Valsts par pasažieru pārvadāšanu 10 gados piemaksās ap pusmiljardu eiro

 
©Dmitrijs Suļžics/F64

Konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021.gada, kura rezultāti jau apstrīdēti Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), lielākais pasūtījuma apjoms tiks uzņēmumam "Liepājas autobusu parks", vēsta LTV raidījums "De facto".

Saskaņā ar Autotransporta direkcijas (ATD) sniegtajiem datiem AS "Liepājas autobusu parks" būs jāveic 11,91 miljons kilometru (km) gadā, AS "Nordeka" - 7,78 miljoni km, SIA "Sabiedriskas autobuss - 7,35 miljoni km, AS "Talsu autotransports" - 6,78 miljoni km, SIA "Daugavpils autobusu parks" kopā ar apakšuzņēmēju - 4,62 miljoni km, AS "Rēzeknes autobusu parks" - 4,29 miljoni km, bet SIA "Tukuma auto" - 2,72 miljoni km.

"Liepājas autobusu parka" apjoms nākamajā gadā, salīdzinot ar iepriekšējo, pieaugs par aptuveni trešdaļu - no 7,84 miljoniem km līdz 11,91 miljoniem km, "Nordekas" apjoms samazināsies no 11,48 miljoniem km uz 7,78 miljoniem km, bet "Sabiedriskais autobuss" savu pārvadājumu daļu ir teju dubultojis - no 4,15 miljoniem km līdz 7,35 miljoniem km.

Raidījums atgādina, ka "Liepājas autobusu parka" mazākuma akcionārs (34%) ir pašvaldība, bet vairāk nekā puse uzņēmuma (59,82%) pastarpināti pieder bijušo politiķu Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (33%) ģimenēm. "Nordeka" pieder "Latvijas gāzes" padomes priekšsēdētāja vietniekam un SIA "Itera Latvija" prezidentam Jurim Savickim.

Savukārt trešais lielākais pakalpojumu sniedzējs "Sabiedriskais autobuss" bija cieši saistīts ar politiķi Aleksandru Brandavu, kurš pērn pavasarī tika aizturēts aizdomās par korupciju. "Sabiedriskais autobuss" pieder firmai "B-Buss", kurā kā patiesais labuma guvējs līdz šā gada martam bija uzrādīts Brandava tēvs Leons Brandavs, bet tagad - ilggadējs Brandava uzņēmumu vadītājs Vitālijs Komars.

Jau nākamajā dienā pēc pasažieru pārvadājumu konkursa noslēguma reģistrēta 40 miljonu ķīla, un "B-Bus" kapitāldaļas ieķīlātas par labu Marks D'Eižens (Marc D’eigen). "De facto" norāda, ka persona ar šādu vārdu gada sākumā rīkojās tobrīd vēl Brandavu ietekmē esoša uzņēmuma "B-International" vārdā, pārdodot tā daļas.

"B-Buss" ir īpašniece vēl piecām pārvadājumu kompānijām, tostarp "Rīgas mikroautobusu satiksmei", kas, kā norāda raidījums, izpelnījusies uzmanību gan ar pārspīlēti labvēlīgiem līgumiem no "Rīgas satiksmes" puses, gan iespējamām manipulācijām ar kompensācijām par pārvadājumiem, gan arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) uzsāktu izmeklēšanu.

Izņemot Kuldīgas-Saldus reģionu, visi trīs lielāko pasūtījuma daļu ieguvušie uzņēmumi konkursam iesniedza pieteikumus katrs citā maršrutu daļā, vai apvienoja piedāvājumus, tādējādi nekonkurējot savā starpā. Šo faktu esot lūgts pārbaudīt arī Konkurences padomei, bet tā pietiekamu pamatu izmeklēšanas uzsākšanai nesaskatīja, informē "De facto". Visapjomīgākajā maršruta daļā - Pierīgā - šie trīs uzņēmumi iesniedza vienu kopīgu piedāvājumu.

"Jau fakts, ka mēs esam uzvarējuši, liecina, pirmkārt, ka mēs esam izvēlējušies pareizo stratēģiju," raidījuma norādījis "Liepājas autobusu parka" valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns. Partneru izvēli viņš pamatojis, sakot, ka uzņēmums izvēlējies "labākos un profesionālākos mūsu skatījumā".

LETA jau ziņoja, konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu 16 maršrutu tīkla daļās jeb lotēs kopumā tika saņemti 40 piedāvājumi, kurus iesniedza 15 pretendenti. Konkursā izraudzīti uzvarētāji 12 lotēs.

Lotē "Bauska" uzvarējusi "Nordeka", lotē "Daugavpils, Krāslava" - "Daugavpils autobusu parks", lotē "Gulbene, Alūksne, Balvi" - apvienība "Nordeka" un "Sabiedriskais autobuss", lotē "Jelgava, Dobele" - "Liepājas autobusu parks", lotē "Kuldīga, Saldus" - "Sabiedriskais autobuss", lotē "Liepāja" - "Liepājas autobusu parks", lotē "Madona" - "Tukuma auto", lotē "Pierīga" - apvienība "Liepājas autobusu parks", "Sabiedriskais autobuss" un "Nordeka", lotē "Rēzekne, Ludza" - "Rēzeknes autobusu parks", lotē "Talsi, Tukums" - "Talsu autotransports", lotē "Valmiera, Valka, Smiltene" - apvienība "Sabiedriskais autobuss" un Lietuvas uzņēmums "Vlasava" bet lotē "Ventspils" - "Talsu autotransports".

Ņemot vērā, ka četrās daļās - "Cēsis", "Jēkabpils, Preiļi, Līvāni", "Limbaži, Sigulda" un "Ogre, Aizkraukle" - visu pretendentu sagatavotie piedāvājumi neatbilda iepirkuma nolikuma prasībām, tuvākajā laikā tiks sludināts jauns konkurss. Lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktību šajās maršrutu tīkla daļās, tiks pagarināts līgums ar esošajiem pārvadātajiem vai tiks izvēlēts pārvadātājs uz laiku, kamēr stāsies spēkā jaunais līgums, kas tiks noslēgts ar pretendentu, kas uzvarēs šajā konkursā.

Tuvākajā laikā ATD iepazīstināšot valdību ar informatīvo starpziņojumu par konkursa rezultātiem un ietekmi uz valsts budžetu 10 gadu griezumā.

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) aicināja satiksmes ministru Tāli Linkaitu (JKP) un ATD sniegt plašu un izsmeļošu informāciju par to, cik lielā mērā iepirkumā par reģionālo pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu ir vērtēta uzņēmēju sociālā atbildība un godīga nodokļu nomaksa. Arī Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) uzdevis satiksmes ministram skaidrot reģionālo pārvadājumu konkursu.

IUB jau iesniegtas 11 sūdzības par šo konkursu. Tās iesnigusi AS "Cata", SIA "Dobeles autobusu parks" un SIA "Jelgavas autobusu parks", SIA "Norma-A", "Tukuma auto", SIA "Ventspils reiss", SIA "Jēkabpils autobusu parks", SIA "Gulbenes autobuss" un SIA "Balvu autobuss", kā arī SIA "VTU Valmiera". Sūdzību izskatīšanas termiņš vēl nav noteikts.