Skandāls saistībā ar izdevniecības "Dienas mediji" īpašnieku atklāšanu un laikraksta "Diena" vadošo darbinieku aiziešana reklāmdevējus varētu darīt bažīgus par iespēju turpmāk izvēlēties šos medijus kā vienu no reklāmas izplatīšanas kanāliem, atzīst biznesa informācijas portāla "Nozare.lv" aptaujātie eksperti.
Aģentūru grupas "MMS Communications Latvia" direktors, Latvijas Reklāmas asociācijas prezidents Ģirts Ozols, norāda, ka necaurskatāmība un "puspatiesības" ievērojami vājina attiecīgā spēlētāja - izdevniecības "Dienas mediji" - pozīcijas tirgū.
"No reklāmas nozares spēlētāju skatu punkta raugoties, laikrakstu "Diena" un "Dienas Bizness" pozīciju vājināšanās ilgtermiņā nav izdevīga," uzsver Ozols.
Mediju aģentūras "Mindshare" direktore Kristīne Kalniņa-Ūsele norāda, ka "vispārējā ažiotāža ir sacelta laikā, kad preses tirgus jau tā izjūt finansiālu spiedienu, kas nekādā veidā nenāk par labu pašam laikrakstam, - ne reklāmdevēju piesaistei, ne kopējās lasītāju auditorijas palielināšanai vai vismaz noturēšanai".
"No mediju aģentūru puses izskatās, ka lielākais cietējs no šīs situācijas būs laikraksts "Diena". Kamēr nebūs skaidrības par laikraksta tālāko darbību, prognozēju, ka reklāmdevēji varētu ieņemt ļoti nogaidošu pozīciju jautājumā par šī medija izmantošanu. Turpretim laikraksts "Dienas Bizness" savas stabilās pozīcijas biznesa auditorijas piesaistē varētu arī noturēt," uzskata eksperte.
Radošās aģentūras "Taivas Ogilvy" sabiedrisko attiecību konsultante Ilze Salna uzskata, ka lielākās šaubas par izdevniecību radījis tās vadītājs - AS "Diena" valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Tralmaks.
"Tralmaks demonstrējis uzņēmuma vadītājam apbrīnojami neadekvātas un nepieņemamas publiskās komunikācijas piemēru - kā nedrīkst rīkoties. Vadošo darbinieku aiziešana bija likumsakarīga. Tomēr tas, kā to organizēja jaunais vadītājs, rada papildu neuzticības un aizdomu gaisotni, kuru kliedēt palikušajiem, tostarp jaunajai laikraksta "Diena" galvenajai redaktorei, būs ļoti sarežģīti," norāda Salna.
Mediju aģentūras "Carat" valdes locekle Baiba Liepiņa norāda, ka nav skaidrs, kāpēc tik ilgi vajadzēja slēpt īstos īpašniekus, ja tas beigās izrādījās Roulandu ģimenei piederošs investīciju uzņēmums.
"Situācija ir vairāk nekā skaidra - tiek piesegts kāds privāts investors vai finansētāju grupa, kas nevēlas, lai tā vārds publiski parādītos," uzsver Liepiņa.
Mediju aģentūras "Media House" valdes loceklis Juris Liepiņš norāda, ka šī situācija demonstrē, kas notiek, kad saduras klajas biznesa vērtības ar radikālām ētikas kategorijām. "Pēc katarses viss nostāsies stiprākā pusē. Un iespējams, ka šis stiprākais būs cits medijs," uzskata eksperts.
Arī komunikāciju konsultante, "Consensus PR" direktore Dana Hasana norāda, ka "tuvākajā laikā ir potenciāls dzimt kādam jaunam, alternatīvam medijam, kas varētu būt saistošs gan lasītājiem, gan reklāmdevējiem, kas tiem automātiski seko".
Jau ziņots, ka no laikraksta "Diena" aizgājušie darbinieki šobrīd meklē investorus jauna medija izveidei, un, kaut arī šobrīd sabiedrību uzrunā ar bloga "citadiena.wordpress.com" starpniecību un ir reģistrējuši domēnu "citadiena.lv", jaunais medijs, visticamāk, būšot drukātā formā, biznesa informācijas portālam "Nozare.lv" atzina bijusī izdevniecības "Dienas mediji" galvenā redaktore Nellija Ločmele.
Iepriekš ziņots, ka izdevniecības "Dienas mediji" galvenā redaktore Nellija Ločmele un laikraksta "Diena" galvenā redaktore Anita Brauna piektdien iesniedza atlūgumu un pameta laikrakstu "Diena". No laikraksta aizgājuši vairāki darbinieki un žurnālisti, tostarp Komentāru nodaļas vadītājs Pauls Raudseps.
Pagaidām "Dienas" galvenās redaktores pienākumus pilda laikraksta "Dienas Bizness" galvenā redaktore Dace Andersone.
Tralmaks piektdien informēja, ka par laikrakstu "Diena" un "Dienas Bizness" īpašniekiem kļuvusi Roulendu ģimene no Anglijas.
Roulendu ģimene iepriekš bija izsniegusi aizdevumu, lai Tralmakam piederošais uzņēmums "Nedela S.A." iegādātos minētos laikrakstus. Tagad šis aizdevums restrukturizēts par 100% akcijām uzņēmumā "Nedela S.A.", līdz ar to Tralmaks vairs nav šo laikrakstu īpašnieks.