Vējiem līdzi: Neatkarīgā salīdzina elektroskūteru nomas cenas Baltijā

© F64

Noskaidrojām, cik Latvijā, Lietuvā un Igaunija izmaksās standarta 15 minūšu brauciens uz darbu

Elektrisko skrejriteņu jeb elektroskūteru nomas tirgus nav tik vienkāršs. Par to liecina arī statistika. Sākotnēji Baltijas valstīs bija trīs līdz četri vai pat vairāk uzņēmumu. Vairāki no tiem tagad pamet mūsu tirgu.

Kur tagad ir “Citybee”, “Fiqsy” un “Bird”? Vieni pārgājuši uz ienesīgāku auto koplietošanas nišu, bet citi savu darbību Baltijā pārtraukuši. Citi, kā, piemēram, “Scoot911”, ir koncentrējušies tikai uz vienu reģiona valsti. Salīdzināsim elektroskūteru nomas pakalpojumu cenas.

“Bolt”

Salīdzinājām cenas Lietuvā, Latvijā un Igaunijā. Vienīgais uzņēmums, kas joprojām ir pārstāvēts visās trīs valstīs, ir “Bolt”, un tam ir Igaunijas izcelsme. Šis veiksmīgais jaunuzņēmums īsā laikā ir kļuvis par "vienradzi" (tas nozīmē, ka tā tirgus kapitalizācija pārsniedz vienu miljardu ASV dolāru); 2022. gadā, kad “Bolt” sasniedza savu augstāko punktu, tā vērtība bija 8,4 miljardi ASV dolāru.

“Bolt” piedāvā skūteru un velosipēdu nomu, automašīnu koplietošanas un pārtikas piegādes pakalpojumus. Taču mūs interesē tieši elektroskūteri.

Neatkarīgā

Zaļajiem skūteriem atbloķēšana ir bez maksas, savukārt katra brauciena minūte Daugavpilī maksā 0,18 eiro, Rīgā un Liepājā - 0,20, Igaunijā - 0,20, bet Lietuvā nedaudz dārgāk - 0,22 eiro minūtē. Vidēji 15 minūšu brauciens ar “Bolt” izmaksās 2,70-3,30 eiro. Reģistrēšanās, apmaksa un brauciena kontrole notiek, izmantojot lietotni, kurā integrēti arī citi uzņēmuma pakalpojumi.

“Tuul”

“Bolt” konkurents Baltijas reģionā ir cits Igaunijas jaunuzņēmums “Tuul” (tulkojumā "vējš"). Tas ir vienīgais skrejritenis pasaulē, kas ražots ārpus Ķīnas. Gandrīz visas tā detaļas nāk no Eiropas, vairākas ir no ASV un Kanādas un tikai dažas no Ķīnas un Singapūras. Uzņēmums apgalvo, ka skūtera baterijas darbības laiks ir pieci gadi (konkurentiem tas ir ne vairāk kā pāris gadi) un korpusa kalpošanas ilgums ir 10 gadi. Ražotāji arī apgalvo, ka šis ir videi draudzīgākais skrejritenis tirgū, kas dažiem lietotājiem varētu būt svarīgs izvēles faktors.

Kas attiecas uz cenu, arī šeit viss ir draudzīgi. Atbloķēšana ir bez maksas, un minūte brauciena izmaksās gan Tallinā, gan Rīgā 0,18 eiro. Īss 15 minūšu izbraukums vai brauciens uz darbu maksās 2,70 eiro.

“Scoot911”

Pēdējais uzņēmums, kas joprojām darbojas Baltijas tirgū, ir “Scoot911”, arī no Igaunijas. Vēl 2022. gadā “Scoot” skrejriteņus varēja redzēt Rīgas un Tallinas ielās, savukārt 2023. gadā tie ir pieejami tikai Lietuvas lietotājiem. Pat tur skrejriteņu skaits ir salīdzinoši neliels.

“Scoot119” cenas ir īpašas, un to vislabāk izmantot nedaudz garākiem braucieniem. Tā atbloķēšana maksā 0,30 eiro, un tad katra minūte maksā 0,16 eiro. Mūsu apskatam par standartu izvēlētais 15 minūšu brauciens atvieglos jūsu maciņu par 2,70 eiro. Cenas ziņā “Bolt” skrejriteņi zaudē konkurentiem vien tad, ja lietoti ļoti īsu laiku - mazāk par piecām minūtēm.

Tātad, runājot par Rīgu, 15 minūšu braucienam ar skrejriteņiem visizdevīgākais ir “Tuul” (2,70 eiro), kam seko “Bolt” (3 eiro). Tallinā šo divu uzņēmumu skrejriteņu nomas cenas ir pilnīgi vienādas. Viļņā labākais risinājums 15 minūšu braucienam ar skūteri ir “Scoot911” (2,70 eiro), bet “Bolt” maksā 3,30 eiro. “Scoot911” šajā pilsētā būs jo izdevīgāks, jo ilgāk ar to brauksiet.

Izpēte

Dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” projekta parlamentārās izmeklēšanas komisijas pirmās darba sēdes laikā uz demonstrācijas ekrāniem tika rādīta “Neatkarīgās” 10. jūlija publikācija “Evika Siliņa par "Rail Baltica" sadārdzināšanos: Valdībai nav tādas naudas, ko samaksāt”, kamēr komisijas priekšsēdētājs Andris Kulbergs stāstīja, kā pārtaisījis pārvaldes aparāta valodā un nosūtījis Ministru prezidentei E. Siliņai avīžrakstā ietvertos jautājumus.

Svarīgākais