Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā \ Izglītība & Karjera

Pedagogi: Piešķirtā nauda piemaksām bērnudārzu un speciālo skolu pedagogiem ir nepietiekama

© Dmitrijs Suļžics/F64 Photo Agency

Valdības piešķirtais finansējums 6,3 miljonu apmērā vienreizējām piemaksām pirmsskolas izglītības iestāžu un speciālās izglītības iestāžu pedagogiem, tai skaitā pedagogu palīgiem un personām, kas sniedz aukles pakalpojumus, par darbu Covid-19 pandēmijas laikā ir nepietiekams un nepareizi sarēķināts, pastāstīja Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāja Inga Vanaga.

Paziņojumi par situāciju, ka pašvaldība nevar nodrošināt pilnas slodzes pedagogiem bērnudārzos un speciālās izglītības iestādes pedagogiem piemaksu pilnā apmērā, kas ir 300 eiro, patlaban ir no Dobeles, Limbažu un Cēsu pašvaldībām. Kā sacīja LIZDA priekšsēdētāja, arodbiedrība nekavējoties ir vērsusies Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM), lai šo situāciju risinātu.

Vienlaikus Vanaga piebilda, ka valdības piešķirtais finansējums vienreizējai piemaksai visām pašvaldībām vēl nav ieskaitīts, līdz ar to vēl nav skaidras kopbildes par visa finansējuma sadali katrai pašvaldībai. Patlaban LIZDA ir zināms, ka finansējums vienreizējai piemaksai 300 eiro apmērā korekti sarēķināts un piešķirts ir Kuldīgas un Alūksnes pašvaldībām, savukārt finansējumu vēl nav saņēmušas Daugavpils, Rēzeknes un Valkas pašvaldības. Pārējās pašvaldības tiks apzinātas līdz nedēļas beigām.

Kā uzsvēra LIZDA priekšsēdētāja, situācija, ka pašvaldības finansējumu saņem dažādos laikos, ir problēma. "Kamēr citi dala naudu, citi vēl gaida," sacīja Vanaga, piebilstot, ka "pirmie signāli" no Dobeles, Limbažu un Cēsu pašvaldībām liek domāt, ka varētu būt vēl šādi gadījumi ar nepareizu naudas aprēķinu pilnvērtīgai piemaksu nodrošināšanai.

Kā aģentūrai LETA stāstīja Limbažu novada pašvaldības Izglītības un kultūras nodaļas vadītāja Sigita Upmale, pašvaldībai pabalstu izmaksai trūkst 4200 eiro 14 likmēm. IZM nav piešķīrusi finansējumu vienreizējam 300 eiro pabalstam Limbažu novada speciālās pamatskolas pirmsskolas izglītības iestādes "Bitītes" skolotāju palīgu četrām likmēm, tāpat nav naudas desmit likmēm pirmsskolas izglītības iestāžu vadītājiem un pamatskolu, kurās ir pirmsskolas izglītības grupas, direktoriem.

Upmale par trūkstošo finansējumu izglītības iestāžu darbinieku vienreizējam pabalstam par darbu Covid-19 apstākļos ir informējusi pašvaldību. Tāpat par esošo ir informēta arī Limbažu starpnovadu arodorganizācija.

LETA jau ziņoja, ka valdība janvāra beigās lēma no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem piešķirt 6 340 018 eiro piemaksu piešķiršanai pirmsskolas izglītības iestāžu un speciālās izglītības iestāžu pedagogiem, tai skaitā pedagogu palīgiem un personām, kas sniedz aukles pakalpojumus, par darbu Covid-19 pandēmijas laikā.

Kā paredz pieņemtais rīkojums, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 4 437 124 eiro paredzēti piemaksas piešķiršanai pirmsskolas izglītības iestāžu un speciālās izglītības iestāžu pedagogiem, tai skaitā pedagogu palīgiem, par darbu Covid-19 pandēmijas laikā 300 eiro apmērā, ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) par vienu likmi.

Atlikušie 1 902 894 eiro paredzēti piemaksas piešķiršanai 300 eiro apmērā personām, kuras sniedz aukles pakalpojumus pirmsskolas izglītības iestādēs un speciālās izglītības iestādēs. Finansējumu - 5 816 300 eiro - piešķirs IZM resorā "Mērķdotācijas pašvaldībām", bet 523 718 eiro - ministrijas resorā "Izglītības un zinātnes ministrija".

IZM izstrādātajā informatīvajā ziņojumā skaidro, ka speciālo skolu un pirmsskolu pedagogiem un personām, kuras sniedz aukles pakalpojumus šajās izglītības iestādēs, un kuri strādā klātienē, darbs šī brīža situācijā, kad Covid-19 infekcija turpina nekontrolēti izplatīties, ir saistīts ar palielinātu darba apjomu, kā arī ar paaugstinātu risku darbinieka drošībai un veselībai un līdz ar to arī ar paaugstinātu psiholoģisko slodzi.

Paaugstināto risku darbinieka drošībai un veselībai iespējams daļēji samazināt, nodrošinot individuālos aizsardzības līdzekļus vai veicot pasākumus, bet diemžēl neviennozīmīgā informācija par šo līdzekļu un pasākumu pozitīvo ietekmi uz Covid-19 infekcijas apturēšanu psiholoģisko slodzi izglītības iestāžu darbiniekiem nemazina, atzīmē ministrijā.