Mudžina aģitācijas likumu

Darbs pie jaunizveidotā Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma nu jāuzsāk Saeimai. Tās Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija pabeigusi savu darāmo un parlamentam nodos likumu, kurš televīzijām liegs pelnīt uz politisko reklāmu rēķina, bet partijām maksimāli izmantot savus resursus vēlētāju prātu skalošanai.

Saskaņā ar komisijas deputātu panākto vienošanos politiskā aģitācija televīzijās būs aizliegta 30 dienas pirms vēlēšanām. Sākotnēji tika pieļauts, ka tāds pats aizliegums skars arī drukātos medijus un radio, taču garās diskusijās šie varianti tika atmesti. Arī mediji asi iebilda, jo vēlēšanu laiks partiju tiekšanās pēc varas dēļ tiem tradicionāli ir ārkārtīgi ienesīgs.

Ierobežots ētera laiks

Saskaņā ar komisijas deputātu ieceri, kas gan var tikt koriģēta parlamentā, politisko partiju apmaksātās reklāmas televīzijās tiks aizstātas ar bezmaksas raidlaiku sabiedriskās televīzijas un Latvijas Radio pirmajos kanālos. Lai pirmsvēlēšanu laiks sabiedriskajos medijos nepārvērstos par neapturamu partiju pašslavināšanos, deputāti noteikuši bezmaksas ētera laika limitu. Proti, 30 dienas pirms Saeimas vai Eiropas Parlamenta vēlēšanām katra partija varēs rēķināties ar 20 minūtēm bezmaksas ētera, kas sadalīts piecu minūšu garos laika nogriežņos gan sabiedriskajā televīzijā, gan radio. Tāda pati ētera laika kvota atvēlēta arī pirms pašvaldību vēlēšanām, taču šajā gadījumā ētera laiks politiķiem būs jāizmanto divdesmit piecās dienās.

Prognozējot, ka ar piecām minūtēm partijām varētu nepietikt, lai pārliecinātu televīzijas skatītājus savu balsi atdot tieši par sevi, komisijas deputāti paredzējuši, ka, iepriekš piesakoties, divas ētera laika piecminūtes varēs tikt apvienotas nepārtrauktā desmit minūšu aģitācijā. Tiesa, līdz ar to tiks upurēts ēterā parādīšanās reižu skaits.

Pagaidām gan nav skaidrs, kā sabiedriskajai televīzijai un radio tiks kompensēts politiķiem ziedotais bezmaksas ētera laiks. Deputāti ir vienojušies, ka šo jautājumu atrisinās likumprojekta otrajā lasījumā.

Diskutēt drīkstēs

Diskusijas komisijā izraisīja arī likumā iekļautā norma, ka par politisko aģitāciju nav uzskatāmi diskusiju raidījumi, kuros piedalās vēlēšanās kandidējošie politiķi, ja vien šādi raidījumi netiek translēti vēlēšanu dienā un par tiem nav samaksāts. Deputāti atzina, ka politiķiem, esot tiešajā ēterā vēlēšanu dienā, būs grūti atturēties no sava saraksta slavināšanas, bet aizliegt šādus raidījumus vēlēšanu dienā arī nebūtu īsti pareizi, jo traucētu informācijas apritei un žurnālistu darbam. Arī televīzijas pārstāve uzsvēra, ka žurnālisti likumus zina un klaju politisko aģitāciju ēterā vēlēšanu dienā nepieļautu. Rezultātā komisija vienojās, ka par šo jautājumu plašāk tiks diskutēts parlamentā, bet pagaidām no likumprojekta tiks svītrots politisko diskusiju raidījumu aizliegums vēlēšanu dienā.

Ieviesīs skaidrību

Topošajā Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā iepriekš atbalstītas arī citas jaunas ieceres, tostarp par kārtību priekšvēlēšanu aģitācijai publiskās vietās. Līdzšinējā kārtība tika atzīta par nepārskatāmu, tādēļ likumā jāprecizē, kas ir publiska vieta un ārtelpas. Topošā likumprojekta redakcija paredz, ka tie būs skvēri, parki, ielas, ceļi, tilti, tuneļi un citas tamlīdzīgas vietas neatkarīgi no īpašuma piederības, kas attiecīgajā laikā bez maksas vai par maksu ir publiski pieejamas nenoteiktam personu lokam.

Latvijā

Zemkopības ministrs Armands Krauze (ZZS) rosina Pārtikas un veterināro dienestu (PVD) pastiprināti pievērst uzmanību un operatīvi sniegt priekšlikumus patērētāju aizsardzības uzlabošanai, saņemot pakalpojumus no ēdienu piegādes uzņēmumiem, informē Zemkopības ministrijas (ZM) pārstāvji.

Svarīgākais