"Bite Latvija": biznesā nedrīkst paļauties uz veiksmi

““Bite” sava ikdienas darba nodrošināšanai izmanto jaunākās tehnoloģijas un programmatūras, piemēram, lai neaizņemtu darbinieku laiku ar atbilžu sniegšanu uz vienkāršiem jautājumiem, esam izveidojuši čatbotu jeb virtuālo asistentu Bruno. Līdz ar to droši varam apgalvot, ka “Bite Latvija” ne tikai piedāvā pilnvērtīgus pakalpojumus, bet tie lieti noder arī mums pašiem,” uzsver Diāna Šmite © Publicitātes foto

Covid-19 pandēmija ir būtiski iespaidojusi gandrīz visas biznesa jomas – lai nodrošinātu biznesa nepārtrauktību, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas nācās mācīties izmantot pat mājražotājiem, skaistumkopšanas saloniem un citiem uzņēmējiem, kuri līdz pandēmijai pat nevarēja iedomāties, ka IKT būs vienīgā iespēja turpināt darbu.

Ko biznesa nepārtrauktības nodrošināšanai piedāvā “Bite Latvija”, “Neatkarīgā” vaicāja uzņēmuma mārketinga vadītājai Diānai Šmitei.

Laikā, kad uzņēmējdarbību un konkurētspēju var negatīvi ietekmēt virkne apstākļu, biznesa nepārtrauktība nedrīkst palikt sekundāra. Vai uzņēmēji ir pietiekami labi sagatavojušies darbam ārkārtas apstākļos, kad ierasto darbības formu nav iespējams turpināt?

Brīdī, kad nonācām attālināta darba apstākļos, teju katrs uzņēmums, kas iepriekš bija radis nodrošināt darba procesus klātienē, saskārās ar nepieciešamību pēc ērtas un drošas pieejas datiem no jebkuras atrašanās vietas, IT sistēmu uzturēšanas attālinātā režīmā, biznesa pārcelšanas uz tiešsaisti, stabila un ātra interneta u.c. To, ka jaunie apstākļi kļūs par mūsu ikdienu ilgākā laika posmā, pērn apzinājās vien retais. Tas bija novērojams arī biznesa vidē, tomēr drīz vien tapa skaidrs - tie, kuri spēja pielāgoties krīzei ātrāk un elastīgāk, varēja pieņemt tālredzīgākus lēmumus, tajā skaitā par nepieciešamajiem IKT risinājumiem biznesa vadībai.

Vairumam uzņēmēju noteikti bija biznesa nepārtrauktības plāni, taču tie, visticamāk, jau gadiem nebija aktualizēti un pārskatīti. Daudziem tie bija izstrādāti, fokusējoties uz krīzēm, kas saistās ar dabas katastrofām, kiberuzbrukumiem, cilvēka darbības dēļ pieļautām kļūdām un tamlīdzīgi. Kurš gan no mums vispār ir piedzīvojis vai gaidījis ko līdzīgu Covid-19 pandēmijas ieviestajiem apstākļiem?

To, ka biznesa nepārtrauktības plāns ir būtisks faktors cīņā ar Covid-19 krīzi, tostarp pārejot uz attālinātu darbu, pērn atzina 65% jeb aptuveni divas trešdaļas pētījuma “2020 Insight Intelligent Technology Pulse” dalībnieku. Ikviena komercuzņēmuma mērķis ir strādāt un gūt peļņu, un šajā ziņā paļaušanās uz veiksmi vai nogaidīšana līdz mirklim, kad krīze beidzot atnāk, ir stratēģiski nepareizs lēmums. Pārtraukta biznesa darbība un dīkstāve, turklāt ilgtermiņā, vienmēr radīs lielākus izdevumus un pat zaudējumus nekā mērķtiecīga sagatavošanās, lai uzņēmējdarbība šādas situācijas nepiedzīvotu un būtu gatava nākotnes pārbaudījumiem.

Pēdējo divu gadu laikā esam iemācījušies strādāt attālināti un darbs no mājām tiek saukts par jauno normālo strādāšanas veidu. Vai IKT jomas uzņēmumi, tostarp “Bite Latvija”, izstrādā jaunus produktus un piedāvājumus tiem, kuri līdz šim iztika bez īpaša IKT atbalsta?

Līdzšinējā pieredze pārliecina, ka daļa no “#newnormal” prakses būs ne tikai daudz diskutētais attālinātais darbs no mājām, bet arī ikviena uzņēmuma nepieciešamība pēc pārdomāta biznesa nepārtrauktības plāna, kur ievērojamu tiesu noteiks tieši IKT risinājumi. Turklāt, ja pirms pandēmijas par to, kā operēt krīzes apstākļos, pamatā uztraucās tikai lielas organizācijas, tagad šim jautājumam ir jābūt arī vidējo un mazo uzņēmumu darba kārtībā.

Tikko gūtā pieredze ir lieliska augsne, kurā sēt pamatus integrētiem IKT risinājumiem, pārmaiņām datu drošībā un uzglabāšanā u.c. Piemēram, integrēto IKT pakalpojumu koncepts “BITE One IT” ir attīstīts tiktāl, ka piedāvā unikālu iespēju biznesa klientiem saņemt visus pakalpojumus pie viena pakalpojumu sniedzēja. Proti, mākoņpakalpojumus, mobilos un fiksētos sakaru risinājumus, uzņēmuma IT apkalpošanu, datu centra iespējas, biznesa cienīgu un ātru internetu, programmatūru licences, Viedo zvanu pārvaldnieku un daudzus citus.

Cik lielā mērā “Bite Latvija” radītos produktus un pakalpojumus ir iespējams pielāgot katra uzņēmuma specifiskajām vajadzībām?

Šobrīd “BITE One IT” ir kļuvis par uzticamu partneri daudzu un ļoti dažādu nozaru klientiem, palīdzot ne tikai nodrošināt standartizētus, bet arī detalizēti individualizētus IKT risinājumus, kas atbilst visām konkrētā biznesa specifikas nepieciešamībām. Pateicoties šiem risinājumiem, daudzas kompānijas ir spējušas ne tikai efektivizēt savus darba procesus, bet arī uzlabot klientu apkalpošanu, optimizēt izmaksas un pat pārprofilēt savu darbību.

Novēroju, ka pasaulē biznesa nepārtrauktības kontekstā plašu popularitāti gūst termins “future-proof” jeb “nākotnei gatavas” tehnoloģijas. Tomēr sliekšos nepiekrist, ka mēs vienā dienā varam kļūt 100% gatavi nākotnes pārbaudījumiem. Biznesa nepārtrauktība nav vienā dienā sasniedzams mērķis, tā ir ilgtermiņa investīcija, kuras pilnveidošana norit nepārtraukti - soli pa solim.

IKT risinājumi mazajam biznesam - amatniekiem, pakalpojumu sniedzējiem, kā arī lauksaimniekiem un daudziem citu profilu mazajiem uzņēmējiem - visbiežāk aprobežojas ar interneta pieejamību, iespēju saglabāt datus un minimālu datu aizsardzības sistēmu. Vai tas ir viss, kas nepieciešams arī šodien?

Šodien gan lielās organizācijās, gan mazo un vidējo uzņēmumu segmentā ar to jau sen ir par maz. Arī mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspēju nosaka tas, cik stipri ir to IKT risinājumi.

Jau šobrīd “Bite One IT” datos novērojam, ka vidējo un mazo uzņēmumu segments arvien vairāk dažādo savu IKT risinājumu portfeli. Starp pieprasītākajiem pakalpojumiem šo uzņēmumu vidū ir ne tikai datu centra, e-pastu un mājaslapu uzturēšana un fiksētās telefonijas pakalpojumi, bet arī mākoņpakalpojumi (virtuālie privātie serveri) un interneta pieslēgums ar garantēto ātrumu.

Kad pilnībā tika ierobežota tirdzniecība, daudziem tirgotājiem bija jāpārkārtojas no klātienes tirdzniecības uz attālinātu. Jādomā, ka daļai uzņēmumu jau pirms pandēmijas bija e-komercijas iestrādnes, tomēr arī tiem krīzes laikā bija jātransformējas no e-komercijas kā viena no papildkanāliem uz galveno un pat vienīgo tirdzniecības iespēju. Te IKT iestartē kā “roku pagarinājums”, piemēram, “Bite One IT” Viedais zvanu pārvaldnieks ir rīks, kas ne tikai sniedz iespēju veikt ienākošo klientu zvanu pāradresāciju un ierakstīšanu, bet arī nodrošināt automātisko atbildētāju, ja darbinieks nevar atbildēt uzreiz, lai neviens klients nepaliek novārtā.

Savukārt pakalpojumu sniedzējiem, kuriem ir svarīgi kontrolēt klientu apmeklējumus, kas tiešā veidā ietekmē biznesa rezultātus, piemēram, ārstniecības iestādēm, skaistumkopšanas saloniem, autoservisiem, šāds rīks var veikt arī tā dēvētos robotzvanus, lai pārliecinātos, vai klients uz vizīti ieradīsies. Līdzīgas funkcijas nodrošina arī “Mass SMS” pakalpojums, kas var lūgt klientam veikt apstiprinājumu vizītei ar īsziņas starpniecību.

Kopumā IKT jau sen vairs nav lielu kompāniju ekstra, bet nepieciešams darba pamats jebkura lieluma un jomas uzņēmumam. Un atļaušos apgalvot, ka starp līdzīgas jomas un specifikas biznesiem spēcīgāki jebkuros apstākļos būs tie, kas par savām IKT iestrādnēm būs domājuši jau laikus.

Kāda ir “Bite Latvija” personīgā pieredze jaunāko tehnoloģiju un programmatūru izmantošanā?

Lielajos uzņēmumos risinājumi var būt ļoti dažādi. Piemēram, mēs “Bitē” ienākošo klientu jautājumus apstrādājam ne tikai klātienē, telefoniski un e-pastos, bet arī izmantojot mākslīgo intelektu. Lai neaizņemtu darbinieku laiku ar atbilžu sniegšanu uz vienkāršiem jautājumiem, esam izveidojuši čatbotu jeb virtuālo asistentu Bruno, kurš īsā laikā, kopš kļuvis par mūsu “kolēģi”, mēnesī atbild uz apmēram septiņiem tūkstošiem jautājumu. Varam apgalvot, ka virtuālais asistents šobrīd aizstāj trīs pilnas darba slodzes klientu apkalpošanas centrā. Turpretim komplicētāko jautājumu risināšana, protams, paliek mūsu klientu apkalpošanas speciālistu ziņā.

Un tas nav viss - šobrīd biznesa pasaulē dominē tendence “faili seko cilvēkiem”. Proti, IKT, konkrēti - tādi mākoņpakalpojumi kā virtuālie privātie serveri un datu centra iespējas, sniedz ikvienam darbiniekiem un uzņēmuma vadītājam nepieciešamo mobilitāti, ko pērn galvenokārt rosināja darbs no mājām. Pieeja e-pastam, failiem, tikai atrodoties birojā, ir pagātne, kas vairs nekad neatbildīs mūsdienu darba ritma prasībām nevienā uzņēmējdarbības nozarē.

Pašlaik IKT loma ir mainījusies tiktāl, ka lielās kompānijas un organizācijas, saprotot šī pakalpojuma nozīmi, plašo un augošo kompetenču klāstu, ko prasa tā nodrošināšana, ļoti mērķtiecīgi izvēlas to ārpakalpojumā. Tikmēr mazo un vidējo uzņēmumu segmentam tas ir kļuvis finansiāli krietni pieejamāks. To redzam arī “Bite One IT” klientu pieaugumā, kur līdzvērtīgi lielā apjomā pieaug gan mazo un vidējo, gan lielo uzņēmumu skaits.




Ekonomika

Kopš šā gada 2. decembra, baudot “Rīgas balzama” produkciju, tiek stiprināti Totenhemas kluba futbolisti un otrādi – gūstot kārtējos vārtus futbolā, kluba dalībnieki apliecina pateicību alkohola lietotājiem. Jūlijs Šeflers ieķīlājis “Rīgas balzama” aktīvus futbola kluba īpašniekam, atsaucoties uz Apvienotās Karalistes uzņēmumu reģistru, ziņo Krievijas ziņu platforma PBK.

Svarīgākais