“Neatkarīgās” aptaujātie satiksmes ministrs Atis Švinka (“Progresīvie”) un finanšu ministrs Arvils Ašeradens (“Jaunā vienotība”) ļoti piesardzīgi runā par iespējamiem risinājumiem saistībā ar nacionālās aviokompānijas “airBaltic” finanšu stāvokli. Ministru izteikumos izskan vēlme un cerība uz “airBaltic” akcionāra “Lufhansa” lielāku iesaisti risinājumu meklējumos.
“airBaltic” problēmas ar finansēm pēdējos gados bijusi diezgan ierasta situācija un nav pazudusi arī šobrīd. Starptautiskā reitingu aģentūra “Fitch Ratings” nesen pazemināja kompānijas ilgtermiņa saistību reitingu no “B-“ uz “CCC+”, kas faktiski nozīmē ļoti augstus riskus. Maksātnespēja nav tikai teorija, bet tuvāka realitātei nekā iepriekš. Arī prioritārās obligācijas (380 miljoni eiro) tagad atrodas vienu soli augstākā riska kategorijā. “RR3” rādītājs nozīmē, ka ieguldītājiem ir potenciāli lielāks risks zaudēt naudu.
2025. gada finanšu rādītāji līdz šim nav bijuši iepriecinoši: darbības izmaksas augstas, rentabilitāte zema, negatīva brīvā naudas plūsma un vāja likviditāte. Lielais nomas parāds, kas tiek izmantots flotes izaugsmes finansēšanai, tikai vēl vairāk pasliktina situāciju, teikts “Fitch” komentārā.
Aģentūra “Fitch” skaidro, ka kredītreitinga pazemināšana atspoguļo augstāku nekā gaidīts aizņemto līdzekļu īpatsvaru un vājāku finansiālo elastību, kā rezultātā nākamajos 12 mēnešos radīsies ievērojamas ārējā finansējuma vajadzības. Tas arī atspoguļo neskaidrību par plānoto IPO laiku un ieņēmumiem, kas ir kritiski svarīgi.
Atbildīgie ministri šobrīd nespēj skaidri atbildēt par valsts naudas ieguldīšanu “airBaltic” un arvien liek cerības uz IPO procesu un “Lufthansa” kā līdzīpašnieka iesaisti. IPO ir process, kurā uzņēmums pirmo reizi laiž pārdošanā savas akcijas biržā, ļaujot kļūt par tā līdzīpašniekiem ne tikai lieliem investoriem, bet arī jebkuram interesentam.
Neskaidrs paliek jautājums - kā investoru interesi varētu ietekmēt zemāks kredītreitings un lielāki riski? Ministri atzīst, ka IPO process jau ir aizkavējies un lielas cerības šobrīd tiek liktas uz jaunā akcionāra “Lufthansa” stratēģiju. Zemāk satiksmes un finanšu ministru skaidrojums.
Vai valsts ir gatava ieguldīt naudu “airBaltic”, ja vajadzēs?
Satiksmes ministrs Atis Švinka: “Pirmkārt, “Fitch” ir neatkarīga kredītreitingu aģentūra. Metodoloģija katrai reitingu aģentūrai atšķiras. (..) Vienlaikus, protams, ir zināmi izaicinājumi un sarežģījumi kompānijā, ko arī “Fitch” ir norādījusi. Viņi arī atzīmē “airBaltic” nozīmīgumu reģionā kopumā. (..) Kas attiecas uz privātā kapitāla piesaisti - es kā ministrs esmu vienmēr teicis, ka uz to jāvirzās. Es pat teiktu vairāk - ja pirms kāda laika runājām par IPO kā vienīgo elementu, tad “pirms IPO process” arī var būt kā privātā kapitāla piesaiste un ir arī citi finanšu piesaistes elementi, kā var piesaistīt privāto kapitālu. Šogad esam piesaistījuši “Lufthansa” kā stratēģisko partneri “airBaltic”. Mums tā ir privilēģija. Visās sarunās “Lufthansa” tiek uzrunāts kā mūsu partneris lēmumu pieņemšanā. No “airBaltic” tiek gaidīti priekšlikumi privātā kapitāla piesaistei, lai valdība un es kā satiksmes ministrs varētu tālāk lemt.”
Finanšu ministrs Arvils Ašeradens: “Mēs visi zinām, ka kompānijai ir nepieciešams kapitāls. Kompānija ir emitējusi diezgan dārgas obligācijas, par kurām maksā ļoti lielus procentus. (..) Mēs redzam, ka kompānija lēnām sāk stabilizēt savu darbību. Mēs valdībā gaidām, kā darbu ir uzsācis jaunais vadītājs un arī jaunā kompānijas līdzīpašnieka “Lufthansa” redzējumu par tālāku biznesa tālākās attīstības stratēģiju. Jau šī gada sākumā bija runa par potenciālo iešanu uz biržu un privātā kapitāla piesaistīšanu. Skatīsimies, kādi būs plāni jaunajam vadītājam un jaunajiem akcionāriem kopā ar Satiksmes ministriju, tad es varētu izteikt kādu pozīciju.”
Vai par IPO mums jāaizmirst?
Ministri skaidro arī to, kādi ir iespējamie risinājumi un vai IPO process nevarētu aizkavēties kredītreitinga krituma dēļ; vai ar šādu kredītreitingu nebūs grūtāk iet privātajā sektorā?
Atis Švinka: “Valdība jau pirms kāda laika ir izteikusi skaidru redzējumu, ka “airBaltic” ir jāpiesaista privātais kapitāls. (..) Valsts to ir nodefinējusi. Šobrīd lēmums ir 25% plus viena akcija. Tālāk - piesaistīt privāto kapitālu, tai skaitā ar IPO.”
Arvils Ašeradens: “Sākumā jau teicu, ka uzņēmumam nepieciešams kapitāls. Risinājums bija iet privātajā tirgū. Skaidrs, ka risinājums jāmeklē. Gaidām privāto akcionāru un jaunā vadītāja pozīciju. Attiecībā uz stabilizāciju - mēs redzam, ka uzņēmums būtiski samazina izmaksas. Ikdienas operācijas kļūst arvien rentablākas. Satiksmes ministrija sper zināmus soļus. Ir piesaistīts “Lufthansa” kā akcionārs. Tajā virzienā jau mēs ejam. (..) EK noteikumi neparedz, ka valstis ilgstoši var konkurēt aviācijas biznesā. Valstīm ir pienākums domāt, kā šīs kompānijas kļūst privātas. Diemžēl vadības maiņas un citu jautājumu dēļ iziešana biržā nebija veiksmīga. Piesaistījām vismaz vienu akcionāru.”
Satiksmes ministrijai savs redzējums
Izvairīgi situāciju vērtē arī Satiksmes ministrija, kura ir “airBaltic” valstij piederošo kapitāla daļu turētāja. Kapitāla daļu turētājam vaicājām - cik reāla ir iespēja, ka nāksies “glābt” uzņēmumu “airBaltic”, ieguldot naudu; vai ir domāts par rīcības scenāriju, ja “airBaltic” neizdosies piesaistīt privātos investorus vai kavēsies IPO process, kas ir visnotaļ reāla situācija, ņemot vērā uzņēmuma finanšu situācijas novērtējumu tuvāk maksātnespējai nekā stabilitātei. Protams, lūdzām skaidrot arī valsts iesaisti uzņēmuma darbībā. Turpinājumā Satiksmes ministrijas atbilde:
“Starptautiskās reitingu aģentūras "Fitch Ratings" analīze apstiprina gan nozares sarežģījumus, gan nacionālās aviosabiedrības stiprās puses - vadošo pozīciju Baltijā, moderno “Airbus A220” floti un ACMI biznesa (lidmašīnu noma kopā ar apkalpi) attīstību. Satiksmes ministrijas ieskatā vērtējums ir profesionāls tirgus signāls, ar ko ir jārēķinās, vienlaikus tas nemaina ministrijas redzējumu par uzņēmuma stratēģisko nozīmi un tālākajiem soļiem. Reitingu aģentūru analīzes neietekmē “airBaltic” ikdienas operatīvo darbību vai pakalpojumu kvalitāti, un lidsabiedrība turpina savu darbību un virzību uz IPO.
“airBaltic” potenciālā IPO laiks ir atkarīgs no tirgus situācijas, kas Eiropā šobrīd ir mainīga. "Fitch Ratings" pētījumā norāda, ka investoru interese ir iespējama, uzlabojoties lidsabiedrības finanšu rādītājiem. “airBaltic” turpina īstenot pasākumus darbības efektivitātes uzlabošanai un kapitāla struktūras stiprināšanai, tostarp ar modernas flotes priekšrocībām un stabilu starptautisku sadarbību ACMI segmentā. Kā skaidro uzņēmuma vadība, 2026. gadā sagaidāma operatīvo izmaksu mazināšanās līdz ar dzinēju tehnisko ierobežojumu atrisināšanos, kā arī mazāku konkurences spiedienu reģionā.
“airBaltic” ir būtiska Latvijas transporta infrastruktūras daļa un reģiona vadošais pārvadātājs. Uzņēmums nodrošina savienojamību, kas ir svarīga ekonomikas attīstībai, investīciju piesaistei un iedzīvotāju mobilitātei. Lidsabiedrības stratēģiskās funkcijas nodrošināšana ir svarīga, valsts izvērtē iespējamos risinājumus, vienlaikus šobrīd nekādi konkrēti lēmumi vēl nav pieņemti.”
Līdzīgi vaicājām arī Finanšu ministrijai. No tās saņēmām lakonisku atbildi: “Nozares ministrija - Satiksmes ministrija sniegs atbildes uz Jūsu jautājumiem pēc būtības.”