Latvijas skolēnu sasniegumi dabaszinātņu jomā ir viduvēji, liecina OECD starptautiskā pētījuma "PISA 2015" jaunākie rezultāti.
Latvijas skolēnu sasniegumi dabaszinātnēs vidēji vērtējami ar 490 punktiem, savukārt vidēji OECD skolēni sasnieguši 493 punktus.
Pētījums liecina, ka Latvijas skolēnu sasniegumi dabaszinātnēs ir ievērojami zemāki (par 45 punktiem) par kaimiņvalsts - Igaunijas (533 punkti) - skolēnu sasniegumiem. Krievijas skolēnu sasniegumi dabaszinātnēs ir nedaudz zemāki (484 punkti) nekā Latvijā, savukārt Lietuvā sasniegumi ir vēl zemāki - 472 punkti.
Latvija atrodas tuvu OECD valstu rezultātu vidējo izmaiņu vērtībai, kas nozīmē, ka arī Latvijas skolēnu sasniegumi nav būtiski mainījušies kopš 2006.gada. Latvijai šis vidējais rezultāts pieaudzis vien par 1,1 punktu, un līdzīga situācija ir arī citās valstīs, piemēram, Igaunijā - par 2,2 punktiem.
Ja uz skolēnu sasniegumiem raugās no sasniegtās kompetences apjoma, tad Latvijas skolēni šajā salīdzinājumā atrodas virs OECD vidējā līmeņa, kas nozīmē, ka mums ir vairāk skolēnu, kuru kompetence dabaszinātnēs ir vismaz pietiekama, un relatīvi mazāk skolēnu ar zemu kompetenci nekā vidēji OECD valstīs. Latvijā dabaszinātņu kompetence zemāka par 1.b līmeni ir 0,1% skolēnu, 1.b līmenim atbilst 2,6% skolēnu, 1.a līmenim - 14,7% Tātad Latvijā kopumā dabaszinātņu kompetence nav pietiekama 17,4% 15 gadus veco skolēnu. Tas nozīmē, ka Latvijā dabaszinātņu kompetence pietiekamā līmenī un augstāk piemīt 82,5% skolēnu, bet OECD valstīs vidēji tam atbilst 78,8% skolēnu.
OECD PISA pētījums dabaszinātnēs parāda, ka Latvijas izglītības sistēma salīdzinoši labāk nodrošina dabaszinātņu kompetences apguvi vismaz pietiekamā līmenī iespējami lielākam skolēnu skaitam, toties skolēnu ar ļoti augstu kompetences līmeni relatīvais skaits Latvijā ir neliels.
Augsto sasniegumu grupā pirmā valsts ir Singapūra, kuras skolēnu vidējie sasniegumi ir nozīmīgi augstāki par OECD vidējo līmeni, vidēji iegūstot 555 punktus (OECD vidēji - 493 punkti). Singapūrai seko Japāna, Igaunija, Taivāna, Somija.
Pētījumā uzsvērts, ka skolēnu sasniegumus dabaszinātnēs, tāpat kā citās satura jomās, var raksturot divējādi - punktos un kompetences līmeņos Vērtējot punktos, tiek lietota skala, kurā visu OECD valstu vidējie sasniegumi 2006.gada pētījumā bija 498 punkti ar sadalījuma standartnovirzi 95 punkti. Šī gada PISA pētījumā OECD valstu vidējie sasniegumi dabaszinātnēs šajā pašā skalā ir 493 punkti ar sadalījuma standartnovirzi 94 punkti. Savukārt kompetences līmeņi raksturo skolēnu sasniegumus saturiski - ko skolēns var paveikt, ja viņa sasniegumi testā atbilst konkrētam līmenim. Dabaszinātņu kompetencei tika izdalīti septiņi līmeņi - augstākais ir sestais līmenis, bet zemākie 1.a un 1.b līmenis.