Blogeris parāda, cik dramatiska situācija ir pārtikas veikalos Krievijā

© Depositphotos

Krievijā pārtikas cenas strauji pieaug, liekot iedzīvotājiem arvien vairāk iepirkties tā sauktajos nabadzīgo veikalos — veikalos, kas paredzēti trūcīgajiem. Karš Ukrainā un starptautiskās sankcijas ir izraisījušas strauju ienākumu kritumu, un tagad pat vidusšķira nevar atļauties daudzveidīgu uzturu, vēsta "Prozoro".

Līdz gada beigām ir gaidāms vēl viens pamatproduktu — kartupeļu, griķu, zivju un cukura — cenu pieaugums. Valdība cenšas stabilizēt situāciju, izmantojot sociālo cenu politiku, taču šī politika jau noved pie tā, ka lētas preces pazūd no veikalu plauktiem.

Krievu blogeris Jevgēņijs Koršunovs, kurš katru mēnesi seko līdzi cenām Maskavas un Sanktpēterburgas veikalos, ir atklājis strauju pārtikas preču cenu pieaugumu tikai viena mēneša laikā.

Kartupeļu cenas ir pieaugušas no 35 līdz 45 rubļiem, olu — no 29 līdz 34 rubļiem, bet vistas filejas — no 340 līdz 400 rubļiem.

Piena cenas ir pieaugušas no 114 līdz 132 rubļiem, skābā krējuma — no 133 līdz 167 rubļiem, bet liellopu gaļas — no 719 līdz 819 rubļiem. Pat lētākā tualetes papīra cenas ir pieaugušas — no 18 līdz 30 rubļiem par rulli. Pieaugums skāris arī sadzīves ķīmiju, dārzeņus, augļus un makaronus, lai gan dolāra un eiro valūtas kursi šajā laikā praktiski nemainījās.

Analītiķi norāda, ka galvenie cenu pieauguma virzītājspēki bija sankcijas, karš pret Ukrainu un degvielas trūkums. Ukrainas bruņoto spēku uzbrukumi Krievijas naftas pārstrādes rūpnīcām izraisīja benzīna un dīzeļdegvielas trūkumu, strauji palielinot loģistikas izmaksas.

Tam klāt nāk arī pieaugošie tarifi elektrībai, gāzei un komunālajiem pakalpojumiem, kā arī PVN pieaugums. Tāpēc pārtikas ražotāji ir spiesti paaugstināt cenas, jo viņi nevar samazināt ražošanu, kā to dara lielās aizsardzības rūpnīcas.

Paredzams, ka dārzeņu, augļu, griķu, olu, zivju un cukura cenas turpmākajos mēnešos vēl pieaugs.

Pēdējo divu mēnešu laikā pamatproduktu pārdošanas apjomi Krievijā ir samazinājušies par 5-10 %. Krievi pērk mazāk piena, rīsu, griķu un cūkgaļas, tā vietā meklējot lētākas alternatīvas mazos veikalos un tirgos.

Pieaug "nabagu veikalu" — atlaižu veikalu, kur produkti ir izvietoti tieši kastēs, izvēle ir ierobežota un kvalitāte ir zema — popularitāte.

Tā rezultātā lielie lielveikalu tīkli vai nu slēdz savus veikalus, vai arī pāriet uz ekonomiskās klases piedāvājumiem. Vidējā krieva ēdienkarte kļūst arvien ierobežotāka, jo cilvēki atsakās no kaviāra, desas, siera un jūras veltēm.

Krievijas varas iestādes ievieš "sociālo cenu noteikšanu" un pat apsver pārtikas normēšanu, taču šī politika jau ir izrādījusies neefektīva. Reģionos, kur ir spēkā fiksētas cenas, lētas preces ātri pazūd no plauktiem, to vietā nāk tās pašas preces, bet ar jaunām etiķetēm par augstākām cenām.

Ekonomisti brīdina, ka šāda sistēma novedīs pie turpmāka trūkuma, jo uzņēmumi vienkārši atteiksies pārdot nerentablas preces.