"Ūkio bankas" prasība pret "PrivatBank" jāskata Latvijas tiesās

© F64

Likvidācijas procesā esošajai Lietuvas bankai "Ūkio bankas", kas vēlas atgūt gandrīz 600 000 eiro no Latvijas "PrivatBank", jāvēršas Latvijas tiesās, atzinusi Lietuvas Augstākā Tiesa (LAT).

Izskatot "PrivatBank" prasību, LAT 27.jūnijā atcēlusi bankai "Ūkio bankas" labvēlīgo Lietuvas apelācijas tiesas lēmumu un atstājusi spēkā pērn jūnijā pieņemto Kauņas apgabaltiesas lēmumu, ka "Ūkio bankas" civilprasība par 558 600 eiro un 40 400 eiro procentu maksājumu atgūšanu ir jāskata Latvijas tiesām, kura dēļ "Ūkio bankas" prasība netika izskatīta.

Kā norāda LAT, "Ūkio bankas" un "PrivatBank" līgumā par korespondentattiecībām paredzēts, ka jebkādi strīdi vai domstarpības, kas izrietētu no šā līguma, risināmi sarunu un rakstveida pretenziju ceļā vai arī Latvijas tiesās.

"Ūkio bankas" vēlas, lai tiesa atceļ "PrivatBank" vienpusējo ieskaitu - "PrivatBank" izmantojusi "Ūkio bankas" naudu, lai segtu trešo pušu prasības. Ieskaits īstenots 2013.gada aprīlī - jau pēc tam, kad "Ūkio bankas" darbība bija apturēta un paziņots par tās maksātnespēju.

Kā skaidrojusi LAT, "Ūkio bankas" un "PrivatBank" vienošanās attiecībā uz jurisdikciju attiecas uz strīdiem par līguma skaidrojumu, izpildi un izbeigšanu. Ieskaits, par kuru izraisījies strīds, saistīts gan ar līguma izpildi, gan izbeigšanu, tādēļ bankai "Ūkio bankas", apstrīdot šo ieskaitu, jāvēršas tās valsts tiesā, par kuru ir vienošanās, tātad Latvijas tiesā, teikts tiesas lēmumā.

2015.gada jūnijā Kauņas apgabaltiesa nolēma, ka "Ūkio bankas" civilprasība par 558 600 eiro un 40 400 eiro procentu maksājumu atgūšanu ir jāskata Latvijas tiesām, un tādēļ prasību neizskatīja. "Ūkio bankas" pārsūdzēja šo lēmumu Lietuvas Apelācijas tiesā, kas 4.janvārī atcēla zemākās tiesu instances lēmumu un nosūtīja lietu atkārtotai izskatīšanai.

Apelācijas tiesa tika norādījusi, ka ieskaits ir ticis īstenots laikā, kad bankai "Ūkio bankas" jau bija noteikts moratorijs bankas darbībai, tā bija maksātnespējīga un pastāvēja nosacījumi bankas bankrota lietas ierosināšanai, tādēļ uz šo tiesisko strīdu attiecināmi Banku un uzņēmumu bankrota likumu noteikumi, kas paredz, ka šādas prasības jāizskata tiesā, ņemot vērā bankrotējošā uzņēmuma atrašanās vietu.

Augstākā Tiesa šiem argumentiem nav piekritusi un uzsvērusi, ka, neraugoties uz zināmu līdzību starp bankas darbības moratoriju un bankrotu, tos tomēr nevar uzskatīt par identiskiem stāvokļiem.

"Bankas darbības moratorija mērķis pirmkārt ir savlaicīgi noskaidrot cēloņus, kādēļ banka nav pienācīgi funkcionējusi, un atjaunot normālu bankas darbību un stabilitāti, lai tādējādi novērstu sistēmisku krīžu risku, tikmēr bankrota lietas ierosināšana nav uzskatāma par tiešām moratorija termiņa beigu sekām," norādījusi LAT, secinot, ka tādēļ prasība ietilpst civillietu un komerclietu kategorijā un saskaņā ar ES regulu par par jurisdikciju un spriedumu atzīšanu un izpildi civillietās un komerclietās jāņem vērā "Ūkio bankas" un "PrivatBank" vienošanās punkts par strīdu izskatīšanu Latvijas tiesās.

Lietuvas Banka moratoriju "Ūkio bankas" darbībai noteica 2013.gada 12.februārī, bet nākamajā dienā "Ūkio bankas" lūdza "PrivatBank" atdot līdzekļus, kas atradās tās korespondējošajos kontos.

Tā paša gada 10.aprīlī "PrivatBank" norādīja, ka ir pārņēmusi prasību 752 100 ASV dolāru (690 000 eiro) apmērā pret "Ūkio bankas" no kompānijām "Pennygold Trading Supplies" un "A.S.C. Invest LLP". Savukārt 2013.gada 13.aprīlī "PrivatBank" informēja, ka ir īstenojusi vienpusējo ieskaitu, un paziņoja, ka "Ūkio bankas" joprojām ir tai parādā 32 900 dolārus (30 000 eiro) un 691 eiro.

Savukārt "Ūkio bankas" informēja, ka nepiekrīt ieskaitam, un piebilda, ka "Pennygold Trading Supplies" un "A.S.C. Invest LLP" to neinformēja par prasības nodošanu.

Jau vēstīts, ka Kauņas tiesa maksātnespējas procesu pret banku sāka 2013.gada 2.maijā.

Latvijas "PrivatBank" lielākais akcionārs ir Ukrainas "PrivatBank".

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais