Gatavojoties iestādes 30 gadu jubilejai, Valsts ieņēmumu dienests (VID) izveidojis logo ar skaitli 30 un devīzi “Kopā veidojam vēl labāku Latviju”. Iestāde mudina savus darbiniekus meklēt un uzrunāt klientus – uzņēmējus, lai viņi sniegtu pozitīvas atsauksmes par VID – “jo slavenāki, jo labāk”.
Acīmredzot tādēļ, lai vēl labāk sagatavotos gaidāmajai jubilejai un spodrinātu iestādes pēdējā laikā ar vairākiem skaļiem skandāliem diskreditēto tēlu, VID konsultante komunikācijas un sabiedrisko attiecību jautājumos Marta Krivade vairākiem VID darbiniekiem izsūtījusi e-pasta vēstules ar nosaukumu “mūsu klientu atsauksmes”:
“Sveicināti!
VID sociālajos tīklos (un varbūt arī intranetā) vēlētos īstenot iniciatīvu, kurā reizi nedēļā ceļam ārā mūsu klientu pozitīvās atsauces. Nevis anonīmas, bet ar vārdu, uzvārdu, cilvēka bildi un uzņēmuma vai nodarbošanās pārstāvniecību - noformētu vienotā dizainā. Piedāvāju to grafiski identificēt kā VID 30 gadu atzīmēšanas ietvaru.
Varbūt tas nav viegls uzdevums, jo, kā zināms, lai arī mums ir krietna daļa atbalstošu un apmierinātu klientu, neviens pats gluži publiski labus vārdus teikt neraujas, īpaši tagad. Tomēr esmu pārliecināta, ka pa visiem kopā vismaz 10 tādus mēs varētu sameklēt, uzrunāt un pārliecināt. Un tad, kad būs pirmie 10 publicēti, būs vieglāk iedrošināt nākamos 10.
Otrs izaicinājums ir tas, ka klienti reizēm šādām iniciatīvām piekrīt, bet slinkums domāt tekstus. Mēs piedāvāsim viņiem palīdzēt - es varu šādās situācijās pati ar viņiem sazvanīties, 10 min aprunāties, uzrakstīt teksta piedāvājumu un ar viņiem to saskaņot.
Lūgums tagad jums - katram pa šo nedēļu padomāt, vai jums ir attiecības ar šādiem uzņēmējiem, kas varbūt būtu gatavi piekrist šim. Varbūt ir kādi veiksmīgi gadījumi, varbūt kādi paši ir kādreiz uzrakstījuši pateicību utt. Un dodiet man ziņu sev ērtākā formātā, es tad veidošu sarakstu un ar katru no jums aprunāšos, lai saprastu par tālāko.
Tie var būt dažādi klienti, kurus nācies konsultēt - lieli/mazi uzņēmumi/ mikronodokļa maksātāji/pašnodarbinātas personas/biedrības/labdarības organizācijas/grāmatveži/muitas klienti/nozaru asociācijas utt. Protams, jo slavenāki, jo labāk (seko smaidiņa zīme), tomēr tas nav galvenais. Būtiskākais - iespējama potenciāla gatavība ar savu vārdu, uzņēmumu/organizāciju un bildi sniegt labu atsauksmi, kas raksturo veiksmīgu sadarbību ar VID/vērojumu, kā šī sadarbība ar katru gadu uzlabojas vai tml. pieredze.
Ar iezvanīšanos viņiem un uzrunāšanu tad jāskatās. Jūs vislabāk zināsiet, vai
Padomājiet un dodiet man ziņu! Lūgums pārsūtīt šo tiem kolēģiem, kas arī varētu palīdzēt šos klientus identificēt.
Marta”
Pagājušā gada vasarā Latvijas medijos plaši izskanēja skandāls par VID nodokļu un muitas policistu safabricēto lietu un mēģinājumu izspiest 100 000 eiro kukuli no kokrūpnieka Andra Ramoliņa. Pēc šī skandāla nākšanas gaismā finanšu ministrs Jānis Reirs nolēma pret VID ģenerāldirektori Ievu Jaunzemi ierosināt disciplinārlietu un atstādināt no amata.
Tāpat izskanēja ziņas par kādu VID amatpersonu, kuras dzīvesvieta ir Tukumā un kura joprojām strādā VID, veikusi auditu uzņēmumos “Dobeles dzirnavnieks” un SIA “Agrera,” nosakot šiem uzņēmumiem nepamatotus uzrēķinus, soda un kavējuma naudas kā sodu par “nesadarbošanos” ar VID.
Iespējams, ka klajā nāktu vēl kādi ar uzņēmējiem saistīti skandāli, ja vien VID par sadarbību tieši un atklāti pajautātu pašiem uzņēmējiem - publicējot vai izplatot aptaujas anketu un lūdzot viņus godīgi atbildēt uz uzdotajiem jautājumiem. Bet tā vietā VID izvēlējās “uzrunāšanas“ taktiku, nosakot par pienākumu saviem darbiniekiem pašiem “medīt” atsauksmes. Un tikai pozitīvas.
Kāpēc uzņēmējus aicināt sniegt tikai pozitīvo pieredzi, bet ne negatīvo, jo arī tāda taču arī mēdz būt? Vai, jūsuprāt, šāda kampaņa spēs padarīt VID tēlu pozitīvāku? Šādus jautājumus “Neatkarīgā” uzdeva Martai Krivadei. Atbilde vēl tiek gaidīta.