Nelemj par vienota sabiedriskā transporta plānošanas institūciju

Valdība šodien uz nedēļu atlika lemšanu par Satiksmes ministrijas (SM) ieceri no nākamā gada 1.janvāra izveidot vienotu sabiedriskā transporta plānošanas institūciju uz Autotransporta direkcijas bāzes, pastiprinot tās struktūrā jau patlaban esošās reģionālās nodaļas, kas vienota maršrutu tīkla pārzināšanu un organizēšanu realizētu, tieši sadarbojoties ar vietējām pašvaldībām.

Lēmuma pieņemšana atlikta, lai saskaņotu strīdīgos jautājumus, kas saistīti ar finansējuma sadali starp Autotransporta direkciju un plānošanas reģioniem.

Izskatot šo jautājumu, premjerministrs Valdis Dombrovskis (V) gribēja zināt, kā tiks sadalīts finansējums funkciju īstenošanai starp Autotransporta direkciju (ATD) un plānošanas reģioniem.

Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss skaidroja, ka finansējuma turētājs būs ATD, bet plānošanas reģioniem tiks piešķirts finansējums plānošanas un apzināšanas funkcijām, piemēram, darba algām. Savukārt nauda, kas tiek piešķirta autopārvadātājiem, ies caur ATD. Viņš arī uzsvēra, ka plānošanas reģionos konkrētie speciālisti nebūs jāatlaiž - finansējums algām būs.

Ar emocionālu runu uzstājās Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēža padomnieks Aino Salmiņš, kurš norādīja, ka ne informatīvajā ziņojumā, ne arī likumprojektā nav pateikts, kāds ir reālais ieguvums no tā, ja funkcijas pārņems ATD. "Pamatojumu par to, ka plānošanas reģioni it kā kaut ko pārkāpj, vairāk ir jāattiecina uz ATD. Mēs uzskatām, ka šis informatīvais ziņojums ir absolūti bez argumentācijas, tāpēc lūdzam vēlreiz to atkārtoti izskatīt. Ir izdarīti tikai pieņēmumi, uz kā balstīts šis ziņojums," teica Salmiņš.

Viņam neesot skaidrs, pēc kādiem principiem plānošanas reģionos tiks sadalīts finansējums, un likumprojektu viņš nodēvēja par ņirgāšanos. Pēc Salmiņa domām, ja funkcijas pārņems ATD, tad atsevišķās apdzīvotās vietās sabiedriskais transports brauks reizi mēnesī vai reizi gadā, jo jau tagad Latgalē dažās apdzīvotās vietās sabiedriskais transports ir pieejams reizi nedēļā.

Tikmēr Dombrovskis norādīja, ka līdz šādai diskusijai valdībā nebūtu nonākuši, ja paši plānošanas reģioni būtu saplānojuši budžetu. Ņemot vērā, ka starp iesaistītajām pusēm ir nesaskaņas par finansējuma sadali, viņš aicināja šo jautājumu virzīt vēlreizējai saskaņošanai un valdībā atkārtoti skatīt pēc nedēļas, lai atrastu visām pusēm pieņemamāko risinājumu.

Tam piekrita arī vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs (RP), norādot, ka Satiksmes ministrijas piedāvājums ir samērā revolucionārs un līdz šim nav bijis iespējas vienoties par atsevišķām detaļām.

Valdība bija paredzējusi lemt par plānošanas reģionu kompetences saglabāšanu, noskaidrojot un apkopojot plānošanas reģionu pašvaldību viedokļus par grozījumiem reģionālajā starppilsētu nozīmes maršrutu tīklā, reģionālajā vietējās nozīmes maršrutu tīklā un pilsētas nozīmes maršrutu tīklā, kā arī sniedzot priekšlikumus Autotransporta direkcijai un republikas pilsētas pašvaldībai par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanu to kompetencē esošajos maršrutu tīklos.

Satiksmes ministrija piedāvāja izveidot arī konsultatīvu padomi, kuras kompetencē būtu izskatīt priekšlikumus par grozījumiem reģionālajā starppilsētu nozīmes maršrutu tīklā, reģionālajā vietējās nozīmes maršrutu tīklā un pilsētas nozīmes maršrutu tīklā, kā arī jautājumus, kas saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanu. Konsultatīvās padomes sastāvā paredzēts iekļaut Autotransporta direkcijas, plānošanas reģionu un republikas pilsētu pašvaldību pārstāvjus.

SM skaidro, ka šāda maršrutu tīkla pārzināšana ļaus izveidot vienotu un izmaksu efektīvu reģionālas nozīmes maršrutu tīklu. Tiks nodrošināta pārvadājumu apjoma sabalansēšana ar valsts budžetā pieejamo finansējumu, efektivizētas administratīvās procedūras un ieviesta vienota pieeja pakalpojumu plānošanas, pasūtīšanas, līgumu slēgšanas un valsts budžeta līdzekļu izlietošanas uzraudzības procesiem.

Vienotas plānošanas gadījumā, sākot no 2013.gada, nepieciešamības gadījumā papildu līdzekļus reģionālās vietējās nozīmes pārvadātājiem pieprasīs Satiksmes ministrija, jo tās pārraudzībā būs reģionālo pārvadājumu organizēšana un valsts budžeta dotāciju administrēšana, skaidro ministrijā.

SM arī piedāvā valdībai noteikt, ka Satiksmes ministrijai un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, gatavojot valsts budžeta projekta pieprasījumus 2013.-2015.gadam, jāparedz ar informatīvajā ziņojumā piedāvātā risinājuma īstenošanu saistītās nepieciešamās izmaiņas - samazināt 2013.-2015.gada bāzes izdevumus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas programmā "Atbalsts plānošanas reģioniem" par 200 000 latu 2013., 2014. un 2015.gadā un palielināt 2013.-2015.gada bāzes izdevumus Satiksmes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā "Dotācija Autotransporta direkcijai sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai" 2013.gadā par 142 740 latiem un 2014. un 2015.gadā par 131 300 latiem katru gadu.

Latvijā

Latvijas Mākslas zinātnieku un kuratoru biedrība (LMZKB) un vairākas radošo nozaru organizācijas aicina noteikt viena gada moratoriju to pieminekļu pārvietošanai, kas tiek pamatota ar totalitāro režīmu slavināšanu, šajā laikā aicinot diskutēt par kultūrvides pārmaiņām.

Svarīgākais