Ķīnieši rada revolūcija sabiedriskajā transportā

© Publicitātes foto

Šonedēļ, laikā, kad pasaules mediji apsprieda 100 kilometru garo sastrēgumu, kas bija izveidojies Pekinas pievārtē un kavēja satiksmi gandrīz desmit dienu garumā, Pekinas varasiestādes paziņojušas par oriģinālu risinājumu sabiedriskajam transportam.

Drīzumā tiks uzsākta jauna autobusa, kas spēj pārvadāt līdz 1400 cilvēku, izmēģināšana – transportlīdzeklis būs divu braukšanas joslu platumā un kursēs pa sliedēm, taču tā žākļveida forma ļaus vieglajām automašīnām brīvi izbraukt zem pasažieru salona.

Tramvajam līdzīgais autobuss

Ķīniešu inženieri nākuši klajā ar neparastu risinājumu sabiedriskā transporta sfērā, izstrādājot Trīsdimensiju eksprešautobusa (3D Express Coach) projektu. Runa ir nevis par utopiskiem nākotnes plāniem jeb kārtējo konceptauto, bet jau drīzumā realizējamu revolūciju sabiedriskā transporta jomā, vēsta AP.

Ideja ir samērā vienkārša – aptuveni 6 metrus platais, 4,5 metrus augstais un gandrīz 30 metru garais transportlīdzeklis, kas pareizāk gan būtu dēvējams nevis par autobusu, bet tramvaju, kursēs pa divām sliedēm, kas atradīsies divu braukšanas joslu attālumā viena no otras. Pasažieru salons, kurā būs vietas 1400 cilvēkiem, atradīsies aptuveni divu metru augstumā, līdz ar to vidēja lieluma un mazām vieglajām automašīnām būs iespējams netraucēti izbraukt caur autobusa vēderu. Īpaša signalizācijas sistēma brīdinās, ja autobusam pietuvosies kāds spēkrats, kura izmēri neļauj tam izbraukt zem pasažieru salona. Satiksmes līdzeklis spēs attīstīt līdz 60 km/h lielu ātrumu, kas pilsētas apstākļos ir pilnīgi pietiekami, raksta People"s Daily. Kompānija China South Locomotive and Rolling Stock Corporation, kurai uzticēta jaunā satiksmes līdzekļa būve, pavēstījusi, ka pirmo modeli varēs atrādīt pēc trim mēnešiem, turklāt solījusies, ka tas būšot videi draudzīgs. Autobusu darbinās elektroenerģija un saules enerģija – uz tā jumta plānots izvietot saules bateriju paneļus.

Elektrība un saules baterijas

"Līdz šā gada beigām mēs plānojam uzsākt sliežu likšanu sešus kilometrus garā posmā," sarunā ar AFP sacījis kompānijas Shenzhen Hashi Future Parking Equipment izpilddirektors Sun Judžou, piebilstot, ka celtniecības darbi tiks uzsākti Pekinas rietumu daļā. Nākamā gada otrajā pusē paredzēts veikt pirmos izmēģinājumus ar pasažieriem, pēc tam aptuveni gada garumā tiks vākta informācija, lai noskaidrotu, vai šis projeks atvieglo satiksmi un to ir vērts ieviest visas pilsētas mērogā.

Pēc paša Sun Judžou aplēsēm, jaunais transporta līdzeklis spēs par 30% mazināt slodzi uz satiksmi, jo tas faktiski neaizņem nekādu vietu uz ceļa. Kaut gan ir jāizbūvē sliežu ceļi, projekts salīdzinoši neesot dārgs – aplēsts, ka viena kilometra ceļa izbūve izmaksās 7,3 miljonus dolāru, kas ir desmit reižu mazāk nekā viena metrolīnijas kilometra būve. Turklāt sliežu likšana virszemē prasīs daudz mazāk laika. Zināmi ieguldījumi gan būs nepieciešami, lai otrā stāva līmenī ierīkotu pieturvietas un ieviestu jaunu satiksmes signālu sistēmu. Sliktā ziņa ir tā, ka jaunajam transporta veidam nāksies ierīkot jaunus maršrutus – pa ielām un ceļiem, kurus ik pa brīdim šķērso tilti un satiksmes pārvadi, tas kursēt nevarēs.

Jau izstrādāts projekts aptuveni 189 kilometru gariem sliežu ceļiem. Projekta autori uzskata, ka šim satiksmes līdzeklim ir lielas nākotnes perspektīvas, norādot, ka nepieciešamības gadījumā uz sliedēm var izbraukt arī sapāroti vagoni – tādus būtu iespējams izmantot, piemēram, pēc lielām sporta sacensībām vai koncertiem.

Automašīnas apstādina Pekinu

AP atgādina par nesen veiktu pētījumu, kurā konstatēts, ka Pekina un Mehiko ir tās divas pasaules pilsētas, kurās novērojami lielākie sastrēgumi. Automašīnu skaits Ķīnas galvaspilsētā turpina strauji palielināties – pagājušā gada decembrī tika sasniegta 4 miljonu automašīnu atzīme, bet līdz šā gada beigām automašīnu skaits pieaugs līdz 5 miljoniem.

Pekinas transporta izpētes centra vadītājs Go Dzifu brīdinājis, ka, turpinoties pašreizējai tendencei, 2015. gadā Pekinā būs jau aptuveni 7 miljoni automašīnu un satiksmes vidējais ātrums sastrēgumstundu laikā nepārsniegs 15 km/h. Par to, cik strauji aug automašīnu skaits, liecina kaut vai šāds fakts – Pekinai bija nepieciešami tikai divi gadi un septiņi mēneši, lai automašīnu skaits pieaugtu no trim līdz četriem miljoniem. Tokijā tas notika 12 gadu laikā.

Transporta izpētes centra speciālisti uzskata, ka pašreizējā infrastruktūra atļauj Pekinā uzturēt ne vairāk kā 6,7 miljonus automašīnu. Cīņa pret pārlieku lielo satiksmes blīvumu pilsētā jau ir sākusies – vienu dienu nedēļā katrai automašīnai pilsētas ielās izbraukt aizliegts – sastādīts īpašs grafiks, kas atkarīgs no auto numura zīmēm. Tomēr būtiski situāciju šādā veidā nav izdevies uzlabot un kā glābiņu Pekinas varasiestādes redz ātra un ērta sabiedriskā transporta attīstību. 3D Express Coach tiek uzskatīts par ļoti labu risinājumu, taču par tā piemērotību reālajiem apstākļiem varēs spriest tikai pēc gada.

Svarīgākais