Prognozē, kā mainīsies klientu apkalpošana bankās; vai mūs apkalpos virtuālie asistenti?

© Mārtiņš Zilgalvis/F64

Ņemot vērā mākslīgā intelekta attīstību, nākotnē bankās palielināsies dažādu virtuālo asistentu skaits, prognozēja informācijas tehnoloģijas (IT) uzņēmuma "Accenture" inovāciju vadītājs Kristaps Banga.

Vienlaikus viņš atzīmēja, ka mākslīgā intelekta attīstība bankām sniedz iespējas ieviest dažādus automatizācijas risinājumus, lai darbinieki vairāk laika varētu veltīt uzdevumiem, kas prasa nopietnu lēmumu pieņemšanu.

Banga atzīmēja, ka finanšu nozare cieši mijiedarbojas ar IT jomu. Aizvien biežāk dzird izteikumus, ka bankas pamazām kļūst par IT uzņēmumiem, jo tām ir spēcīgas un skaitliski lielas IT nodaļas, lai nodrošinātu dažādus pakalpojumus un digitālās iespējas klientiem, vienlaikus saglabājot augstu kiberaizsardzības līmeni.

Banka papildināja, ka finanšu jomā izaicinājumu netrūkst. No vienas puses bankām ir jāņem vērā tehnoloģiju attīstība, tai skaitā "fintech" virziens, vienlaikus neaizmirstot par jomas regulējumiem, bet no otras puses mainās cilvēku paradumi un vēlmes. Viņš pauda, ka "Fintech" uzņēmumi ievieš risinājumus, kas apmierina patērētāju vajadzības.

Tāpat "Accenture" pārstāvis atzīmēja, ka sākotnēji "fintech" bieži vien ir nelieli uzņēmumi, kuriem ir vieglāk ieviest dažāda veida inovācijas un risinājumus. "No vienas puses jaunie risinājumi motivē bankas paplašināt digitālo pakalpojumu klāstu, no otras puses aktualizējas jautājums, vai un kā bankas var sadarboties ar "fintech" uzņēmumiem, lai radītu pievienoto vērtību klientiem un saglabātu konkurētspēju tirgū," stāstīja Banga.

Viņš piebilda, ka ekonomikā aizvien aktuālāki kļūst arī aprites ekonomikas jautājumi, kas prasa viedu un saimniecisku domāšanu. Banka pauda, ka tendence tikai nostiprināsies un šajā jomā redzēsim dažāda veida servisus. Tas radīs pieprasījumu pēc norēķiniem starp dažādām iesaistītajām pusēm.

Kā skaidroja "Accenture" pārstāvis, patlaban finanšu jomas uzņēmumiem laicīgi ir iespējas attīstīt attiecīgo virzienu, izstrādājot un ieviešot atbilstošas stratēģijas ikdienas darbā un procesos. "Aktuāls jautājums ir šāds, vai bankas spēs iesaistīties aprites ekonomikā, veidojot dažādas partnerības ar pakalpojumu sniedzējiem vai gala lietotājiem? Vienlaikus lielāka iesaiste aprites ekonomikā sniegtu iespēju bankām uzlabot reputāciju, jo, iesaistoties šāda veida projektos, tās veicina efektīvu resursu izmantošanu un pauž rūpes par apkārtējo vidi," viņš sacīja.

Lai Latvijā ieviestu vairāk risinājumu mākslīgā intelekta jomā, ir nepieciešams izveidot atvērtā koda vai par samērā nelieliem līdzekļiem pieejamu latviešu valodas procesēšanas modeli, lai katrs uzņēmums vai organizācija varētu izstrādāt virtuālos asistentus produktivitātes uzlabošanai, sacīja Banga.

Pēc viņa teiktā, mūsdienās aizvien vairāk finanšu jomas uzņēmumu sāk izmantot mākoņskaitļošanas sniegtās iespējas, tai skaitā programmatūru kā pakalpojumu dažādos biznesa procesos. "Lai arī sākotnēji bankas bija diezgan piesardzīgas mākoņskaitļošanas jomā, šobrīd redzams, ka tās aizvien vairāk izmanto dažādus mākoņrisinājumus un iespējas, kas palīdz uzlabot arī efektivitātes rādītājus," atklāja eksperts.

Tāpat Banga norādīja, kam finanšu jomas uzņēmumiem ir jāizvērtē tehnoloģiju sniegtās iespējas, turklāt ir jāatceras, ka finanšu pakalpojumi ir pieejami ne tikai 24 stundas nedēļā, bet ir pieejami reālajā laikā. "Finanšu pakalpojumu sniedzējiem ir jāspēj saskatīt un identificēt iespējas, lai tās piedāvātu klientiem. Iespējas ir plašas, lai klientiem piedāvātu pakalpojumus saistošā veidā," sacīja "Accenture" pārstāvis.

"Accenture" programmēšanas apmācības un praksi organizē vairāk nekā desmit gadus.

"Accenture" ir starptautisks vadības konsultāciju, tehnoloģisko pakalpojumu un ārpakalpojumu uzņēmums. Uzņēmums apkalpo klientus vairāk nekā 120 pasaules valstīs. "Accenture" Latvijas filiāle ir dibināta 2002.gadā.