Līdz ar aviokompānijas "Norse Atlantic Airways" paziņojumu par atturēšanos atklāt lidojumus starp Rīgu un Ņujorku sapnis par tiešajiem transatlantiskajiem reisiem šobrīd sāk izplēnēt, līdzīgi kā cerības uz prāmju satiksmi starp Rīgu un Stokholmu. Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji apgalvo, ka norvēģu atteikums neesot galīgs un absolūts, tomēr Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs savu paziņojumu par Norvēģijas aviokompānijas atteikumu neplāno atsaukt.
Atbildot uz “nra.lv” jautājumiem, SM uzsver, ka darbs pie lidojumu uzsākšanas uz ASV turpinās. Vai un kad Rīga iegūs tiešos reisus uz ASV, pagaidām nav skaidrs, taču ministrija skaidro, ka tas ir viens no Latvijas aviācijas attīstības prioritārajiem mērķiem. Savukārt M. Gorodcovs atteicās mums sīkāk komentēt situāciju, norādot, ka Satiksmes ministrija par to visu esot labāk informēta.
SM Komunikācijas nodaļa nesniedza konkrētu atbildi par pašreizējo situāciju saistībā ar aviokompānijas “Norse Atlantic Airways” plāniem un to, kad šī aviokompānija varētu uzsākt tiešos lidojumus no Rīgas uz Ņujorku un vai bijuši kādi sarežģījumi valsts institūciju līmenī, kas likuši skandināvu kompānijai mainīt plānus. Tā vietā SM Komunikācijas nodaļa atgādināja, ka tālsatiksmes lidojumu veicināšana ir viena no būtiskām Latvijas aviācijas prioritātēm un tiek veikts būtisks darbs, lai uzrunātu ieinteresētās aviosabiedrības. Esot apzināti vairāki prioritārie tālsatiksmes galamērķi, tai skaitā arī lidojumu virziens uz ASV.
Tajā pašā laikā SM Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars sarunā ar “nra.lv” noraida Gorodcova apgalvojumu, ka "Norse Atlantic Airways" būtu atteikusies no plāniem veikt lidojumus no Rīgas uz ASV. Pēc Kokara domām, Civilās aviācijas aģentūras direktora teiktais ir neveiksmīgas komunikācijas piemērs, jo aviokompānijas plāni joprojām esot spēkā:
“Mums ir zināms, ka šīs aviosabiedrības plāni lidot no Latvijas ir, un šobrīd strādājam kopā ar Ekonomikas ministriju, lai šie plāni īstenotos. (..) Šobrīd nekas nav atcelts. (..) Sākotnēji varbūt bija doma, ka šādi lidojumi varētu būt šogad, bet jebkurā gadījumā pie tā tiek strādāts. Ir daudz dažādi jautājumi, kas ir jāatrisina, lai īstenotu šādu projektu. Darbs pie tā notiek. Tādēļ tā ir varbūt drīzāk neveiksmīga komunikācija.”
Lai gan “Norse Atlantic Airways” pagaidām nav sniegusi nekādu atbildi, Kokara teikto zināmā mērā pamato kompānijas aktuālie darba sludinājumi tīmekļvietnē “cv.lv” - darbam Rīgā šobrīd tiek meklēts apkalpes kontrolieris, lidojumu operāciju administrators, kā arī sauszemes un lidojuma operāciju koordinators. Vaicāts par to, kādi iemesli neļāva realizēt plānu jau šogad uzsākt tiešos reisus uz Ņujorku, Artūrs Kokars gan nevarēja konkrētāk atbildēt:
“Tas būtu jājautā pašai aviosabiedrībai. Man tāda informācija nav bijusi. Jājautā aviosabiedrībai, jo viens - kas ir publiskajā telpā, otrs - realitātē. Mēs esam ļoti ieinteresēti, lai tāds projekts īstenotos. Tiek darīts viss iespējamais, lai tas tā arī būtu.”
Arī Civilās aviācijas aģentūras operatīvo situāciju vadītājs Aivis Vincevs nesniedza detalizētāku skaidrojumu, uzsverot, ka šo jautājumu komentēs Satiksmes ministrija. Vienlaikus viņš norādīja, ka ar jautājumiem var vērsties arī pie lidostas “Rīga” pārstāvjiem. Viņš paskaidroja, ka atbildes par lidojumu atklāšanu sniegs Satiksmes ministrija, piebilstot, ka tiks sniegta informācija arī par pašas Civilās aviācijas aģentūras lomu šajā procesā.
Lai gan jautāts tika tieši par “Norse Atlantic Airways” plāniem, SM Komunikācijas nodaļa sniedza tikai vispārīgu komentāru par Latvijas aviācijas tehnisko atbilstību lidojumiem uz ASV. Ministrija norādīja, ka, veicot nepieciešamos priekšdarbus, Latvijas atbildīgās institūcijas, tostarp Civilās aviācijas aģentūra, 2023. gadā panāca, ka ASV Federālā aviācijas administrācija piešķir Latvijai tehniskās atbilstības 1. kategoriju. Tas ļauj Latvijā reģistrētām aviosabiedrībām veikt komerclidojumus uz ASV lidlaukiem. Kā piemēru ministrija minēja “airBaltic” sadarbības līgumu ar “Delta Airlines”, kā arī “Union Aviation” sagatavošanos biznesa aviācijas lidojumiem uz ASV.
Satiksmes ministrija uzsver, ka nepieciešama ilgtermiņa pieeja aviosavienojumu attīstībai, saskaņojot to ar Latvijas tūrisma stratēģiju. Lai veicinātu ienākošā tūrisma izaugsmi un uzlabotu savienojamību, 2025. gada sākumā pēc ministrijas iniciatīvas izveidota ekspertu darba grupa. Tā izstrādās priekšlikumus tālsatiksmes lidojumu atbalstam, kas tiks apkopoti informatīvā ziņojumā Ministru kabinetam, iezīmējot prioritāros tirgus un nepieciešamo valsts finansējumu.
Lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa šī gada sākumā stāstīja, ka ir izvirzīti mērķi nodrošināt tiešos lidojumus starp Latvijas galvaspilsētu un Ņujorku. Šos plānus gaisa ostas vadība jau ir apspriedusi ar amerikāņu gaisa pārvadātājiem un nacionālo aviokompāniju “airBaltic”. Jau 2023. gada vasarā ASV Federālā aviācijas administrācija piešķīra lidostai "Rīga" pirmo kategoriju civilās aviācijas uzraudzības jomā. Tas ļauj veikt tiešos lidojumus starp Rīgu un Amerikas Savienotajām Valstīm.
Lidostas “Rīga” komunikācijas vienības vadītāja Laura Kulakova telefonsarunā ar “nra.lv” norāda, ka lidosta nekādā veidā neesot bijusi iesaistīta plānu apspriešanā, kas saistīti ar aviosabiedrības "Norse Atlantic Airways"nodomiem veikt tiešos lidojumus no Rīgas uz Ņujorku:
“Nevarēšu neko komentēt. Tas nav lidostas jautājums. Lidosta nav bijusi iesaistīta šai procesā. Ja būs lidojumi, tad būs, ja nē - tad nē. Mēs tur nepiedalāmies. Ar to nodarbojas Satiksmes un Ekonomikas ministriju darba grupas, cik man zināms. Mums nekādas īpašas sagatavošanās darbības nav jāveic, kad pateiks - tad lidos.”
Vaicāta par iespējamiem tiešajiem lidojumiem no Rīgas uz ASV nākotnē kopumā, lidostas pārstāve Laura Kulakova gan norāda, ka par to tiek domāts. Šobrīd tiešo lidojumu nav, bet tas ir viens no atvērtajiem jautājumiem, pie kura tiek aktīvi strādāts. It sevišķi kopš tā brīža, kad saņemta attiecīga sertifikācija no ASV Civilās aviācijas aģentūras, lai tādi būtu iespējami. Tiek diezgan aktīvi strādāts ar dažādām aviokompānijām, teic Kulakova.
To, ka tiešie avioreisi starp Rīgu un ASV pilsētām nav neiespējami, apliecina nesenā pagātne. 2004. gada jūlijā aviokompānija “Uzbekistan Airways” paziņoja par plāniem uzsākt lidojumus maršrutā Taškenta-Rīga-Ņujorka ar lidmašīnām “Boeing 767”, kurās ir 207 pasažieru vietas. Lidojuma ilgums no Rīgas uz Ņujorku - 9 stundas un 50 minūtes, un lidojumi divas reizes nedēļā. Sākotnējā biļetes cena lidojumam uz Ņujorku ap 450 latiem. Kā informēja kompānijas “Uzbekistan Airways” pārstāvis Latvijā Azizs Makhamadinovs, 2008. gada pirmajā pusē šajā maršrutā kompānija pārvadājusi 7420 pasažierus, bet pirmajos deviņos mēnešos kopā - 12 558 pasažierus. Šobrīd lidojumi maršrutā Taškenta-Rīga-Ņujorka vairs nenotiek. Kā skaidro Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars, iemesls tam ir tāds, ka Uzbekistānas aviokompānija iegādājusies lidmašīnas, kas spēj veikt tiešos lidojumus no Taškentas uz Ņujorku, nenosēžoties pa ceļam Rīgā. Šobrīd nav nevienas aviokompānijas, kas piedāvātu tiešos lidojumus no Rīgas uz ASV.