Kamēr jaunāku bērnu izpratne par taisnīgumu paredz resursu sadalīšanu vienādās daļās, pusaudži ņem vērā iesaistīto cilvēku ieguldīto darbu resursu iegūšanā, vēsta žurnāla Science jaunākajā numurā publicētais norvēģu zinātnieku pētījums.
Pētījuma autori veikuši plašu eksperimentu, iesaistot tajā Bergenas skolu audzēkņus desmit līdz 18 gadu vecumā. Eksperimentā bērni tika sadalīti pa pāriem un katrs no viņiem varēja nopelnīt naudu, atzīmējot trīsciparu skaitļus, kas parādījās datora ekrānā skaitļu tabulā. Pēc uzdevuma veikšanas katrs pāris saņēma algu, kuru vadošais pāra dalībnieks sadalīja pēc saviem ieskatiem. Rezultātā aptuveni divas trešdaļas bērnu vecumā no desmit līdz 11 gadiem sadalīja naudu uz pusēm neatkarīgi no katra pāra dalībnieka ieguldījuma uzdevuma veikšanā, savukārt vecāki bērni sadalīja savu algu atkarībā no ieguldītā darba. Piemēram, 18 gadus veco pusaudžu vidū piektdaļa sadalīja atalgojumu uz pusēm, savukārt 43% paturēja lielāko daļu sev, jo uzskatīja, ka viņu ieguldījums ir lielāks, vēsta LETA.
Kā liecina eksperimenta rezultāti, ar laiku bērnu izpratne par taisnīgumu mainās no egalitārisma uz sadalījumu, vadoties pēc nopelniem. Pēc pētījuma autoru domām, daļēji tas saistīts ar piedalīšanos sporta un citās sacensībās, kur tiek apbalvoti sasniegumi, nevis piepūle. Zinātnieki norāda, ka pētījuma rezultāti ļaus skolotājiem labāk motivēt bērnus. Tāpat pētījums var palīdzēt sociologiem saprast, kā sabiedrībā veidojas izpratne par taisnīgumu.