Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) speciālisti varētu konsultēties ar Eiropas Komisiju (EK) par "Rail Baltica" trases novietojumu Salacgrīvā, kas šķērsotu pašreiz vides aizsardzības programmā "Natura 2000" iekļautās teritorijas.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards (VL TB/LNNK) intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta Panorāma" sacīja, ka ministrijas cilvēki ir gatavi konsultēties ar EK un apspriest Salacgrīvas novada domes priekšlikumu. Lai panāktu sev pieņemamu dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" maršrutu, kas šķērso vides aizsardzības programmā "Natura 2000" iekļautās teritorijas, Salacgrīvas novada dome piedāvā valdībai "Natura 2000" lieguma teritorijas kompensēšanu ar trīs reizes lielāku teritoriju.
Gerhards sacīja, ka šo jautājumu var risināt, taču tam ir nepieciešams laiks vismaz gada garumā, jākonsultējas ar EK speciālistiem un vides aizsardzības organizācijām, turklāt nevar pateikt, vai šīs konsultācijas beigsies pozitīvi. Ir pieredze, piemēram, Polijā, kad tika apturēti struktūrfondu līdzekļi, jo kādā projektā tika skarti meži.
Pēc ministra teiktā, valdība lems par Satiksmes ministrijas piedāvāto "Rail Baltica" trases novietojumu, pret ko iebilst Salacgrīvas novads, bet kas atbilst Latvijas un Eiropas Savienības normatīviem. Gerhards skaidroja, ka tad varēs sākt ar projekta īstenošanu saistītos darbus, atpirkt zemi un vēl būs diezgan ilgs laiks līdz tam, kad objektā notiks konkrēta rīcība.
Politiķis atzīmēja, ka "Rail Baltica" projekta kontekstā var plašāk runāt par to, kas ir sabiedrības intereses, proti, ir sabiedrība Salacgrīvā ar vienu redzējumu, ir Latvijas sabiedrība, kam šāds dzelzceļa projekts ir nozīmīgs, un ir arī visas Eiropas sabiedrība un EK, kas finansē projektu. Starp šīm interesēm ir jāatrod līdzsvars. "Esam gatavi sadarboties ar Salacgrīvu, bet likumdošana ir tāda, kāda tā ir," sacīja ministrs.
Kā ziņots, Satiksmes ministrija uz valdību virzīs "Rail Baltica" trases B2-2 variantu, kas nešķērso "Natura 2000" teritoriju, jo alternatīvais C5 variants pārkāpj vismaz trīs normatīvos aktus. Turklāt var tikt zaudēti "Rail Baltica" trases izpētei atvēlētie četri miljoni eiro. VARAM iepriekš skaidroja, ka nav iespējams atbalstīt "Natura 2000" šķērsojošo variantu, jo šis variants pārkāptu esošos normatīvus.
Salacgrīvas novada dome mudina atbalstīt novada intereses. Pašvaldība kā vienu no variantiem piedāvā valdībai "Natura 2000" lieguma teritorijas kompensēšanu ar trīs reizes lielāku teritoriju. Noteikumi par "Natura 2000" paredz, ja kādu teritoriju izņem no programmas, tad tajā iekļauj trīs reizes lielāku teritoriju. Tāpēc dome piedāvā valdībai akceptēt pašvaldības variantu, kur maršruts šķērso "Natura 2000" teritoriju, taču tā vietā programmā iekļauj citu, turpat netālu esošu teritoriju.
Uzņēmumā "RB Latvija" skaidro, ka variantā, kas Salacgrīvā paredz apiet "Natura 2000" teritoriju, tiks skarti 112 fizisko un juridisko personu īpašumi, savukārt C5 variantā, kas šķērso aizsargājamās dabas teritorijas, - 87 fizisko un juridisko personu īpašumi.