. "Kad biju [aviokompānijas] "airBaltic" valdē, situācija bija ļoti līdzīga, un toreiz vadību nomainīt vajadzēja. Tas tika izdarīts, taču tagad varu apliecināt, ka kopā ar kapitāldaļu turētāju strādājam, lai uzņēmumu savestu kārtībā. Mēs risinām arī tos jautājumus, kas neglaimo Rīgas domei, un noteikti būs jāpieņem arī sāpīgi lēmumi. Bez kapitāldaļu turētāja atbalsta es to nevarētu," sacīja Matīss.

Tāpat Ķirsis taujāja, vai Matīss beidzot "noņems noslēpumainības plīvuru" pār uzņēmuma dotācijas izlietojumu un sniegs deputātiem par to detalizētu informāciju. Šādu jautājumu Matīsam opozicionāri uzdeva vairākkārt, uz ko saņēma atbildi, ka daudzas dotācijas sadaļas ir ierobežotas pieejamības informācija, taču deputāti ar tām vienalga var iepazīties. "Ikviens no jums var atnākt uz uzņēmuma biroju Vestienas ielā un, parakstoties par informācijas neizpaušanu, iepazīties ar visām izdevumu sadaļām. To es jums garantēju," solīja valdes priekšsēdis.

Deputāts Viesturs Zeps (LA) jautāja, vai pašreizējo RS finanšu stāvokli Matīss drīzāk raksturotu kā "kritisku" vai "sliktu". Matīss gan norādīja, ka šādus terminus viņš izmantot nevar, taču labs finanšu stāvoklis uzņēmumam noteikti neesot. Tāpat viņš norādīja, ka arī 2018.gada bilance uzņēmumam, visticamāk, "nebūs diez ko laba".

Zeps arī interesējās, kādus nosacījumus kredītinstitūcijas izvirzījušas, lai nepieprasītu uzņēmumam atgriezt piešķirtos aizdevumus. "Kreditori pieprasa pilnīgu pārliecību, ka korupcijas riski ir novērsti, ka viņu nauda netiek izmantota noziedzīgos darījumos, ka visi procesi tiek administrēti, ka visas procedūras tiek padarītas caurspīdīgas, un citas lietas. Tostarp viņi pieprasa arī uzņēmuma padomes izveidi," uzskaitīja Matīss. Viņš neslēpa, ka pat tad, ja uzņēmumam izdosies panākt kreditoru uzticību un piešķirtie aizdevumi viņiem netiks "apgriezti", nākotnē RS vienalga varētu tikt piemērotas paaugstinātas kredītlikmes.

Savukārt deputāts Valters Bergs (JKP) prasīja, vai nav plānots apvienot RS ar tās meitas uzņēmumiem "Rīgas karti" un "Rīgas aci". ""Rīgas karte" pagājušo gadu noslēdza ar četru miljonu [eiro] peļņu. Vai, lai optimizētu zaudējumus, neplānojat pārņemt viņu funkcijas, un vai vispār pārbaudāt, kas šajos uzņēmumos notiek?" prasīja deputāts. Uz to Matīss atbildēja, ka RS piesaistītā auditorkompānija pēta arī šajos uzņēmumos notiekošo, un gala ziņojumā tiks ietverta informācija arī par tiem, lai gan primārā uzmanība joprojām tiks vērsta uz "degošajiem jautājumiem".

Kā ziņots, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sācis kriminālprocesu saistībā ar trim "Rīgas satiksmes" iepirkumiem, kas saistīti ar transportlīdzekļu iegādi. Viens no tiem ir "Rīgas satiksmes" 2016.gada zemās grīdas tramvaju iepirkums, kura kopējā summa bija 62 597 477 eiro. Aģentūras LETA arhīvs liecina, ka šī iepirkuma rezultātā tika noslēgts līgums starp "Rīgas satiksmi" un Čehu uzņēmumu "Škoda Transportation" par 20 zemās grīdas tramvaju piegādi.

Otrs ir 2013.gada "Rīgas satiksmes" rīkots iepirkums par trolejbusu piegādi, kura kopējā summa bija 131 646 135 eiro. Kā noskaidroja LETA, šajā iepirkumā uzvarēja Čehijas uzņēmums "Škoda Electric", saņemot tiesības piegādāt 125 trolejbusus.

Trešais iepirkums ir 2013.gadā "Rīgas satiksmes" veiktais iepirkums par autobusu piegādi 75 808 297 eiro apmērā. LETA noskaidroja, ka tajā uzvarējis Polijas uzņēmums "Solaris Bus&Coach" un tas paredz Rīgai piegādāt 175 jaunus autobusus, visu piegādi noslēdzot 2019.gadā.

Reaģējot uz KNAB operatīvajām darbībām, visi pieci "Rīgas satiksmes" līdzšinējās valdes locekļi iesniedza Rīgas mēram Nilam Ušakovam (S) atlūgumus. Tikmēr Ušakovs iecēlis pagaidu valdi četru cilvēku sastāvā. Pagaidu valdi vada Matīss, kā arī tajā iekļauti "Rīgas satiksmes" darbinieki Edmunds Zivtiņš, Jānis Geduševs un bijušais Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta direktora pienākumu izpildītājs Armands Krūze.

Iespējas lauzt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja izmeklētajā korupcijas lietā figurējošo RS iepirkumu līgumus vērtē auditorkompānija "Ernst & Young Baltic".