Ceturtdien Maskavā 52 gadu vecumā miris teātra pedagogs un Latvijā iecienītais režisors, Maskavas A. Puškina teātra mākslinieciskais vadītājs Romāns Kozaks.
Pavisam nesen, 8. maijā Puškina teātrī pirmizrādi piedzīvoja Romāna Kozaka iestudētā A. Ostrovska Trakā nauda. Nupat, divas dienas pirms režisora nāves publicētajā intervijā openspace.ru viņš stāsta par saviem nākotnes plāniem un teic, ka teātris ir pēdējā īstā māksla un runām par skaistā laikmeta galu viņš netic. Krievu prese ziņo, ka režisors slimojis jau ilgi.
Romāns Kozaks beidzis Oļega Jefremova vadīto kursu Maskavas Dailes teātra (MHAT) skolu-studijā, kur vēlāk atgriezās kā pedagogs. Kulta režisora slavu Kozaks iemantoja astoņdesmitajos, pateicoties diviem iestudējumiem – L. Petruševskas Činzano un Jeļizaveta Bam eglītē pie Ivanoviem pēc D. Harmsa un A. Vedenska lugām. Viņš strādājis Staņislavska teātrī, A. Čehova Maskavas Dailes teātrī un citviet, iestudējot izrādes arī citās pasaules valstīs, tostarp Latvijā. Pēc tam, kad Maskavas Dailes teātrī vadību pārņēma Oļegs Tabakovs, Romāns Kozaks 2001. gadā pieņēma izaicinājumu kļūt par Puškina teātra māksliniecisko vadītāju.
Ar Latviju saistītā Romāna Kozaka radošās biogrāfijas daļa ir visai prāva.
Režisora sadarbība ar Latvijas teātriem sākās deviņdesmito gadu vidū, kad toreizējā Rīgas Krievu drāmas teātrī iestudēja N. Jevreinova Vissvarīgāko. Tai sekoja A. Strindberga Nāves deja, V. Šekspīra Otello, F. Vebēra Vakariņas idiotiem, F. Dostojevska Krievu smiekli, bilingvālais projekts – E. Olbija Vulfa kundzes nebaidos. Dailes teātrī Romāns Kozaks debitēja 1997. gadā, iestudējot benefices izrādi Lilitai Ozoliņai – A. Nikolai traģikomēdiju Taurenīt, taurenīt... Par notikumu ar lielo burtu izvēršas Romāna Kozaka iestudētā V. Gombroviča Ivonna, Burgundijas princese 2007. gadā. Par Kozaka pēdējo iestudējumu uz Dailes teātra skatuves kļuvusi pērn pēc F. Dostojevska romāna Spēlmanis motīviem tapusī izrāde Spēlmanis. Kūrorta piedzīvojumi.