Starptautiskajai sieviešu dienai veltītais EY (agrāk Ernst & Young) un Snapshots viedokļu pētījums atklāj, ka 62% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumos strādājošās sievietes un vīrieši saņem vienādu atalgojumu par līdzvērtīgu darba pienākumu veikšanu. Šo atziņu apšauba vien 19% pētījuma respondentu. Līdztekus EY un Snapshots aptauja parāda, ka organizāciju kultūra uzņēmumā, kuru vada sieviete, būtiski atšķiras no vīriešu vadīta uzņēmuma un ir redzamas skaidras atšķirības vadības stilā.
EY aptauja atklāj, ka par atalgojuma līdzvērtību vairāk pārliecināti ir vīrieši - 70% responentu domā, ka abi dzimumi darbā par vienādu pienākumu veikšanu saņem līdzīgu algu. Tam piekrīt nedaudz mazāk sieviešu, tomēr arī vairāk par pusi - 54%. Būtiski, ka par atalgojuma līdzību vairāk pārliecināti ir latviešu tautības respondenti - 67% piekrīt atziņai par vienādu atalgojumu dzimumu starpā, bet krievu valodā runājošie cilvēki tam piekrīt būtiski mazāk - tikai 54% respondentu.
“Līdzīgi kā visās Eiropas Savienības (ES) valstīs Latvijā vidējais darba stundas atalgojums sievietēm un vīriešiem ekonomikā kopumā nav vienāds - ES dzimumu atalgojuma atšķirība pēc Eurostat 2013.gada datiem bija 16,3% par labu vīriešiem, taču Latvijā šī atšķirība ir mazāka par ES vidējo - 14,4% pēc tiem pašiem Eurostat datiem. Mūsu Starptautiskajai sieviešu dienai veltītā pētījuma rezultāti attiecībā uz atalgojuma līdzību Latvijā apliecina dzimumu samērā augstu līdztiesību, jo tikai mazāk kā piektdaļa respondentu saskata dzimumu diskrimināciju Latvijas darba vidē šajā jautājumā,” saka Renāte Strazdiņa, EY vadības konsultāciju nodaļas direktore.
Karjeras izaugsmē sieviešu diskrimināciju vairumā gadījumu nesaskata
Līdzīga ir situācija ar iespēju saņemt paaugstinājumu – 65% visu pētījuma respondentu atzīst, ka sievietēm un vīriešiem ir līdzīgas iespējas uzņēmumos saņemt paaugstinājumu. Turklāt šim apgalvojumam faktiski vienādā mērā piekrīt gan vīrieši, gan sievietes. Līdzīgi kā atalgojuma gadījumā mazāk par piekto daļu (17%) ir to respondentu, kuri domā, ka sievietēm saņemt paaugstinājumu ir grūtāk nekā vīriešiem.
“Interesanti, ka īpaši augstu pārliecību par karjeras izaugsmes iespēju vienlīdzību pauž respondenti ar augstiem ienākumiem, proti, 79% respondentu ar ienākumiem virs 900 euro mēnesī uzskata, ka sievietēm ir līdzvērtīgas iespējas saņemt paaugstinājumus uzņēmumos. Tas ir ļoti pozitīvs rādītājs, jo cilvēki šajā ienākumu grupā visdrīzāk karjeras laikā ir saņēmuši vairākus paaugstinājumus un tātad nav novērojuši būtiskas atšķirības karjeras izaugsmes iespējās atkarībā no dzimuma,” saka R. Strazdiņa.
Organizāciju kultūras atšķiras atkarībā no vadītāja dzimuma
EY un Snapshots aptaujas dalībnieku pārliecinošs vairākums jeb 62% uzskata, ka organizācijas kultūra uzņēmumā, kuru vada sieviete, atšķiras no organizācijas kultūras vīrieša vadītā uzņēmumā. Tam nepiekrīt vien 24% respondentu. Turklāt par kultūras atšķirību samērā līdzīgās proporcijās ir pārliecināti gan vīrieši, gan sievietes, un šīs atšķirības līdzīgā apmērā atzīst respondenti neatkarīgi no to ienākumu lieluma.
EY un Snapshots pētījums atklāj vairākus parametrus, kā šīs kultūras atšķirības izpaužas. Piemēram, 56% respondentu uzskata, ka sievietes - vadītājas vairāk rūpējas par labvēlīgu darba vidi, 42% respondentu domā, ka sievietes - vadītājas ir pretimnākošākas darbinieku personīgo jautājumu risināšanā.
Tāpat 41% pētījuma dalībnieku domā, ka sieviete - vadītāja vairāk mēģina rast kompromisus starp iesaistītajām pusēm, bet 40% respondentu domā, ka sievietes - vadītājas vairāk ieklausās komandas viedoklī. Pētījums gan parāda arī, ka aptuveni tikpat liels respondentu skaits pēdējiem diviem apgalvojumiem nepiekrīt.
EY aptauja arī parāda, ka aptaujātie cilvēki drīzāk nepiekrīt, ka sieviešu vadītos uzņēmumos būtu mazāk izteikta varas hierarhija - tā domā vien 28% pētījuma dalībnieku, pretēji 54%, kuri tam nepiekrīt. Tāpat tikai 11% respondentu domā, ka sieviešu vadīti uzņēmumi ir veiksmīgāki - tam nepiekrīt 58% pētījuma dalībnieku, bet gandrīz trešdaļai respondentu par šo jautājumu nav viedokļa.
Vadības stilā sievietes vairāk orientētas uz emocionālo inteliģenci, vīrieši - uz konkurenci
EY un Snapshots veiktais pētījums arī parāda vadības stilu atšķirības starp vadītājiem - sievietēm un vadītājiem - vīriešiem. 44% pētījuma dalībnieku domā, ka sievietes - vadītājas ir vairāk uz cilvēkiem, darbiniekiem orientētas. Tikai 8% respondentu domā, ka šī īpašība vairāk piemīt vīriešiem - vadītājiem. Tāpat sievietes - vadītājas tiek uzskatītas par vairāk uz komandas sadarbību vērstām - tā domā 27% respondentu, un tikai 16% respondentu uzskata, ka uz komandas sadarbību vairāk ir vērsti vīrieši. 47% respondentu nesaskata atšķirības abu dzimumu vadītāju starpā šajā jautājumā.
EY aptaujas dalībnieku vairākums jeb 51% domā, ka abu dzimumu vadītāji ir vienlīdz uz rezultātu vērsti. Tomēr 30% respondentu domā, ka vairāk uz rezultātu ir vērsti vīrieši.
Vīriešu - vadītāju vadības stils tiek raksturots kā vairāk uz konkurenci vērsts, kam piekrīt 39% pētījuma dalībnieku, kā arī vīriešu vadības stils ir agresīvāks, ar izteiktu vēlmi riskēt - tā domā tieši puse EY pētījuma dalībnieku. Interesanti, ka pētījuma dalībnieki uzskata, ka vīriešu vadības stils ir paredzamāks un prognozējamāks - tā domā 30% respondentu, savukārt par sieviešu vadības stilu tā domā tikai 14% respondentu.
EY un Snapshots veiktajā pētījumā tika aptaujāti 505 Latvijas iedzīvotāji un pētījums tika veikts šī gada februāra pēdējā nedēļā.