Iztaisoties par lielu klimata mīļotāju, valdošā koalīcija tā sagrozījusi šogad maksājamos autonodokļus, ka klimats var tikai smagi noelsties: jaunām mašīnām ar mikroskopiskiem motoriem, kas tikpat kā neatstāj nekādas pēdas atmosfērā, transporta ekspluatācijas nodoklis tiek palielināts, bet premium klasei un sporta mašīnām ar milzu motoriem būtiski samazināts. Pusotru gadu ilgusī muldēšana par klimatu noslēgusies ar dāsnu pakalpojumu bagātniekiem un kaitējumu vidusšķirai un trūcīgākai sabiedrības daļai.
Ministru kabinets otrdien atbalstīja grozījumus Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, atsakoties no kritizētās idejas ieviest vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli.
Tieslietu ministrijas noraidošais atzinums par Finanšu ministrijas sagatavoto nodokļu politikas attīstības ziņojumu ļauj cerēt, ka valdība pamanīs dokumentā viltīgi paslēpto ieceri palielināt autonodokļus.
Milzu skandālu pērn izraisījusī iecere paaugstināt nodokļus, ar ko apliek lietotas automašīnas, beidzot guvusi skaitliskas aprises – tiks ieviests arī pilnīgi jauns nodoklis, kas būs saudzīgs pret dārgu elektroautomašīnu pircējiem, bet nežēlīgs pret Latvijas ekonomiskajiem apstākļiem daudz atbilstošāko lietotu iekšdedzes auto un arī moto parku. Lai amortizētu sadārdzinājumu, iedzīvotāji, visticamāk, atsāks braukt ar Igaunijā reģistrētām mašīnām.
Palielinot nodokļus piesārņojošiem auto, ir jāpiedāvā veicinošas alternatīvas vecu auto nomaiņai, ceturtdien notiekošajā forumā "Enerģētikas un klimata plāns 2030 - ceļā uz ilgtspējīgu valsti" pauda Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands.
Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa kopējais pieaugums ir balstīts tajos pašos melīgajos automašīnu izmešu datos, kas izraisīja dīzeļgeitas skandālu, totāli diskreditējot visu Eiropas autobūves industriju. Turklāt tas ir arī netaisnīgs, jo aprēķinā netiek ņemts vērā sadedzinātās degvielas apjoms un reāli radītie izmeši.
Latvijas valdība šonedēļ bez diskusijām apstiprināja Latvijas pozīciju attiecībā pret Eiropas Komisijas un Eiropas Parlamenta gatavotajiem Mobilitātes pakotnes ceļu maksas priekšlikumiem.
Kopš svētdienas Latvijas iedzīvotāji ārvalstīs reģistrētu vieglo automašīnu pa Latvijas teritoriju drīkst vadīt, tikai samaksājot attiecīgu nodokli. Taču tā vietā, lai to darītu vai arī reģistrētu auto Latvijā, kā bija iecerējis likumdevējs, Lietuvas un Igaunijas pierobežā dzīvojošie deklarējas kaimiņvalstī.
Nākamgad auto īpašniekiem nodokļos par savu spēkratu būs jāmaksā vairāk, jo Saeima ārkārtas sēdē vakar nolēma palielināt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes, ieviest nodevu par ārvalstīs reģistrētas automašīnas pārvietošanos pa Latvijas ceļiem, kā arī papildu maksu vieglajiem auto, kuru motora tilpums ir lielāks par 3500 cm3.
Saeima šodien galīgajā lasījumā atbalstīja likumprojektus, kas paredz automašīnu un motociklu nodokļa atcelšanu, vienlaikus palielinot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes, bet par 2009.gadu jaunākiem spēkratiem likmes diferencējot pēc izmešu apmēra.
Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis starp trim Baltijas valstīm ir vienīgi Latvijā. Ne Igaunijā, ne Lietuvā tāda nav. Līdzšinējās ieceres tuvināties kaimiņvalstīm, piemēram, atsakoties no šā nodokļa vispār vai vismaz iekasēt to tikai par reālo ekspluatācijas periodu, cietušas neveiksmi. Tā vietā valdība bija iecerējusi nodokļa likmes paaugstinājumu no nākamā gada un jaunu nodokļa aprēķināšanas modeli no 2019. gada.
Lai ģimene, kura audzina trīs vai vairāk nepilngadīgus bērnus, būtu tiesīga maksāt par 20% samazinātu transportlīdzekļa nodokli par vienu viņu īpašumā reģistrētu transportlīdzekli, uz transportlīdzekļa īpašnieka vārda būs jābūt reģistrētiem vismaz trim apgādājamajiem.
«Nodoklim par dienesta auto izmantošanu privātām vajadzībām ir jābūt samērīgam, tai skaitā arī ievērojot šī brīža ekonomisko situāciju. Pretējā gadījumā nodokļa administrēšanas izdevumi var izrādīties lielāki nekā reāli iekasētā nauda,» uzskata Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācijas padomes loceklis Andris Kulbergs, raksta "db.lv".