«Apsēžoties brīvajā vietā 53. maršruta autobusā, blakus sēdošā sieviete uzsāka neitrālu sarunu, taujājot, kad būs galapunkts. Pēc mirkļa pat attapties nepaguvu, kad man klēpī parādījās liels smaržu iepakojums.
Dāsnā kaimiņiene krieviski stāstīja, ka pie viņiem, Sofijā, šodien svētku diena un viņa man dāvinot smaržas,» par sastapšanos ar uzbāzīgajiem naudas izspiedējiem, kas uzdarbojas Rīgas sabiedriskajā transportā, stāsta rīdziniece Anitra.
Visbeidzot viņa izlēmusi kļūt tikpat nekaunīga, cik dāsnā viešņa no Sofijas – paņēmusi flakonu, patencinājusi par dāvanu, bet čukstus pieprasīto naudu nav devusi. Izkāpjot ievērojusi, ka autobusa priekšgalā sēž vesels pulks Sofijas viesu ar lieliem maisiem pie rokas. Līdzīgu scēnu vilcienā novērojusi Inga, tikai tur smaržu iepakojums ar piebildi – tā ir dāvana – ticis ielikts klēpī gandrīz katram pasažierim. Pēc tam atskanējis aicinājums palīdzēt, samaksāt, cik nu katrs var. Kāds vīrietis piedāvājis 20 santīmu, pēc tam – latu, taču tas andelmani nav apmierinājis, viņa gribējusi vēl. Vīrietis gan iebildis, ka dāvana paliek dāvana, taču naudas prasītājai palīgā nācis labi noaudzis kompanjons. Vīrieti izglābis tas, ka vagonā bija daudz cilvēku, atceras Inga.
Akciju sabiedrības Pasažieru vilciens pārstāvis Andrejs Filipovs Neatkarīgajai apgalvoja, ka vilcienos šāda naudas pieprasīšana nevarot notikt. «Mums vilcienā ir pavadoņi un konduktori, un pasažieri bez biļetes netiek ielaisti,» viņš sacīja. Savukārt uzņēmuma Rīgas satiksme preses sekretārs Viktors Zaķis drošināja, ka līdzīgā situācijā pasažieriem ir tiesības vērsties pie šofera, lai viņš sazinās ar dispečerdienestu un izsauc policistus vai kontrolierus. «Šoferim šādās situācijās nav jāiejaucas, viņam ir jāvada transports,» informēja V. Zaķis.
Pirms vairākiem gadiem galvaspilsētas sabiedriskajā transportā līdzīgu biznesu bija uzsākuši rumāņi. Viņi iekāpa salonā, viens palika pie durvīm spēlējam kādu instrumentu, bet mazs bērnelis ar izstieptu roku žigli apstaigāja pasažierus.