Jau astroloģijas pirmsākumos valdnieki ātri saprata – savs galma astrologs ir visai izdevīgs! Pašiem zvaigžņu tulkiem gan nereti nācās balansēt uz naža asmens starp uzticību patiesībai, riskējot krist karaļa nežēlastībā, un izmanīgiem glaimiem, nodrošinot sev ērtības un bieži arī saglabājot dzīvību.
Zvaigznes karaļa mīļākajai
Lūk, stāsts, kas vērties par leģendu, no kuras vēlāk atvasināta īsāka un anonīmāka anekdote: reiz Almansors, Francijas karaļa Ludviķa XI astrologs, pareģoja, ka viņa mīļākā, Margarita de Sasenāža, pavisam drīz mirs. Patiesi - pēc nedēļas jaunā un ziedošā sieviete nomira no noslēpumainas slimības. Karalis bija sāpināts un pārskaities un lika astrologu slepeni izgrūst pa logu. Bet, kad sargi Almansoru veda garām karalim, pēdējais painteresējās, vai tad pats zvaigžņu tulks zinot, cik viņam atlicis dzīvot. Tas nosmīnēja, ka nomirs trīs dienas agrāk par pašu karali. Ludviķis izbijās un, drošs paliek drošs, kopš tā brīža vēlēja astrologu aprūpēt uz to labāko un lūkot, lai viņam nekā netrūktu. Tiesa, vēsture klusē, vai abi patiesi mira ar trīs dienu starpību. Visticamāk, ja arī leģendā minētais notikums ir reāls, astrologs bijis vien gana apķērīgs, lai izvairītos no priekšlaicīgas nāves.
Viduslaiku Eiropas karaļu galmos, tāpat kā daudzās citās vietās un lietās, bez astrologiem neiztika. To bija, vai, cik daudz! Visi valdnieki gribēja zināt, kad labāk sākt karu, kāds būs nākamais gads, ar ko slēgt savienības un laulības. Starp citu, lielā mērā tieši pateicoties kādam monarham, astroloģija Eiropā atdzima pēc tam, kad teju bija izzudusi.
Tumsas laikmets
Pēc Romas impērijas sabrukuma (ap 475. g. p.m.ē.) intelektuālo zināšanu līmenis Eiropā pamazām kritās; gandrīz pilnībā izzuda arī zinātniskā un praktiskā astroloģija. Tas nenotika pēkšņi, bet procesu paātrināja kristiešu teologu nevēlēšanās atzīt astroloģiju. Periodu starp 500. un 800. gadu var dēvēt par Eiropas astroloģijas «nadīru» jeb zemāko punktu. Šajā laikā galvenokārt arābi bija tie, kas glabāja un nepazaudēja no hellēņiem mantotās zinības.
Daļa seno darbu glabājās arī klosteru bibliotēkās, iespējams, pat visai sarežģīti teksti, jo zināms, ka no Jonas Ziemeļanglijā nācis Alkvīns, kurš vēlāk kļuva par imperatora Kārļa Lielā astroloģijas skolotāju un astroloģijas atdzimšanas iniciatoru IX gadsimtā - tātad kaut kur no kaut kā viņš zināšanas bija smēlies.
Bet pirmais astrologs praktiķis, par kuru rodamas vēstures liecības, ir kāds Pellīts, Nortumbrijas Edvīna (valdīja apm. 616.-632. g.) astrologs, kura galvenais uzdevums bija dot karalim padomus kara lietās ilgstošajā karā ar ķeltiem. No zinātniekiem tajā laikā pazīstams bija Venerabls Bedē (671-735). Viņš atzīmēja dažādu komētu ietekmi, tostarp arī 729. gadā novēroto, kuru Bedē uzskatīja par «vainīgu» karaļa Nortumbrijas Osrika nāvē un saracēņu iebrukumā Gallijā. Viņš uzskatīja, ka planētu kustība ietekmē visas pasaules notikumus, un šo domu turpināja attīstīt arī Alkvīns, Bedē pēctecis.
Šajā periodā ar astroloģiju turpināja nodarboties arī Marseļas ebreji un valdnieki, kas vadīja ebreju karalisti - tā IX gadsimtā zēla un plauka Ziemeļspānijā un Dienvidfrancijā. Tieši no Spānijas arī jau minētais Pellīts ieradās pakalpot Nortumbrijas Edvīnam, un tas liecina arī par dažādu Eiropas reģionu saikni, kuru stiprināja kontakti starp Spānijas ķeltu baznīcu un koptiem Ēģiptē.
Ar bīskapu un karaļu svētību
Par astroloģijas atdzimšanas ievērojamu veicinātāju var uzskatīt imperatoru Kārli Lielo, kurš valdīja pār frankiem no 768. līdz 814. gadam. Jāpiebilst, ka šī atdzimšana satuvināja Eiropas ziemeļus un dienvidus: Kārli Lielo skoloja anglis Alkvīns (pats imperators vēlāk kļuva par prasmīgu astrologu), savukārt vajadzība pēc jauniem tekstiem lika dibināt kontaktus ar musulmaņu pasauli.
No Kārļa Lielā laikiem līdz karaļa Roberta valdīšanai (ap 900. g.) astroloģijas un astronomijas mācīšanos īpaši atbalstīja bīskapi un karaļi.
Astroloģija strauji kļuva populāra, zvaigžņu pētnieku skaits auga augumā, tomēr tikai karaļi un lordi varēja atļauties astrologu pakalpojumus. Laikā no 11. līdz 14. gadsimtam astroloģiju lielākoties praktizēja galmos, un, izņemot medicīnisku pusi, tai pamatā bija mundāns raksturs. (Mundānā astroloģija pēta un skaitļo pasaules norises - gan valstu un tautu likteņus konkrētā teritorijā, gan dabas kataklizmas: vulkāna izvirdumus, zemestrīces.) Astrologi pārsvarā brīdināja par kariem, epidēmijām, katastrofām, revolūcijām un citām sabiedriskajām un dabas norisēm, pētot komētu parādīšanos, Mēness fāzes un planetāros ciklus.
Astroloģijas entuziasti bija visi Francijas karaļi, sākot no Kārļa IV līdz Ludviķim XIII, kā arī krietns birums Svētās Romas imperatoru, tostarp «krietnais karalis Venceslavs», Ričards II, Kārlis V, Ungārijas karalis Matiašs. Francijas Kārlis V pat atvēra īpašu fakultāti Parīzes universitātē, lai veicinātu astroloģijas apgūšanu. Šīs fakultātes dibināšanai savu svētību deva arī pāvests, lai gan, iespējams, tas pat nebija nepieciešams, jo speciāls 1215. gada likumdošanas akts noteica, ka astroloģija ir viens no universitātes mācību priekšmetiem.
Astrologi veido politiku
14. gadsimtā, kad liels daudzums astrologu vēlējās izdevīgi iekārtoties Francijas, Itālijas un Vācijas karaļu galmos, mundānā astroloģija kļuva par varenu biznesu. Šo procesu stimulēja juceklīgais un mainīgais Simtgadu karš ar saviem bezgalīgi daudzajiem līgumiem, savienībām, dinastiju laulībām, kaujām, iebrukumiem, kronēšanām - un tam visam bija nepieciešama kvalificētu astrologu uzmanība!
Kaut arī to laiku astrologu pareģojumi parasti tika izteikti miglainām frāzēm, kas solīja dažādas sērgas, karus un citas liela apmēra nelaimes, bija arī daudz precīzu un veiksmīgu prognožu. Piemēram, viena no ievērojamākajām tā laika personībām, Velsas astrologs Tomass Brauns, prata noteikt, kad tiks noslēgs svarīgais Arrasas līgums starp Francijas Kārli VII un Burgundijas Filipu 1435. gadā, turklāt sniedza precīzākus nākotnes notikumu aprakstus nekā citi viņa laikabiedri.
Kārļa V dibinātā «College de Maitre Oervais» Parīzē nodrošināja astroloģiskās rosības koncentrēšanos Francijā. Daudzi astrologi kalpoja par diplomātiem un izpildīja citus uzdevumus, piemēram, atbrīvošanu pret izpirkumu. Arnolds no Villanovas bija diplomāts Aragonas Pjēra III (1272-1285) dienestā un balvā par sasniegumiem medicīnas jomā saņēma pili. Slavenais franču astrologs Anželo Kato de Supinjī no Benevento kalpoja Burgundijas Kārlim Drošsirdīgajam un Francijas Ludviķim XI pēdējos Simtgadu kara gados XV gadsimta beigās. Bet Andelo di Negro, labi pazīstams astroloģisko darbu autors, pat devās kā Florences vēstnieks pie Aleksiusa Komnenusa, Trapezundes imperatora.
Šis mundānās astroloģijas uzplaukuma periods XIV, XV gadsimtā lika strauji attīstīties arī pētniecībai, lai astroloģiskos pareģojumus padarītu precīzākus.
Sliktās ziņas tautas izklaidei
Jāpiebilst, ka plašā vajadzība pēc pareģojumiem kopā ar svētbijīgām šausmām, ar kādām attiecās pret, piemēram, komētām, neizbēgami noveda pie milzīgas mundānās astroloģijas popularitātes, un XIV gadsimta beigās astrologi pievērsās arī vienkāršajai tautai vai, tā sakot, «atvēra tirgu tautas masām». Ap 1370. gadu Paolo Dagomari Florencē esot publicējis pirmo prognozi gaidāmajam gadam. Savukārt līdz mūsdienām saglabājusies ir Blaziusa de Parmas izdotā gada prognoze «Spriedumi par 1405. gadu». Šajā darbā viņš paredz ļoti sliktus laika apstākļus, ugunsgrēkus, kuģu bojāeju, vīna, sviesta, eļļas un graudu pārpilnību (attiecīgi arī inflāciju), zirgu, mūļu un kamieļu slimības, veneriskās kaites, mēri, ārlaulībā dzimušus bērnus un nabagu dumpi. It kā ar šo pesimisma pilno tirādi nebūtu gana, pārsprieduma beigās viņš paziņo, ka turpināsies karš starp Venēciju, Florenci, Milānu, Pāviju, Dženovu un Romu, turklāt pēdējās četras pilsētas cietīs visvairāk. Drīz vien (īpaši pēc iespiešanas ierīču tālākas attīstības) šādi paredzējumi kļuva arvien populārāki - galu galā vienkāršie ļaudis jau nekādas smalkās izklaides atļauties nevarēja, un pirmais gada almanahs tapa nodrukāts jau 1469. gadā. Te nu var vilkt paralēles ar mūsdienām - ļaudis rauc degunu par sliktām ziņām, bet tomēr tās lasa un šausminās, apspriež un rājas, gūstot savdabīgu baudījumu.
Sodīt nedrīkst apžēlot!
Taču atgriežamies virsotnē, retinātajā atmosfērā, kur mīt augstākā aristokrātija.
XVI gadsimtā astroloģija kļūst pieprasīta un populāra arvien jaunos Eiropas reģionos - to veicina drukātā vārda izplatība, renesanses kultūra un arvien augošais universitāšu skaits Ziemeļeiropā un Dienvideiropā. Piemēram, Presburgas universitāti Ungārijā karalis Matiašs Korvinuss 1500. gadā dibināja astrologa Regiomontana izraudzītā laikā. Universitātei bija īslaicīga slava, pateicoties tās astroloģijas speciālistu mākslai, bet diemžēl to nācās slēgt, jo sākās karš ar turkiem.
Astrologi parādījās Ziemeļvācijas, Ungārijas, Skandināvijas un Polijas universitātēs un galmos; Anglijā tie guva atzinību īpaši strauji, jo tieši tajā laikā Anglija bija visai dziļi un plaši iesaistījusies politiskajās spēlītēs, turklāt pašā valstī sākās juku laiki - pāreja no feodālisma uz modernākām pārvaldes metodēm. Jāsaka, astrologi noteiktā pakāpē jau bija pieraduši tikt iesaistīti politikas tīklos, daži no viņiem pauda pat visai radikālus personīgos uzskatus, piemēram, Giljoms Postels, kurš XVI gadsimtā paziņoja - zvaigznes vēstot, ka Francijai lemts būt par vispārējo reliģijas un monarhijas centru.
Henrijs VII bija pirmais no Anglijas karaļu garās ķēdes, kas atbalstīja astroloģiju. Tā kā Anglijas astrologiem trūka zināšanu, viņš vairāk uzticējās itāļu astrologam Viljamam Parronem, kurš iepriekš bija spodrinājis savu reputāciju, paredzot Milānas Ludviķa Sforca krišanu. Parrone Londonā iekārtojās visai ērti, sniedzot specializētus padomus bagātajiem un varenajiem, bet tautas masām palaikam pametot kādu vispārīgu pareģojumu. Viņš arī pirmais Anglijā 1481. gadā uzsāka regulāru gadagrāmatu izdošanu, taču zaudēja labvēlību pēc tam, kad pareģoja ilgu un laimīgu dzīvi karalienei... īsi pirms viņas nāves. Jāsaka, valdnieka aizbildniecība tolaik bija būtisks faktors - tā pavēra visus ceļus, bet tās zaudējums aizslēdza visus vārtus. Valdošās aprindas ārkārtīgi jūtīgi reaģēja uz astrologu publiskajiem izteikumiem, un daži no viņiem XVI gadsimta sākumā tika arī sodīti ar nāvi par neuzmanīgiem pareģojumiem. Kādu astrologu, Robertu Allenu, valdība sauca pie atbildības par to, ka viņš paredzēja karaļa Eduarda VI pāragro nāvi. Starp citu, likteņa ironijas dēļ šis paredzējums izrādījās patiess...
Savukārt karalis Henrijs VIII (1509-1547) pret astroloģiju izturējās ar īpašu entuziasmu un bīskapiem aizliedza to pat kritizēt. Viņa laikā arī galma politikas svarīgākās personas izmantoja astrologu pakalpojumus, bet viņam pašam padomus sniedza vācietis Nikolae Kratcers un anglis Džons Robinē. Robinē turpināja kalpot arī Henrija pēctecei Marijai I - viņa konsultējās saistībā ar savas māsas un sāncenses princeses Elizabetes plāniem, kamēr tā savukārt apspriedās ar tolaik vēl jauniņo, bet vēlāk ievērojamo astrologu, okultistu un matemātiķi Džonu Dī par Marijas nodomiem.
Karaliskā cenzūra
Angļu astroloģija daudz parādā kontinenta astrologiem, tomēr vienu no galvenajiem attīstības stimuliem deva izcilā itāļu matemātiķa Džeroma Kardāna vizīte - viņš ieradās pēc astrologa, karaļa Eduarda audzinātāja Džona Čīka uzaicinājuma, lai Eduardam VI izveidotu horoskopu.
Viņa apciemojums gan pats par sevi nebija īpaši veiksmīgs, un dažas prognozes bija pat absurdas (piemēram, atkal jau pareģojot ilgu mūžu karalim, kas drīzumā nomira pavisam jauns), tomēr viņš bija tā laika slavenība, viens no zinātnes spīdekļiem un atstāja neizdzēšamu iespaidu uz jaunajiem matemātiķiem - jau minēto Džonu Dī un Leonardu Digsu. Tieši šie abi arī kļuva par īstenajiem Anglijas astroloģijas pamatlicējiem. Džons Dī konsultēja Elizabeti tās ieslodzījuma laikā un pēc šīs sarunas kļuva par karalisko astrologu. Dī spīdoši izvēlējās Elizabetes kronēšanas laiku 1558. gadā, un vēlākajos gados karaliene un vadošie valsts darbinieki viņu izmantoja arī kā ceļojošu diplomātu un spiegu. Viens no viņa svarīgākajiem pienākumiem bija palīdzība iekšpolitikas veidošanā, īpaši tajā, kas attiecās uz iespējamo karalienes laulību - Dī pētīja Eiropas kņazu un karaļu natālās (dzimšanas) kartes.
Elizabete bija gudra karaliene un saprata, kāds spēks tautas vadīšanā bija pareģojumiem. Tāpēc viņa, kā jau to bija darījuši arī vairāki viņas priekšgājēji, ierobežoja nelabvēlīgu pareģojumu izplatību sabiedrībā. Jau 1530. gadā imperatora sūtnis Čapuī savam astroloģiski domājošajam patronam Kārlim V klāstīja par prognožu ietekmes spēku uz britu vienkāršās tautas emocijām; to ņemot vērā, valdība aizliedza izplatīt drūmos Nostradama pareģojumus 1558. gadam - tas tika darīts, lai neizceltos nemieri.
Pati Elizabete tika jo īpaši cienīta pēc tam, kad īstā angļu mierā ignorēja 1577. gada komētu, kuras parādīšanās bija kļuvusi par īstu bubuli. Elizabete turklāt bija tik saprātīga valdniece, ka pareģojumus un prognozes neaizliedza pilnībā, tikai mazliet tās cenzēja - lai tautai mierīgāks prāts un tā rāmi darītu, kas tai jādara. Ap 1600. gadu Anglijā tika izdoti apmēram 60 almanahi, bet kopš 1581. gada valdība aizliedza tajos apspriest tādus jautājumus kā troņa mantošana vai karalienes kāzas.
Precīzi paredz valdnieka nāvi
Pēc karalienes Elizabetes nāves Anglijā notika lielas izmaiņas, kuru kulminācija bija pilsoņu karš un tam sekojoša republika. Astroloģijai bija liela loma masu politikā, tā tika izmantota visos līmeņos. Astrologi pievērsās arī vienkāršo ļaužu konsultēšanai. Vispār tolaik astrologiem Anglijā bija mazas politiskās piederības izvēles iespējas un daudzi ļoti simpatizēja revolūcijai, lai gan bija arī tādi, kas kalpoja kronim.
1660. gadā Anglijā tika atjaunota monarhija, un astroloģija uz kādu laiku saglabāja savu popularitāti. Daudzi no vadošajiem intelektuāļiem izrādīja par to interesi, bet, piemēram, domātājs un alķīmiķis Eliass Ešmols vairākas reizes konsultēja Kārli II par to, kurā laikā viņam vislabāk teikt svarīgas runas. Patiesībā Kārļa II interese par astroloģiju bija tik liela, ka Francijas Ludviķis XIV 1669. gadā lika sūtņa statusā pie viņa doties astrologam, abatam Pregnonam. Jāteic, karalis gan bija vīlies, kad abatam neizdevās pareizi prognozēt zirgu skriešanās sacīkšu uzvarētājus…
Tikmēr pārējā Eiropā astroloģija turpināja paplašināt savas pozīcijas. Toreiz teica, ka «astroloģija valda daudzos Eiropas galmos». Galvenie centri arī pēc XV gadsimta vidus palika Itālija un Francija. Itālijā, piemēram, neraugoties uz tradicionālajiem baznīcas aizspriedumiem pret judiciāro jeb prognožu astroloģiju, pāvesta mītne tomēr kļuva par visu veidu astroloģijas centru.
Viens no tā laika slavenākajiem reģiem, bez šaubām, bija Nostradams, kura paredzējumus apspriež vēl šobaltdien. Tāpat kā viņa laikabiedri, Nostradams astroloģiju saistīja kopā ar maģiju. Viņa pakalpojumus izmantoja Francijas karaliskā ģimene. Līdz pat savai nāvei 1566. gadā Nostradams kalpoja karalienei mātei Katrīnai de Mediči, viņas vīram Heinriham II un diviem viņas dēliem - Franciskam II un Kārlim IX. Katrīna izmantoja vismaz četru astrologu pakalpojumus. Viens no viņiem, arī to laiku samērā ievērojama persona Luka Gauriko, sagatavoja pareģojumu par Heinrihu II, brīdinot par nāves briesmām vai redzes zaudēšanu, ja viņš cīnīsies duelī noslēgtā telpā, turklāt vislielākā bīstamība ir 41 gada vecumā. Katrīna šajā jautājumā vērsās arī pie Nostradama, bet viņš apstiprināja, ka tas tā varētu būt. Tieši 41. dzīves gadā Heinrihs nomira no ievainojuma galvā, ko dabūja bruņinieku duelī… Arī šis notikums nu jau apvīts leģendām.
Drīz pēc tam sekoja astroloģijas pāriešana citā statusā, noriets un kārtējais uzplaukums, taču tas jau ir cits stāsts - par citiem valdniekiem un viņu zvaigžņu tulkiem.
*
Pilsētu būvē pēc astrologa norādījuma
Svētās Romas imperatora Kārļa IV jeb Čehijas karaļa Kārļa I valdīšanas laiks bija uzplaukuma periods visai Čehijai. Kārlis IV bija tiem laikiem neparasti izglītots cilvēks, viņš runāja piecās valodās, bija tuvs dzejnieka un filozofa Petrarkas draugs, dibināja pirmo universitāti Viduseiropā un Austrumeiropā. Viņš izvērsa aktīvu būvniecību Prāgā. Un, protams, arī viņam bija savs galma astrologs, pat vairāki, kas prognozēja drīzu Prāgas vēsturiskās daļas Mala Strana, kas atrodas kalna galā esošā Pražski Grada jeb Prāgas cietokšņa, karaļa rezidences piekājē, iznīcību ugunsgrēkā. Karalis pieņēma lēmumu būvēt pilsētu otrpus Vltavas upei. Abas pilsētas daļas savieno slavenais Kārļa tilts, arīdzan šī karaļa būvēts. Interesanti, ka valdnieks atklāja tilta būvniecību, savām rokām ieliekot pirmo pamatakmeni 1357. gada 9. jūlijā tieši pulksten 5.31, tādējādi ievērojot skaitļu spoguļlikumu: šo virkni var lasīt no abiem galiem vienādi - 1357 9 7 5 31. Turklāt tajā dienā un stundā Saule bija savienojumā ar Saturnu, kas tika tulkots kā rīta zvaigznes uzvara pār otras planētas (laika simbola) iznīcinošo spēku. Tiltu būvēja ļoti ilgi - vairāk nekā 100 gadu; šo procesu apvij leģendas, taču tas patiesi (vismaz līdz šim) laiku ir uzvarējis.
Par patiesību - uz sārta
1326. gadā Neapoles galmā notika līksmas svinības - visi svinēja mazās princeses piedzimšanu, ko Dievs bija atsūtījis Kalabrijas Kārlim, Neapoles karaļa Anžujas Roberta vecākajam dēlam, un viņa sievai Marijai iepriekš mirušo bērnu vietā. Tikai galma astrologs bija norūpējies. Ja liktenis karaliskajam pārim vairs mantiniekus nedāvās, šī mazulīte ar zeltu izšūtajos autiņos kļūs par sava tēva mantinieci, par nākamo karalistes valdnieci! Pagaidām viņa, neko nenojaušot, saldi dus savā šūpulītī, bet astrologam Čeko d`Askoli jāpieņem sarežģīts lēmums: vai saglabāt savu privileģēto stāvokli galmā, sasolot mazajai laimīgu dzīvi un visādus labumus, vai arī būt godīgam un saglabāt uzticību savam aizbildnim - karalim un, riskējot ar viņa labvēlības zaudēšanu, paziņot patiesību: ar gadiem mazā princese uzrādīs tieksmes padoties vieglprātībai un neievērot tikumus… D`Askoli palika uzticīgs karalim un astroloģijai. Viņš pateica patiesību, par ko tika izslēgts no galma un zaudēja karalisko aizbildniecību. Pēc kāda laika saskaņā ar inkvizīcijas spriedumu viņu sadedzināja uz sārta. Bet mazā princese tikmēr izauga, kļuva par karalieni Džovannu I un izpelnījās bēdīgu slavu ar savu vaļīgo uzvedību, daudzajām skandalozajām laulībām un nekrietno politiku. Tāds toreiz bija laiks - no vienas puses, astroloģijas uzplaukums, bet no otras - astrologu trauslais līdzsvars, neaizsargātība pret šīs pasaules vareno untumiem.
__
Rakstā izmantoti materiāli no S. Burigina, V. Jerjomina, N. Šeiko, N. Vološinas, V. Kareļina, M. Beidženta, N. Kempiona, Č. Hārvija u.c. darbiem.