Satiksmes ministrija (SM) plāno veikt izmaiņas bezbiļetnieku sodīšanas kārtībā sabiedriskajā transportā. Paredzēts, ka nākotnē sods par braukšanu bez biļetes būtiski palielināsies un biļešu kontroles notiks biežāk. Pašlaik vēl nevar prognozēt, kad izmaiņas stāsies spēkā, jo nepieciešams veikt grozījumus vairākos normatīvajos aktos.
Biļešu kontroles mehānisms sabiedriskajā transportā pašlaik ir dārgs un neefektīvs, skaidro SM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Ilze Eida. Zaķus soda pēc Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK), un to drīkst darīt tikai katras pašvaldības pilnvarotās personas. Reāli biļešu kontrole notiekot tikai Rīgā un Liepājā. Plānots, ka turpmāk sodu par braukšanu sabiedriskajā transportā, piemērojot līgumsodu, varēs iekasēt pārvadātājs.
I. Eida norāda, ka otrdien valdība veica grozījumus LAPK. Lai nerastos situācija, ka bezbiļetnieku par vienu pārkāpumu var sodīt gan pašvaldība, gan pārvadātājs, no kodeksa izņēma punktu par sodu braukšanai bez biļetes. Vēl jāveic grozījumi Ministru kabineta noteikumos. Paredzēts, ka izmaiņas visos normatīvajos aktos stāsies spēkā vienlaikus.
Zināms, ka mainīsies arī soda apmērs. "Summas gan vēl tiek precizētas, bet pašlaik plānots, ka sods pieaugs līdz 50 latiem," stāsta I. Eida. Pilsētās par braukšanu bez biļetes varēs piemērot sodu, kas vienāds ar lielāko mēneša biļetes cenu, ja tā nepārsniedz 50 latu. Piemēram, Rīgā sods par braukšanu bez biļetes varētu pieaugt līdz 45 latiem un 90 santīmiem. Savukārt reģionālajos maršrutos soda naudu aprēķinās, dārgākās biļetes cenu konkrētajā maršrutā sareizinot ar pieci. Sods gan nedrīkstēs pārsniegt 50 latu.
Vislielākie ieguvēji no biļešu kontroles mehānisma maiņas būs pārvadātāji, jo soda nauda nebūs jāatdod valstij, kā tas ir pašlaik. Visi ienākumi no biļešu kontrolēm nonāks pārvadātāju kasē. I. Eida piebilst, ka SM tādējādi cer samazināt nepieciešamās dotācijas apjomu sabiedriskajam transportam.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs norāda, ka grozījumi normatīvajos aktos dos iespēju arī pārvadātājiem piemērot sodus par braukšanu bez biļetes sabiedriskajā transportā. Līdz šim pārvadātājs varēja tikai kontrolēt, cik pasažieru biļetes neiegādājas, bet vērsties pret bezbiļetniekiem nebija iespējams.
"Pasažieru pārvadātāju asociācija izmaiņas atbalsta un vērtē pozitīvi, jo tagad mums būs vismaz kaut kādas tiesības ierobežot bezbiļetniekus. Pasažieri noteikti pamanīs biļešu kontroli, jo līdz šim tādas praktiski nebija, tomēr nekādas citas izmaiņas sabiedriskā transporta lietotājus neskars," stāsta P. Salkazanovs.
SIA Rīgas satiksme preses sekretāre Iluta Bērziņa norāda, ka plānotie grozījumi normatīvajos aktos pozitīvi ietekmēs uzņēmuma darbību, jo "soda naudas apmērs būs adekvāts biļetes cenai". Vēl neesot iespējams pateikt, kā mainīsies biļešu kontrolieru darbs, bet pilnīgi droši varot apgalvot, ka palielināsies soda naudas apmērs.