Ārzemēs dzīvojošie Latvijas pilsoņi, sūtot uz dzimteni naudu, kļūst par VID ķīlniekiem

Ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) praksi var saskaries ikkatrs no tiem ap 200 000 ārvalstīs dzīvojošo un strādājošo Latvijas valstspiederīgo, kas sūta naudu uz mājām, lai palīdzētu saviem radiniekiem. Valsts līdz šim to ir akceptējusi, taču tagad ir citādi. Maksāt, kaut vai 100 eiro uz Latviju, pēc nodokļu nomaksas, piemēram, Apvienotajā Karalistē, un tad – vēl 23% Latvijā – tas ir ļoti negodīgi, bet šāds VID lēmums vistiešākajā veidā skar ne tikai manas intereses palīdzēt ģimenei, bet arī citus ārvalstīs dzīvojošos tautiešus.

Fakti ir tādi, ka Latvijas ekonomiku tiešā veidā katru gadu ar vairāk kā pusmiljardu eiro pabalsta ārvalstīs dzīvojošie Latvijas pilsoņi. Ārvalstīs dzīvojošie Latvijas iedzīvotāji pārskaita uz Latviju (avots: Latvijas Bankas dati, www.bank.lv) gadā gandrīz 600 miljonus eiro, tādējādi regulāri papildinot Latvijas ekonomikas kopproduktu vidēji par 2,5% - 3,7%. Svarīgi atzīmēt, ka Latvijā palikušie naudas saņēmēji ne vienmēr ir tiešie radinieki, jo parasti tieši darbaspējīgie vecāki strādā ārzemēs, bet Latvijā - derīgs bankas konts ir, piemēram, tēva brālim, savukārt nauda domāta vecmāmiņai vai palikušajiem nepilngadīgajiem bērniem, kuriem sava konta nav. Konti var būt arī apķīlāti, piemēram, saistībā ar kādu maksātnespējas procesu vai ātro kredītu parādiem, vai arī cilvēks slimības dēļ nevar pats aiziet līdz bankomātam.

Arī mana nauda - ir tikusi sūtīta manai ģimenei - parasti tiem ģimenes locekļiem, kuriem ir atvērti un pieejami konti, jo arī mani ģimenes locekļi nereti atradās slimnīcā un naudu iznāca sūtīt citam radiniekam, lai saņēmējs to fiziski var izņemt bankomātā un nodot pēc piederības.

Diemžēl šobrīd šāda naudas pārskaitīšanas prakse ir apdraudēta un pat riskanta. Tas skaidrojams ar to, ka VID ieviesis zināmas korekcijas, tā bīstami apdraudot visus šos 2-3% no Latvijas kopprodukta, jo palīdzības sniegšana manai ģimenei un līdzīgiem sūtījumiem no ārvalstīm ir apliekama ar nodokļiem. Es, pārskaitot naudu uz Latviju, “iekritu” divreiz - vispirms, kad VID vēlējās par katru cenu dabūt maksimālo uzrēķinu, un otrreiz, kad mana māsīca slimības dēļ nevarēja pati savlaicīgi pārsūdzēt VID veikto uzrēķinu, bet es no Londonas viņai nespēju palīdzēt.

Būtiski ir arī tas, ka brīdī, kad jau bija iespējams konstatēt, ka VID uzrēķins ne tikai pēc būtības ir nepareizs, bet arī pats VID varētu atcelt to uzrēķina daļu, kas bija kļūdaini uzrēķināta arī par pārskaitījumiem vistuvākajiem radiniekiem - nekas nenotika. Tieši otrādi - VID darīja visu, lai atstātu spēkā savu kļūdaino uzrēķinu pilnā apmērā.

Rezultātā man ir Finanšu ministrijas atzinums, kurā ir citēts likums, ka - jā - radinieku pārskaitījumi līdz trešajai pakāpei netiek aplikti, tomēr praksē - manas ģimenes loceklei ir uzrēķins, kopā ar soda naudām: vairāk kā 20 000 eiro. Nenoliegšu, summa krājusies vairākus gadus un liela daļa ir soda nauda, bet - vai tiešām pēc tam, kad es biju palīdzējusi saviem radiniekiem, biju pelnījusi vēl arī soda naudu? Vai pēc Apvienotajā Karalistē nomaksātajiem nodokļiem man vēlreiz jāmaksā Latvijai, kura pati nevar uzturēt savus cilvēkus?

Finanšu ministrija man paskaidro, ka par to pārskaitītās naudas daļu, kas saņemta no trešās pakāpes radinieka nav jāmaksā nodokļi Latvijā. Tāpat par to naudas daļu, kas saņemta no ceturtās pakāpes radinieka, bet domāta - ārstniecībai - nav jāmaksā. Bet VID jau nav iespējams vairs neko pierādīt - viņi ir panākuši, ka mana slimā māsīca nevarēja savlaicīgi pārsūdzēt šādu absurdu lēmumu un tagad ir sākusies piedziņa pret slimu cilvēku, bez ienākumiem. Vai tas tiešām ir valstiski pārdomāts audita rezultāts?

VID telefoniski apgalvoja, ka nekas slikts auditā nav paredzēts un maniem radiniekiem nekas nedraud, bet tā arī nepiešķirot man trešās personas statusu audita laikā, izslēdzot mani no to personu loka, kuras var sūdzēties vai sniegt papildus dokumentus. Saņēmu solījumu, ka viss būšot labi, tādejādi, pretēji manai ieinteresētībai pozitīvā VID lēmumā, un aktīvai dalībai VID auditā, nevarēju palīdzēt savai māsīcai. Audita rezultāts ir smagas papildu nodokļu sekas manai uz Latviju sūtītajai naudai un tāds tas var būt arī citiem nerezidentiem.

VID uzrēķins ir ievērojams un, protams, šobrīd apstādina jebkādu palīdzības sniegšanas iespēju maniem ģimenes locekļiem, jo maksāt, kaut vai 100 eiro uz Latviju, pēc nodokļu nomaksas Apvienotajā Karalistē, un tad - vēl 23% Latvijā - tas man nav iespējams - šāds VID lēmums vistiešākajā veidā skar arī manas intereses palīdzēt manai ģimenei. Turklāt, un to es VID norādīju, ka arī uzliktās soda naudas par jau pārskaitīto ir uz maniem pleciem, bet naudu sūtīt nevaru, jo arī tā “apliksies ar nodokļiem” - būs jauns uzrēķins - veidojas nebeidzams nodokļu karuselis, savā ziņā kļūstam par VID sistēmas ķīlniekiem. Veidojas dubulta nodokļa uzlikšana, līdz ar to mums - ārvalstīs dzīvojošajiem - vieglāk ir apstādināt naudas sūtīšanu uz Latviju, nekā riskēt, ka mūsu ģimenēm būs šādi nodokļu uzrēķini un pienākums apmierināt VID apetīti.

Svetlana Stavceva, Londonā dzīvojoša, strādājoša Latvijas pilsone

Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais