Otrdien, 2. augustā, Ministru kabineta (MK) sēdē tika apstiprināti Finanšu ministrijas sadarbībā ar CSDD un uzņēmējiem sagatavotie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, paredzot nodokļu regulējuma pilnveidi, kā arī jaunus nodokļu atbrīvojumus.
Līdz ar grozījumiem tiek paplašināts atvieglojums daudzbērnu ģimenēm, kam paredzēta transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atlaide 20% apmērā. Proti, atlaide turpmāk pienāksies arī, ja ģimenē laulātajiem kopā apgādībā būs trīs vai vairāki nepilngadīgi bērni.
Grozījumi arī paredz, ka Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis nebūs jāmaksā personai, kuras vai kuras laulātā apgādībā ir bērns invalīds ar pārvietošanās traucējumiem.
Šobrīd likums nosaka atbrīvojumu no nodokļa maksāšanas vienīgi tajos gadījumos, kad pats transportlīdzekļa īpašnieks, turētājs vai valdītājs ir I, II, vai III grupas invalīds. Lai arī bērns ar pārvietošanās traucējumiem nokļūtu nepieciešamajās izglītības, veselības aprūpes, rehabilitācijas un citās iestādēs, ņemot vērā, ka ģimenes transportlīdzekļa izmantošana bieži vien ir vienīgais iespējamais pārvietošanās līdzeklis, grozījumi paredz arī šādā gadījumā noteikt atbrīvojumu no minētā nodokļa maksāšanas.
Lai izvairītos no situācijas, kad uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis ir maksājams arī par tādu transportlīdzekli, kas neatbilst normatīvo aktu prasībām un ar kuru nav iespējams piedalīties satiksmē, grozījumi paredz jaunus atbrīvojumus no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas – ja transportlīdzeklis ir nozagts, noņemts no uzskaites, apķīlāts ar aizliegumu piedalīties satiksmē, atbrīvojums noteikts arī transportlīdzekļiem, kuriem to reģistrācijas apliecības sadaļā „Piezīmes” ir veikta atzīme „Sporta”, kā arī tiem transportlīdzekļiem, kuriem ir reģistrēts vēsturiskā spēkrata statuss, jo tas netiek lietots kā ikdienas transportlīdzeklis un tam ir kultūrvēsturiskā vērtība.
Likumprojekts paredz piemērot atbrīvojumu no ekspluatācijas nodokļa maksāšanas arī par kvadriciklu un triciklu, kas pēc savas konstrukcijas kā vienīgo mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas vai dzinējspēka glabāšanas iekārtas, kā tas šobrīd ir noteikts attiecībā uz vieglo automobili, kravas automobili, autobusu un motociklu.
Likumprojekts paredz personai tiesiska rakstura darbību ar transportlīdzekli veikšanas aizliegumu, ja pirms tam netiek samaksāts uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis par periodu līdz konkrēto darbību veikšanai.Kā arī iespēju vienu reizi gada laikā mainīt personas statusu no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa nemaksātāja uz nodokļa maksātāju.
Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli maksās transportlīdzekļa turētājs, ja konkrētajam transportlīdzeklim būs CSDD reģistrēts gan īpašnieks, gan turētājs.
Nodokli nemaksās par komersanta īpašumā vai turējumā esošiem īstermiņa iznomāšanai paredzētiem transportlīdzekļiem, ja komersantam vieglo transportlīdzekļu iznomāšanas pakalpojumi un vieglo transportlīdzekļu tirdzniecība veido ne mazāk kā 90% no kopējā apgrozījuma.
Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli būs jāmaksā arī komersantam, kas lieto transportlīdzekli uz patapinājuma līguma pamata no personas, kas nav komersants.
Lai izvairītos no iespējamiem pārpratumiem, likumprojekts konkrēti nosaka, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli par transportlīdzekli par vienu un to pašu periodu maksās tikai vienu reizi, neatkarīgi no tā, kuram no subjektiem saskaņā ar likumu konkrētajā brīdī nodoklis ir jāmaksā.
Līdz ar grozījumiem tiek paredzēts pienākums GPS tirgotājiem un GPS transporta uzraudzības sistēmu nodrošinātājiem informēt VID pēc tā pieprasījuma par GPS uzstādīšanu konkrētajam transportlīdzeklim un par GPS neesamības uztveršanas zonā sistemātiskumu un regularitāti.
Par grozījumiem vēl lems Saeima.