ASV Nacionālā transporta drošības padome (NTSB) trešdien paziņoja, ka zemūdenes “Titan” bojāeja, kas devās uz leģendārā “Titānika” vraku, notikusi kļūdainas inženierijas rezultātā, raksta “The Guardian”.
NTSB galīgajā ziņojumā par ekspedīciju, kurā 2023. gada jūnijā gāja bojā pieci cilvēki, teikts, ka privātais uzņēmums “OceanGate”, kam piederēja “Titan”, pirms ceļojuma neveica pienācīgus eksperimentālā zemūdenes testus.
Ziņojumā teikts, ka uzņēmums, kas apturēja darbību pēc katastrofālās avārijas, nezināja par zemūdenes patieso izturību.
Upuri, tostarp “OceanGate” izpilddirektors Stoktons Rašs, gāja bojā, nolaižoties, lai aplūkotu “Titānika” atliekas.
Avārijā gāja bojā arī franču zemūdens pētnieks Pols Anrī Naržolē, pazīstams kā "Titānika kungs", britu piedzīvojumu meklētājs Hamišs Hārdings un divi ievērojamas pakistāniešu ģimenes locekļi - Šahzada Davuds un viņa dēls Sulemans Davuds.
View this post on Instagram
NTSB paziņoja, ka zemūdenei “Titan” bija “defektīva oglekļa šķiedras kompozītmateriāla spiedtvertnes konstrukcija, kurā bija vairākas anomālijas un kas neatbilda nepieciešamajām izturības un ilgmūžības prasībām".
Drošības padome arī norādīja, ka “OceanGate” nebija ievērojis standarta vadlīnijas ārkārtas reaģēšanai un ka “Titan” varētu būt tikusi atrasta ātrāk, ja uzņēmums būtu ievērojis paredzētos protokolus, un tas būtu ietaupījis "laiku un resursus", teikts ziņojumā, vienlaikus norādot, ka "šajā gadījumā glābšana nebija iespējama".
NTSB ziņojums saskan ar augustā publicēto krasta apsardzes ziņojumu, kurā “Titan” avārija tika raksturota kā novēršama. Krasta apsardze konstatēja, ka “OceanGate” drošības procedūras ir “kritiski kļūdainas”, un konstatēja “acīmredzamas neatbilstības” starp drošības protokoliem un faktisko praksi.