Jaunākais Eiropas Komisijas pētījums par epakalpojumu pieejamību Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu vidū liecina, ka 2017. gadā veikti būtiski uzlabojumi digitālo publisko pārrobežu pakalpojumu pieejamībā un publisko pakalpojumu pieejamībā no mobilajām ierīcēm.
Pētījums liecina arī, ka jāuzlabo sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas caurredzamība un tādu tehnoloģiju kā eID un edokumentu izmantošana. Par Latvijas sasniegtajiem rādītājiem izvaicājām Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts sekretāra vietnieku Edmundu Beļski.
- Latvijā 2017. gadā elektroniski bija pieejami 75% valsts un pašvaldību piedāvāto pakalpojumu, tā liecina jaunākais pētījums par epakalpojumu pieejamību. Kāds ir bijis VARAM ieguldījums šā rezultāta sasniegšanā?
- Šobrīd veiksmīgi darbojas valsts pārvaldes pakalpojumu portāls Latvija.lv, kurā ir izvietots 131 epakalpojums, savukārt valstī kopumā elektroniski pieejami vairāk nekā 500 epakalpojumu. Latvija ir digitāli attīstīta valsts gan nodrošināto pakalpojumu, gan sabiedrības prasmju attīstības ziņā. Par to liecina augstie rādītāji dažādos novērtējumos publisko pakalpojumu elektronizācijā un to pieejamībā ES un citu pasaules valstu vidū, piemēram, 2017. gadā iegūtā 8. vieta starp 34 valstīm elektroniskās pārvaldes salīdzinošajā kopvērtējumā.
- Paralēli portālam Latvija.lv darbojas arī valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri (VPVKAC). Vai to darbība ietekmē, cik pieejami ir pētījumā apskatītie pakalpojumi dažādām dzīves situācijām?
- Vispirms ir jāsaprot, kas tieši ir domāts ar apzīmējumu «dažādām dzīves situācijām» un kādi ir ar tām saistītie pakalpojumi? Populārākie šīs kategorijas pakalpojumi ir VSAA piedāvātie epakalpojumi bezdarbnieka statusa un pabalsta saņemšanai, personas miršanas un dzimšanas pabalsti, kā arī citi ar šiem jautājumiem saistītie pabalsti. Šogad VPVKAC tīklā sniegtas 2986 telefona konsultācijas par Latvija.lv pieejamajiem VSAA epakalpojumiem gan nodarbinātības jautājumos, gan dažādos citos dzīves notikumos (miršanas, dzimšanas pabalsti), kā arī 1658 klātienes konsultācijas par VSAA pakalpojumiem un epakalpojumiem. Salīdzinājumam - 2017. gadā no visiem pakalpojumiem tikai 4% bija telefona konsultācijas vai konsultācijas klātienē par VSAA pakalpojumiem un epakalpojumiem, savukārt 2018. gadā jau 24%. Dažādu dzīves situāciju pakalpojumu grupā ietverti arī pakalpojumi, kas saistīti ar biznesa izveidi un studiju uzsākšanu.
- Latvijai ir augsti digitalizācijas rādītāji, taču rādītāji valsts un pašvaldību pakalpojumu izmantošanai evidē varētu būt labāki - kas tiek darīts, lai situāciju uzlabotu?
- VARAM pasūtītās Latvijas iedzīvotāju aptaujas un VPVKAC aptauju rezultāti liecina, ka 76% gadījumu gada ienākumu deklarācija iesniegta elektroniski. Lai vēl vairāk uzlabotu valsts un pašvaldību piedāvāto epakalpojumu izmantošanu, jāņem vērā iemesli, kāpēc dažādie epakalpojumi netiek izmantoti. Aptaujas parāda, ka epakalpojumus neizmanto gan tādēļ, ka nav pietiekamu datorprasmju (26%), gan tādēļ, ka nav pieejams dators vai cita ierīce ar interneta pieslēgumu (19%), daļa epakalpojumus neizmanto arī tāpēc, ka tā pieraduši (14%).