Nākamgad maksa par braucienu sabiedriskajā transportā kļūs dārgāka, turklāt nevis par dažiem santīmiem, bet uzreiz par divdesmit. Pēdējā maksas palielināšana notika šā gada septembrī – pērkot biļeti pie vadītāja, jāmaksā 60 santīmu (pensionāriem – 40 santīmu). Turpmāk tā varētu maksāt 80 santīmu.
Satiksmes eksperta Jura Zvirbuļa vērtējums ir skarbs: "Domē valdošās partijas nolēmušas palielināt biļetes cenu uz pusi, lai būtu finansējums citām aktivitātēm. Piemēram, tūrisma popularizēšanai Krievijā."
Valsts nedod neko
Taisnības labad jāprecizē, ka pašvaldības uzņēmums Rīgas satiksme (RS) tikai plāno iesniegt Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijā lūgumu veikt izmaiņas biļešu cenās, ieviešot 0,60 latu braukšanas maksu (tagad minimālā maksa par braucienu ir 40 santīmu). Šāds lēmums pamatots ar faktu, ka 1. decembrī tika apstiprināts valsts budžets 2010. gadam un valdība atteikusies dotēt pasažieru pārvadājumus Rīgas pašvaldības teritorijā, norāda Rīgas mēra preses sekretāre Anna Kononova.
Saeima un Ministru kabinets (MK) veica vairākas izmaiņas Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā un pieņēma MK noteikumus, kuros finansiālā atbildība par sabiedriskā transporta tarifu noturēšanu uzvelta Latvijas pašvaldībām. Šogad valsts dotācijai Rīgas sabiedriskajam transportam bija jābūt ap 20 miljoniem latu, diemžēl no 1. jūlija valsts finansējums tika pārtraukts. Šādos apstākļos RS tad nu nolēmusi nākt klajā ar ierosinājumu celt cenu par braucienu.
Solīja necelt
Pašvaldības SIA Rīgas satiksme cenas paaugstina nevis par diviem, četriem vai sešiem santīmiem, bet noapaļojot – par divdesmit santīmiem. J. Zvirbulis, kurš kā deputāts strādājis Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā, skaidro, ka pastāv MK apstiprināti normatīvi un metodika, uz ko pārvadātājs balsta savus aprēķinus par braucienu. RS pārstāve Iluta Bērziņa apliecina, ka metodikas dēļ biļete pie vadītāja automātiski maksās par 20 santīmiem dārgāk, tiklīdz izmainīs pamata tarifu. Ir institūcijas, kuras pārbauda, vai metodika izmantota pareizi, taču pārvadātājs ir neatkarīgs. Tātad – neietekmējams? "Mēs savulaik pieaicinājām ekspertus [lemjot par tarifa paaugstināšanu]. Piemēram, ekonomistu Uldi Osi, Satiksmes departamenta amatpersonas," atceras J. Zvirbulis. Pašreizējais Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītāja vietnieks Jānis Zaržeckis (LPP/LC) Neatkarīgajai saka: "Šis jautājums vēl nav skatīts, un priekšlikumus neesmu redzējis."
Dotēs kā dotējuši
Rīgas dome sola turpināt dotēt pasažieru pārvadājumus. Paredzēts, ka skolēniem, studentiem, invalīdiem, pensionāriem un citiem izdevumi sabiedriskajam transportam nepalielināsies, jo tiks paaugstināts atlaižu apjoms. Proti, pašvaldības skolu pedagogiem arī nākamgad mēneša abonements vienā maršrutā maksās 5,70 latu, pensionāri, kuri līdz šim par vienu braucienu maksājuši 20 santīmu, arī turpmāk maksās tikpat, 5.–12. klašu skolēni un studenti par mēnešbiļetēm maksās tikpat, cik šogad.
Cik pelna e–talons?
Pagaidām tikai teorētiski var runāt par dārgā e–talona projekta finansiālu atbalstu RS. Ja tāds būtu, tad cenas, ļoti iespējams, nevajadzētu paaugstināt. Šogad vasaras sākumā uzņēmuma Rīgas karte (e–talona projekta reālais izstrādātājs) valdes loceklis Aleksandrs Brandavs Neatkarīgajai skaidroja, ka amerikāņu uzņēmums ACS, veidojot kopuzņēmumu ar Rīgas karti, investējis 1,2 miljonus latu. Viņiem pieder 49 procenti akciju, bet RS – 51 procents. Pēc A. Brandava teiktā, ACS uzņēmās arī kredīta un līzinga nastu, kas jāatdod septiņu gadu laikā. Pēc tam sešus gadus ACS un RS gūšot nelielu peļņu, toties 13 gadu pēc projekta ieviešanas ACS pārdos savas akcijas RS par vienu eiro.
***
UZZIŅAI
Minimālais tarifs
Rīgas sabiedriskajā transportā:
2007. gadā braukšanas maksa tika paaugstināta no 20 santīmiem līdz 30 santīmiem
2008. gadā braukšanas maksa tika palielināta no 30 santīmiem līdz 40 santīmiem, pie transportlīdzekļu vadītājiem biļete maksāja 50 santīmu
No 2009. gada septembra pie transportlīdzekļu vadītājiem biļete maksā 60 santīmu