IETEIKUMI, ko darīt, ja uz ceļa esi pamanījis “melno ledu”

© riga.lv

Par “melno ledu” autobraucēji sauc īpašu parādību uz ceļiem. Tikko pamanāma ledus kārta veidojas gaisa un ceļa seguma temperatūras starpības dēļ. Šis apledojums ir ļoti bīstams, jo vadītājam ceļš vienkārši šķiet mitrs, bet patiesībā tas ir slidens. Satiksmes departamenta speciālisti pastāsta, kā rīkoties, saskaroties ar šo bīstamo dabas parādību, raksta riga.lv.

Rīgas domes Satiksmes departaments vērš transportlīdzekļu vadītāju uzmanību, ka gaisa temperatūras svārstību rezultātā, kad gaisa temperatūra ir ap 0 grādiem vai zemāka, lielākoties naktīs un no rītiem uz ceļiem var veidoties neredzama ledus kārtiņa jeb “melnais ledus”. Tas ne tikai apgrūtina braukšanu, bet nereti kļūst par cēloni ceļu satiksmes negadījumiem.

Kādā gadījumā veidojas ledus kārta?

Parastie “melnais ledus” veidojas laikā, kad vērojamas temperatūras svārstības. Sākumā līst lietus, bet pēc tam tas strauji piesalst. Sākumā palielinās gaisa mitrums, kad temperatūra ir virs nulles, tāpēc mitruma daļiņas nosēžas uz asfalta. Bet, kad termometra stabiņš noslīd zem nulles, mitrais asfalts piesalst. Tā veidojas “melnais ledus”.

Kā autovadītājiem izvairīties no “melnā ledus”?

Galvenokārt - būt uzmanīgiem. Jāpievērš uzmanība gaisa temperatūrai un laika apstākļiem. Ja gaisa temperatūra ir zem nulles un ir migla, un visu pārējo ir skāris sals, tad, visticamāk, uz ceļiem būs “melnais ledus”. Visbiežāk šī parādība vērojama no rītiem vietās, kur nepiekļūst saules stari. Bīstams var būt ceļš, kuru aizēno koki, vai tuneļi. Tā sauktais “melnais ledus” uz brauktuvēm var rasties dažu minūšu laikā, bet visstraujāk var veidoties uz tiltiem, kā arī uz brauktuvēm, kas atrodas ūdenstilpju un mežu tuvumā.

Ir arī citas netiešas pazīmes, kas vēsta par nedrošu ceļu:

  • ceļa segums stipri spīd;
  • tas ir tumšāks, nekā parasti;
  • braukšanas laikā rodas sajūta, ka automašīna jūs “neklausa”
  • visbiežāk “melnais ledus” veidojas uz tiltiem un pārvadiem.

“Melnais ledus” ir ļoti bīstams: autovadītājiem šķiet, ka ceļš vienkārši ir mitrs. Autovadītājs palielina ātrumu un zaudē kontroli pār automašīnu, kas savukārt var novest pie avārijas.

Kā izvairīties no avārijas šādos apstākļos?

Protams, nodrošināties pret nelaimes gadījumiem par visiem 100% nav iespējams. Bet, ievērojot noteiktus drošības pasākumus, avāriju ir iespējams paredzēt.

Rīgas domes Satiksmes departaments aicina autovadītājus būt īpaši piesardzīgiem un iesaka:

  • pārbaudiet sava transportlīdzekļa tehnisko stāvokli;
  • Transportlīdzekļu vadītāji aicināti, ik pa laikam viegli nobremzēt, tā pārbaudot brauktuves slīdamību;
  • ievērot lielāku braukšanas distanci, jo pretslīdes materiāli samazina brauktuvju slīdamību, taču sala laikā jārēķinās ar pasliktinātiem braukšanas apstākļiem un garāku bremzēšanas ceļu;
  • izvēlēties laika apstākļiem un ceļu stāvoklim atbilstošu braukšanas ātrumu;
  • transportlīdzekli aprīkot ar laika apstākļiem atbilstošām riepām.
  • Autovadītāji aicināti informēt Rīgas domes Satiksmes departamenta Satiksmes vadības centru ja tiek konstatēts, ka brauktuve kādā posmā ir apledojusi. Diennakts informatīvais tālruni 80003600.

    Ja no “melnā ledus” izvairīties nav izdevies

    Ja esat saskāries ar “melno ledu”, galvenais, kas jāņem vērā - saglabājiet mieru un veiciet pēc iespējas mazāk kustību: turiet riteņus taisni, nespiediet bremzes. Ļaujiet mašīnai pārslīdēt bīstamajai teritorijai. Parasti tā nav garāka par sešiem metriem.

    Ja mašīna tiek sanesta uz sāniem, stūre jāgriež tajā virzienā, uz kuru tā slīd. Ja pagriezīsiet stūri uz pretējo pusi, visticamāk, mašīna pagriezīsies pavisam.

    Ļaujiet mašīnai nobremzēt, vienkārši noņemot kāju no gāzes pedāļa. Nespiediet gāzes pedāli, citādi automašīnu var sanest uz sāniem.

    Labāk pārslēgties uz zemāku pārnesumu, kas ļauj samazināt ātrumu un vieglāk kontrolēt automobili.

    Ja mašīnu tomēr nenovēršami nes grāvī, centieties to iestūrēt kupenā, atklātā laukumā vai citā vietā, kas būs droša.

    Un galvenais, ja jums ir izdevies šķērsot bīstamu ceļa posmu, ziņojiet par to citiem autovadītājiem un atbildīgajiem dienestiem.

Latvijā

Ar 2025.gadu stāsies spēkā vairākas izmaiņas pievienotās vērtības nodokļa (PVN) jomā. Viena no svarīgākajām attiecas uz PVN reģistrācijas sliekšņa aprēķinu. Turpmāk 50 000 eiro sliekšņa aprēķinā jāņem vērā ne tikai ar PVN apliekamie darījumi, kā tas bija līdz šim, bet arī vairāki ar PVN neapliekamie darījumi, informē Valsts ieņēmumu dienests (VID).

Svarīgākais