Vai esat "Latvijas gāzes" klients? Iespējams, jūs pārmaksājat, kamēr dabasgāzes cenas turpina kristies

© Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Jūlijā cenas Eiropas biržās turpināja samazināties. Tas nozīmē, ka, iespējams, maksājat par daudz savam dabasgāzes piegādātājam, ja kopš šā gada maija tas nav mainījis jums cenu. “Neatkarīgā” skaidroja, kā nepārmaksāt par gāzi nākamajā apkures sezonā.

Daudzi Latvijas iedzīvotāji ir sašutuši par jūlijā paaugstinātajiem elektrības rēķiniem. Pagājušā gada notikumi mūs jau ir pieradinājuši pie gāzes cenu pieauguma. Taču, kā atgādina Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), šogad dabasgāzes cenas pasaules tirgū piedzīvo vienu no straujākajiem kritumiem.

Kas ir universālais pakalpojums, un kāpēc tas ir neizdevīgs?

Kopš šā gada 1. maija dabasgāzes tirgus Latvijā ir pilnībā atvērts privātpersonām. Tas nozīmē, ka vairs nepastāv gāzes tarifi, kurus iepriekš nākamajam pusgadam noteica Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija. Un patērētāji var izvēlēties cenas ziņā vispiemērotāko dabasgāzes tirgotāju.

PTAC atgādina, ka, sākoties apkures sezonai, cenas parasti pieaug, tāpēc tiem, kas dod priekšroku fiksētai cenai, tagad ir īstais laiks noslēgt vai grozīt līgumu ar dabasgāzes piegādātāju. Tas ir svarīgi tām mājsaimniecībām, kurās ir lielāks dabasgāzes patēriņš, proti, dabasgāze tiek izmantota apkurei. Tomēr ietaupījumu var gūt arī tad, ja gāze tiek izmantota ēdiena gatavošanai uz gāzes plītīm. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (regulatora) priekšsēdētāja Alda Ozola atgādina, ka dabasgāzes tirgotāju var mainīt līdz katra mēneša 15. datumam.

Regulators no 1. maija vairs neapstiprina tirgus tarifus, bet uzrauga tirgotāju noteikto gāzes cenu "godīgumu un sakārtotību" privātpersonām.

Tiem, kuri līdz šā gada 15. aprīlim saņēma dabasgāzi no AS “Latvijas gāze” un vēl nav izdarījuši izvēli par labu citam produktam vai tirgotājam, ieteicams pievērst īpašu uzmanību saviem gāzes rēķiniem. Visticamāk, šādi klienti turpinās saņemt gāzi no AS “Latvijas gāze”, taču par universālā pakalpojuma (UP) cenu, kas ir augstāka nekā pašreizējās tirgus cenas. Tomēr arī tām mājsaimniecībām, kuras ir noslēgušas līgumus ar citiem komersantiem atbilstoši UP nosacījumiem, būtu jāizvērtē nepieciešamība mainīt līgumu. Atcerieties, ka lietotājs jebkurā laikā var izbeigt esošos UP līgumus bez soda naudas un līdz katra mēneša 15. datumam noslēgt jaunu līgumu nākamajam mēnesim ar jaunu piegādātāju, atgādina Anda Ozola.

Kas un ko piedāvā tirgū?

Pašlaik dabasgāzes piegādes pakalpojumus mājsaimniecībām apkurei un gāzes plītīm piedāvā trīs tirgotāji - AS “Latvijas gāze”, AS “Latvenergo” (“Elektrum” zīmols) un SIA “Elenger” (Igaunijas uzņēmuma “Eesti Gaas” Latvijas filiāle). Paredzams, ka laika gaitā dabasgāzes tirgotāju skaits mājsaimniecībām varētu palielināties.

Mājsaimniecību patērētājiem ir pieejami divu veidu produkti - fiksētas cenas produkti (cena noteiktā laika periodā nemainās) un mainīgās cenas produkti (cena mainās atkarībā no dabasgāzes cenas biržā). Katram lietotājam ieteicams izpētīt pārdevēju piedāvājumus un apsvērt, kurš no piedāvātajiem produktiem ir visizdevīgākais viņa patēriņa paradumiem.

Mainīgās cenas līgums

Šāda līguma gadījumā dabasgāzes cena lietotājam tiek noteikta saskaņā ar dabasgāzes biržas cenu TTF (Title Transfer Facility), un tā var mainīties katru mēnesi atkarībā no situācijas pasaules dabasgāzes tirgū. Uzmanību! Pārdevēji var iekasēt apkalpošanas maksu par pakalpojumu, kas arī jāatspoguļo piedāvājumā un rēķinā.

Fiksētās cenas līgums

Pastāv divu veidu fiksētas cenas produktu līgumi - fiksētas cenas līgums, par kuru vienojas pārdevējs un lietotājs, un universālā pakalpojuma (UP) līgums.

Fiksētas cenas gadījumā pārdevējs piedāvā noteiktu fiksētu cenu uz noteiktu laiku. Līgumu parasti slēdz uz sešiem mēnešiem vai gadu, bet to var noslēgt arī uz diviem vai vairāk gadiem vai uz nenoteiktu laiku. Tomēr jāņem vērā, ka tirgotājs var paturēt tiesības mainīt cenu, piemēram, ik pēc sešiem mēnešiem. Tāpēc pirms fiksētas cenas līguma noslēgšanas ieteicams noskaidrot, cik bieži tirgotājs ir tiesīgs mainīt (pārskatīt) dabasgāzes cenu.

Piegādātājam ir pienākums informēt lietotāju par izmaiņām vismaz mēnesi pirms līguma termiņa beigām, izskaidrojot turpmākās iespējas. Tomēr lietotājiem ieteicams arī pašiem sekot līdzi līguma termiņam un laikus apsvērt turpmāko izvēli. Noslēdzot līgumu, jāpievērš uzmanība tam, vai par līguma pirmstermiņa izbeigšanu ir paredzēts līgumsods. Tas ir svarīgi, ja lietotājs vēlas mainīt līguma noteikumus vai noslēgt dabasgāzes piegādes līgumu ar citu tirgotāju.

UP līguma gadījumā (visiem tirgotājiem ir pienākums piedāvāt universālo pakalpojumu) tirgotājs sešus mēnešus uztur nemainīgu dabasgāzes cenu. Lietotājs jebkurā laikā var izbeigt spēkā esošos līgumus bez soda sankcijām. Vienlaikus jāatzīmē, ka šis pakalpojums var būt dārgāks nekā citi tirgū pieejamie pakalpojumi.

Vai ir atšķirība starp piegādātāju gāzi?

Izpētot piegādātāju sniegto informāciju, redzams, ka “Elektrum” un “Elenger” uzstāj, ka pērk gāzi pasaules tirgū, iespējams, ar to domājot, ka trešais tradicionālais piegādātājs “Latvijas gāze” tirgo "nepareizu gāzi" no Krievijas. Taču no 2023. gada 1. janvāra Krievijas gāzes piegāde Latvijai ir aizliegta ar likumu.

Tātad tas vairāk ir personīgās izvēles jautājums - vai esat gatavi pirkt Krievijas gāzi (vai tās atlikumus) vai vienkārši būt klients uzņēmumam, kas nereti tiek saistīts ar iespējamām Krievijas “Gazprom” interesēm Latvijā. Pat ja šis uzņēmums, tāpat kā tā konkurenti, tagad pērk gāzi pasaules tirgū.

Tā kā visi Baltijas tirgotāji gāzi no termināļiem Somijā un Lietuvā iesūknē Inčukalna gāzes krātuvē un šī krātuve nosaka standarta prasības produktam (tikai igauņu “Elenger” gāzi reāli pasūta veseliem tankkuģiem, savukārt “Latvenergo” līdz šim daļu no savas produkcijas ir pircis no “Elenger” vai iegādājies gāzi kopā ar igauņiem), Igaunijas piegādātāju gāzi no Latvijas piegādātāju gāzes nav iespējams atšķirt pat molekulu līmenī.

Turklāt, ja “Latvenergo” vai “Latvijas gāze” kaut kādu iemeslu dēļ nākamajā apkures sezonā nespēs pildīt savas saistības, to klienti jāpārņem citiem tirgū strādājošiem tirgotājiem (šajā gadījumā “Elenger”), taču nevis par lētāko, bet par dārgāku universālā pakalpojuma tarifu.

Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Un kāda ir situācija pasaules tirgos?

Spriedze pasaules gāzes tirgos, ko izraisīja karš Ukrainā, ir ievērojami mazinājusies, un kopš 2023. gada sākuma tirgos pakāpeniski atjaunojas līdzsvars, taču aukstā ziema varētu atkal radīt spriedzi. Tā teikts Starptautiskās enerģētikas aģentūras jaunākajā ziņojumā par pasaules gāzes tirgus drošību.

Ziņojumā ir norādīts, ka Krievijas iebrukums Ukrainā 2022. gadā izraisīja pirmo patiesi globālo gāzes krīzi, dabasgāzes un sašķidrinātās dabasgāzes (SDG) tirgiem piedzīvojot piegādes traucējumus un nepieredzētu cenu svārstīgumu. Lai gan pagājušā gada piegādes šoka tiešās sekas pēdējā laikā ir mazinājušās, dabasgāzes un sašķidrinātās dabasgāzes tirgi joprojām saskaras ar piegādes traucējumiem un nepieredzētu cenu svārstīgumu. Šīs tendences turpināsies gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.

Pirms gaidāmās apkures sezonas joprojām valda nenoteiktība. Aukstā ziema kopā ar Krievijas gāzes piegāžu pilnīgu pārtraukšanu Eiropai apkures sezonas sākumā var atjaunot spriedzi tirgū.

Vienlaikus tiek norādīts, ka augsts krājumu līmenis galvenajos Āzijas un Eiropas tirgos dod pamatu piesardzīgam optimismam pirms 2023./2024. gada ziemas apkures sezonas Ziemeļu puslodē.

Ja Eiropas krātuves turpinās piepildīties tādā pašā tempā kā kopš aprīļa vidus, tad līdz septembrim tas varētu būt gandrīz 100% piepildītas. Lai gan mērķis ir 95% līdz 1. novembrim.

Kam var sūdzēties?

Parasti gāzes tirgotāju piedāvājumos ir paredzēts ikmēneša maksājums, kas balstīts uz skaitītāja rādījumiem, t.i., patērēto gāzes daudzumu. Pastāv arī izlīdzināta maksājuma iespēja (katru mēnesi tiek maksāta vienāda summa, pamatojoties uz vidējo dabasgāzes patēriņu). Šajā gadījumā ir svarīgi zināt, ka pēc noteikta laika perioda (parasti pēc gada) vai pakalpojumu sniedzēja maiņas gadījumā esošais tirgotājs veiks pārrēķinu atbilstoši jūsu faktiskajam patēriņam. Pārrēķinā var tikt konstatēts gan tas, ka lietotājs ir pārmaksājis, gan arī tas, ka lietotājam vēl ir jāsamaksā starpība starp veiktajiem maksājumiem un reālām izmaksām par faktisko patēriņu.

PU gadījumā SPRK uzrauga, vai dabasgāzes tirgotājs ievēro visus normatīvajos aktos paredzētos nosacījumus un pakalpojuma piedāvāšanas veida pareizību. Ja lietotājam rodas aizdomas par nepareizu UP piemērošanu, viņš tiek aicināts vērsties tieši pie Sabiedrisko pakalpojumu regulatora, iesniedzot sūdzību pa e-pastu - sprk@sprk.gov.lv.

Savukārt, ja lietotājs nespēj atrisināt strīdu ar dabasgāzes tirgotāju iespējamu netaisnīgu līguma noteikumu vai negodīgas komercprakses dēļ, viņš var saņemt konsultāciju Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, rakstot uz pasts@ptac.gov.lv vai zvanot pa tālruni 65452554.

Esam sagatavojuši jums infografiku ar aktuālajiem gāzes tarifiem un nosacījumiem, kurus šobrīd piedāvā Latvijas piegādātāji.

rus.nra.lv

rus.nra.lv

rus.nra.lv

rus.nra.lv

rus.nra.lv

rus.nra.lv

Izpēte

Politologs un politiķis Ivars Ijabs grāmatā “Nepateicīgie” izskaidro, kā latviešu vēsturiskā esamība sākusies ar apvainojumiem tieši “nepateicībā un ļaunprātīgā nespēja novērtēt līdzšinējo labvēļu veikumu latviešu labā".