Kuldīdznieki ieviesīs limitētu e-talonu

Pēdējo gadu laikā Daugavpils sabiedriskā transporta infrastruktūra ir būtiski uzlabota – atjaunotas tramvaja sliedes sešu kilometru garumā un iegādāti 12 jaunu vagonu. Tomēr, salīdzinot ar Rīgu, daugavpilieši tramvajos un autobusos var pārvietoties par lētu maksu – biļete maksā tikai 43 centus. Izskanējis priekšlikums skolēniem izmantot visu maršrutu sabiedrisko transportu par brīvu © Āris Upenieks

Pašvaldības ieviesušas dažādus kritērijus, nosakot braukšanas maksas atlaides senioriem. Kamēr Rīgā sabiedriskajā transportā nestrādājoši vecuma pensionāri var braukt par baltu velti, citviet Latvijā bezmaksas braucieniem ir noteikts daudz augstāks vecuma limits – 75 līdz 80 gadu. Savukārt Kuldīgas novada pašvaldība iecerējusi senioriem izsniegt e-talonu ar limitētu summu – pieciem eiro mēnesī. Kad to notērēs, būs jābrauc par savu naudu.

Pašvaldības priekšsēdētājas vietnieka palīdze Evita Pētersone pieļauj, ka jaunos e-talonus varētu izsniegt nākamnedēļ. Lai izstrādātu jauno programmu un to ieviestu, pagājis vairāk laika, nekā sākotnēji plānots. Tomēr limitētais e-talons, kā paši to dēvē, noteikti būs. Kuldīgas novada pašvaldība segs transporta izdevumus sabiedriskajos reģionālajos un vietējās nozīmes maršrutos Kuldīgas novada teritorijā savā pašvaldībā deklarētajiem iedzīvotājiem, kuri sasnieguši 75 gadu vecumu. Lai senioriem vieglāk saprast, cik naudas vēl atlicis, viņi redzēs atlikumu, kad e-talonu tuvinās nolasīšanas ierīcei. Kuldīgā e-talonam jau pieteikušies apmēram 50 senioru, bet pagasta pārvaldēs viņu skaitu vēl apkopo. «Seniori jau sāk rēķināt, cik daudz varēs braukt. Kuldīgā kapi, slimnīca, arī trīs dārzkopības sabiedrības, uz kurieni lielākoties brauc gados vecāki cilvēki, atrodas ārpus pilsētas centra. Lielākais cilvēku pieplūdums pēc e-talona sāksies pavasarī, kad uz dārziņiem brauks,» prognozē E. Pētersone. Kuldīgas pilsētas robežās viens brauciens maksās 0,50 eiro un mēnesī varēs veikt 10 braucienu – piecus turp un piecus atpakaļ. Pagastos dzīvojošajiem cilvēkiem viens brauciens līdz Kuldīgai izmaksā dārgāk – vairāk nekā eiro, tāpēc braucienu skaits būs mazāks.

Kuldīgas novadā e-talona sistēmu jau izmanto skolēni. Tiek pārbaudīts, vai dienā, kad, noskenējot talonu, tiek fiksēts brauciens, tā lietotājs ir bijis skolā. Nākamā mēneša sākumā pārvadātājs pašvaldībai piesūta rēķinu. Lai kontrolētu, ka skolēni nešmaucas, apmeklējumu pārbauda skolas.

Daugavpilī sabiedrisko transportu bez maksas var izmantot pensionāri vecumā no 70 gadiem, Liepājā – seniori atkarībā no ienākumiem var nopirkt abonementa biļeti ar 50 procentu atlaidi, bet no 80 gadu vecuma par braucienu viņiem nav jāmaksā. Ja salīdzina ar Rīgu, tad daugavpilieši sabiedriskajā transportā – tramvajos un autobusos – var pārvietoties ļoti lēti. Biļete pilsētas sabiedriskajā transportā maksā tikai 43 centus. Savukārt Jelgavā ieviesta Jelgavas pilsētas iedzīvotāja karte. Ar to brauciens pilsētas nozīmes maršrutu autobusos maksā 85 centus, maksājot skaidrā naudā – apaļu eiro, bet pensionāriem 16 braucienus mēnesī 50 procentu apmērā apmaksā pašvaldība. Jelgavā pie lētāka brauciena sabiedriskajā transportā var tikt ikviens – ja vien bankas filiālē saņems iedzīvotāja karti. Kā paskaidroja pašvaldības klientu apkalpošanas centrā, cilvēki dzīvo ārpus Jelgavas, bet strādā Jelgavā, tāpēc deklarētā dzīvesvieta netiekot ņemta vērā. SEB bankas filiālē gan teica ko citu – pilsētnieka karti izsniedzot tikai jelgavniekiem, jo tā taču esot Jelgavas pilsētas iedzīvotāja karte!