Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis starp trim Baltijas valstīm ir vienīgi Latvijā. Ne Igaunijā, ne Lietuvā tāda nav. Līdzšinējās ieceres tuvināties kaimiņvalstīm, piemēram, atsakoties no šā nodokļa vispār vai vismaz iekasēt to tikai par reālo ekspluatācijas periodu, cietušas neveiksmi. Tā vietā valdība bija iecerējusi nodokļa likmes paaugstinājumu no nākamā gada un jaunu nodokļa aprēķināšanas modeli no 2019. gada.
Jaunā kārtība, ko jau akceptējusi valdība, paredz, ka nodokli aprēķinās pēc CO₂ izmešu daudzuma. Tas nozīmē, ka vecāku automašīnu īpašniekiem nodoklī būtu jāmaksā ievērojami vairāk nekā tiem, kas brauc ar jauniem hibrīdauto neatkarīgi no tā lieluma. Pēc sabiedrības protestiem šodien satiksmes ministrs Uldis Augulis un Satiksmes ministrijas (SM) speciālisti tiksies ar autoceļu nozares ekspertiem, lai rastu gan sabiedrības interesēm, gan ceļu finansēšanai atbilstošāko risinājumu.
Arī premjers Māris Kučinskis aicināja pārskatīt piedāvātos grozījumus Autoceļu lietošanas nodevas likumā un Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, pieļaujot, ka MK iepriekš apstiprinātā jaunā kārtība transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa iekasēšanā bijusi pārsteidzīga.
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis valsts budžetu ik gadu papildina ar vairākiem desmitiem miljonu eiro. Piemēram, šogad valsts iecerējusi iekasēt šajā nodoklī 85,4 miljonus eiro, bet nākamgad - jau 98 miljonus eiro. Ieņēmumu pieaugums plānots, par 7,4% paaugstinot esošās šā nodokļa likmes, kā arī apliekot ar šo nodokli Latvijas iedzīvotājiem piederošus ārvalstīs reģistrētus auto, kas pārvietojas pa Latvijas ceļiem. 2019. gadā ir iecerēts transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli noteikt pēc CO2 izmešu daudzuma - jo tas ir lielāks, jo nodoklis augstāks, tādējādi aizstājot pašreizējo kārtību, kurā nodoklis vieglajiem auto (reģistrētiem pēc 2005. gada 1. janvāra) tiek rēķināts, summējot pilnās masas, motora tilpuma un motora maksimālās jaudas likmes. Vecākiem auto - tikai pēc pilnās masas.
Par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtības maiņu tiek spriests jau gadiem. 2012. gadā Saeima nolēma mainīt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas kārtību, proti, likt maksāt nodokli tikai par faktisko transportlīdzekļa ekspluatācijas periodu, nevis par visu gadu. Likums paredzēja, ka šī jaunā kārtība stāsies spēkā 2013. gadā, taču to veikli atlika līdz 2016. gadam, pagājušajā gadā pārcēla uz 2017. gadu. Iepriekšējo gadu scenārijs atkārtojās arī šogad - valdība nolēma nodokļa izmaiņas atlikt līdz 2019. gadam. Finanšu ministrija skaidro, ka tas nepieciešams, lai varētu nodrošināt finansējumu jauno politikas iniciatīvu pasākumiem un ieviest nodokļu politikas pasākumus, kas koriģē 2017. gada nodokļu ieņēmumu bāzi. Mainot pašreizējo kārtību, valsts budžets nākamgad būtu par 33,6 miljoniem eiro knapāks.
Pagājušajā gadā Saeima arī vērtēja priekšlikumu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli atcelt vispār, tā vietā par diviem centiem litrā paaugstināt akcīzes nodokli benzīnam un autogāzei, bet par pieciem centiem - dīzeļdegvielai. Opozīcijas iesniegtajam priekšlikumam Saeimas deputātu vairākums nepiekrita. Tiesa, akcīzi par trim centiem litrā benzīnam un vienu centu litrā dīzeļdegvielai no šā gada 1. janvāra gan paaugstināja.
Taču, izskatās, ka Saeimai vēl reizi būs jāatgriežas pie šā jautājuma, jo vietnē manabalss.lv nule kā savākti 22 850 parakstu par iniciatīvu Atcelt pastāvošo ceļa nodokļa iekasēšanas modeli, ieviest pēc Igaunijas parauga un tā nodota Saeimai.
Balstoties uz līdzīgu iniciatīvu Par ceļiem bez bedrēm, kas tika iesniegta Saeimā 2015. gada nogalē, pavasarī Saeima jau uzdeva Ministru kabinetam, konkrēti SM, līdz 1. septembrim izvērtēt iniciatīvu. «SM līdz šim nav šādu izvērtējumu izstrādājusi, kā arī nav informējusi sabiedrību par iemesliem, kādēļ šis darbs iekavējies par diviem mēnešiem,» norāda iniciatīvas iesniedzēji.
***
Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtība
Pašreiz spēkā esošā kārtība vieglajiem automobiļiem
Līdz 01.01.2005. reģistrētiem auto nodokļa likmi nosaka atbilstoši pilnai masai
Pēc 01.01.2005. reģistrētiem auto nodokļa likmi nosaka, summējot pilnās masas, motora tilpuma un motora maksimālās jaudas likmes
***
Līdz šim vērtētie izmaiņu varianti
- Atlikts
Nodokli iekasēt tikai par faktisko transportlīdzekļa ekspluatācijas periodu, nevis par visu gadu.
MK piedāvā atlikt to līdz 2018. gadam
- Iesniegts atkārtoti
Nodokli ietvert akcīzē
Saeima 2015. gadā noraidīja.
Manabalss.lv par līdzīgu iniciatīvu parakstījušies 22 tūkstoši
- Nav atbalsta
Nodokli aprēķināt pēc CO₂ izmešu daudzuma.
MK septembrī to atbalstīja, bet diskusijas turpinās