Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs juridiska rakstura padomu lūdz nevis profesionālim, bet draugiem vai paziņām, liecina pētījumu centra SKDS veiktā aptauja. Kopumā vairāk nekā 80% aptaujāto atzīst, ka viņu zināšanas juridiska rakstura jautājumos ir vājas vai pat ļoti vājas. Savukārt galvenie iemesli, kāpēc cilvēki ne vienmēr sakārto juridiskos jautājumus, ir izpratnes trūkums par situāciju un nespēja novērtēt riskus, naudas, laika un zināšanu trūkums par to, kur vērsties pēc palīdzības.
Izrādās, ikvienam Latvijā dzīvojošajam ir iespēja saņemt bezmaksas juridisko palīdzību. To pieredzējušu un augsti kvalificētu zvērinātu advokātu uzraudzībā sniedz studenti - topošie juristi. Turklāt atsauksmes liecina - viņi ar uzticētajām lietām tiek galā akurāti un profesionāli. Plašāk par šo iespēju intervijā “Neatkarīgajai” ar Latvijas Universitātes Juridiskās prakses un palīdzības centra direktori Zīli Gereišu.
Marta sākumā notika ikgadējās Notāru dienas, bet šonedēļ no 18. līdz 22. martam Advokatūras dienu laikā iedzīvotāji var saņemt advokātu bezmaksas juridiskās konsultācijas dažādās tiesību nozarēs. Šis piedāvājums būs aktīvs tikai nedēļu, taču maz ir to, kuri zina, ka Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes paspārnē darbojas Juridiskās prakses un palīdzības centrs, kur juridisko palīdzību bez maksas iespējams saņemt teju visu gadu. Vai tas atbilst patiesībai?
Centrs bezmaksas juridiskās konsultācijas Latvijas iedzīvotājiem sniedz jau 25. gadu. Tas tika radīts kā daļa no studiju procesa - kā izvēles kurss Juridiskās fakultātes studentiem. Jau pēc gada, kad centra studenti uzrādīja teicamus rezultātus un redzējām klientu interesi, guvām pārliecību, ka centra pastāvēšanai ir jēga.
Centra galvenais uzdevums ir dot iespēju studentiem jau studiju laikā praktizēties, sniedzot bezmaksas juridisko palīdzību maznodrošinātām personām. Šobrīd ar centra klientiem strādā Juridiskās fakultātes bakalaura studiju programmu 2. kursa studenti. Viņi risina civillietas (darba, mājokļa, ģimenes lietas) un administratīvas lietas. Centrā patlaban strādā 21 students, un visi viņa risina katrs kāda klienta vajadzību. Interese par centra piedāvājumu ir pietiekami augsta, tāpēc dažreiz klientam nedēļu, divas nākas uzgaidīt, līdz atbrīvojas kāds students.
Vai un kā tiek izvērtēts, vai klients ir maznodrošinātais?
Jau vismaz kādus 10 gadus mēs neprasām uzrādīt ne maznodrošinātā, ne mazturīgā apliecinošu izziņu. Jā, tā ir mūsu mērķgrupa - cilvēki, kuri nevar atļauties algot savu advokātu, taču mēs padomu un palīdzību sniedzam ikvienam, kas pie mums vēršas un akceptē to, ka konsultāciju sniegs studenti.
Kā izpaužas šī palīdzība?
Pirmajā tikšanās reizē students noskaidro klienta problēmu un uzklausa faktus, kā arī paņem no klienta dokumentu kopijas. Pēc tikšanās students iepazīstas ar lietas materiāliem un attiecīgajiem normatīvajiem aktiem, kā arī juridisko literatūru. Kad students ir iepazinies ar lietas būtību un apsvēris lietas varbūtējos risinājumus, viņš dodas pie advokāta kurš sadarbojas ar Latvijas Universitāti, vai pasniedzēja, kurš pārbauda, vai students ir juridiski pareizi izpildījis uzdevumu. Centrs izmanto Latvijas zvērinātu advokātu un palīgu atbalstu, kuru viņi studentiem un tiem, kuri vēršas pēc palīdzības centrā, sniedz bez maksas - pro bono. Atkarībā no tā, kas klientam konkrētajā brīdi ir vajadzīgs, studenti sastāda pieprasījumus, prasības tiesā, atzinumus un tamlīdzīgu dokumentāciju.
Vai ir nācies kādam interesantam atteikt?
Studenti neuzņemas krimināllietas, maksātnespējas lietas. Tāpat nerisinām ar īpašumu un zemes jautājumiem saistītas lietas, jo tās ir ļoti laikietilpīgas un ilgstošas. Students praktizē divu studiju semestru ietvaros, un šāds laika nogrieznis ir par īsu, lai šādām lietām atrastu īsto risinājumu.
Vai studenti pārstāv klientu tiesā?
Ja students ir gatavs to darīt, viņš tā var rīkoties. Mums ir bijuši vairāki ļoti veiksmīgi iznākumi un students ir lieliski pratis pārstāvēt klienta intereses tiesā. Jāpiebilst, ka pirms laika centrā praktizējās maģistrantūras studenti, viņiem bija lielāka zināšanu bagāža nekā šā brīža bakalaura studentiem. Taču, ja ir kāds drosmīgais starp bakalaura programmā studējošajiem, droši. Tā ir studenta brīva izvēle.
Kāda ir atgriezeniskā saite, novērtējums no klientiem par studentu darbu?
Mums ir izveidota pateicības grāmata, kurā krājas ieraksti. Saņemam pateicības zvanus vai e-pastus. Dažreiz studenti paši zvana, jo viņus kā topošos profesionāļus interesē lietas iznākums. Vairumā gadījumu lietas ir atrisinājušās par labu klientam.
Varbūt kāds gadījums ir palicis spilgtāk atmiņā?
Ievērojot konfidencialitāti, daudz faktus nevarēšu atklāt, bet salīdzinoši nesen mums bija ļoti sarežģīta ģimenes lieta, kurā bija arī vardarbības epizodes, arī no pašas klientes puses bija atsevišķas neskaidras situācijas. Taču gala iznākums bija klientei labvēlīgs.
Vai klientu lokā ir arī cittautieši, tas ir, konsultācijas tiek sniegtas ne tikai latviešu valodā?
Vairums studentu zina angļu vai vācu valodu, krievu valodu - retāk. Tāpēc, ja klients nezina latviešu valodu, būtu vēlams nākt kopā ar tulku. Tam nav jābūt sertificētam, tas var būt draugs, radinieks, kaimiņš, kas prot valsts valodu.
Vai šādu latviešu valodas nezinātāju ir daudz?
Jā, šādu klientu ir daudz. Ir gan nianse. Ja palīdzību meklē kāds angļu valodā runājošais, kā jau minēju, daudzi studenti pārvalda angļu valodu un komunikācija var notikt šajā svešvalodā. Ja zvana ukrainis, vairums no viņiem pāris teikumus māk pateikt latviski, un tad abas puses vienojas par sarunu angļu valodā vai ar tulku latviešu valodā. Taču visbiežāk neapmierināti paliek krievvalodīgie - studenti šo valodu nepārvalda, bet klients principiāli nevēlas runāt latviski vai atsakās no tulka. Diemžēl šādi gadījumi nav reti izņēmumi.
Kā var pieteikties juridiskajai palīdzībai?
Studenti konsultācijas pēc iepriekšēja pieraksta veic no oktobra vidus līdz maija beigām. Pieteikties konsultācijai var, zvanot pa tālruni 67034737 vai rakstot elektroniski zile@lu.lv. Tā kā studenti vēl tikai mācās būt par prasmīgiem juristiem, jārēķinās, ka lietu atrisināšana nenorit zibenīgi. Aptuvenais laiks ir trīs nedēļas vai mēnesis. Tāpat mēs iepriekš brīdinām, ka saruna ar klientu tiks filmēta - tas vajadzīgs mācību procesam, jo mēs analizējam, kā students vada interviju. Klienta personība netiek atklāta, un, viņam sniedzot atbildes, videokamera tiek izslēgta.