Runājot par autoavāriju astroloģiskajiem aspektiem, bieži tiek minēta Mēness ietekme kā emocijas un līdz ar to neapdomīgu rīcību provocējošs faktors. Latvijā pirms dažiem gadiem veikts unikāls astroloģiskais pētījums, kurā izanalizēta Ceļu satiksmes drošības direkcijas sniegtā statistika. Mēness stāvokļiem tiešām ir nozīme. Kaut arī statistika pētīta pirms vairākiem gadiem, kombinācijas kosmosā atkārtojas un šis pētījums ir un būs aktuāls.
Precīza analīze bez brīvām interpretācijām
Satiksmes negadījumu saistību ar Mēness stāvokļiem pētījis biznesa numerologs un astrologs, «Astrologi.lv» vadītājs Kristaps Baņķis sadarbībā ar socioloģijas un astroloģijas studenti Ilviju Gaidukoviču.
Kā zināms, skeptiķi nereti pārmet, ka astrologi pārāk brīvi interpretē novērojumus un atrod sev vēlamās sakarības. Kristps Baņķis stāsta, ka, veidojot Mēness kalendāru un daudzus gadus ikdienā sekojot tā ritmam, ievērojis - Mēness fāžu maiņa un čika laiki ļoti skaidri atspoguļojas notikumos saistībā ar ceļu satiksmi. Piemēram, čika laikā daudz vairāk automašīnu brauc ar izslēgtiem lukturiem un uz ceļiem biežāk nekā citkārt manāmas avārijas. «Taču tie bija tikai mani novērojumi, skeptiķiem varētu pat šķist atbilstoši parunai - ko gribi redzēt, to arī ieraugi,» saka Kristaps Baņķis.
Taču šajā reizē tamlīdzīgi pārmetumi būtu absolūti nevietā. Analīze veikta par visām 2012. gada dienām, izmantojot specializēto datorprogrammu «Statistical Package for the Social Sciences». Pētījumā tika noskaidrots, ka 2012. gadā dienas laikā uz ceļa notikuši vidēji 43 negadījumi, un ceļu satiksmes negadījumu (CSN) skaits pa mēnešiem ir līdzīgs. Datu apstrādes sākumā iezīmējās arī izteikta tendence - piektdienās negadījumu skaits ir ievērojami lielāks nekā citās nedēļas dienās. (Vidēji 2012. gadā dienā reģistrēti 43 negadījumi, taču piektdienās vidējais negadījumu skaits bijis 53, kas ir par 19% vairāk.)
Kristaps Baņķis uzskata, ka šai tendencei izskaidrojumu ceļu policisti un statistiķi raduši jau sen - darba nedēļas beigās cilvēki noskaņoti atpūtai, kas bieži vien apvienojas arī ar pārgalvīgu automašīnas vadīšanu vai sēšanos pie stūres alkohola reibumā, kas bieži noved pie avārijas situācijām.
Dati liecina, ka vismazāk CSN uz ceļiem reģistrēts svētdienās - vidēji 30 negadījumu jeb par trešdaļu mazāk nekā darbdienās. Iespējams, tas izskaidrojams ar to, ka svētdienas cilvēki parasti pavada mājās un bez īpašas vajadzības ar auto nekur nedodas.
Mēness fāžu ietekme
Iepriekš pasaulē veiktās izpētes rezultāti liecina, ka visvairāk CSN notiek tieši jauna Mēness un pilnmēness fāžu maiņu laikā. Atsevišķi pētījumi liecina, ka šajā laikā negadījumu skaits pieaug vidēji par 22%. Arī pētījumā par situāciju Latvijā atklājās līdzīgas tendences - fāžu maiņas dienās 2012. gadā tika reģistrēts vidēji par 25% negadījumu vairāk.
Kristaps Baņķis to skaidro ar Mēness fāžu maiņas brīžu stresa pilno ietekmi uz cilvēka organismu un psihi: «Jau izsenis novērots, ka, mainoties Mēness fāzēm, cilvēki kļūst nelīdzsvarotāki, neapdomīgāki, jūtīgāki un saasinās viņu emocionālā pasaules uztvere, kas savukārt mazina koncentrēšanās, attāluma novērtēšanas un uzmanības noturēšanas spējas un traucē kārtīgi «pieslēgties» auto vadīšanai. Citiem vārdiem sakot, cilvēks emocionāli nav gatavs veltīt visu savu uzmanību transporta līdzekļa stūrēšanai, jo ir nodarbināts ar daudzām blakuslietām un bieži - iet emociju pavadā.»
Arī pašā Mēness briedumā - pilnmēnesī - cilvēkiem nervu sistēma kļūst nestabilāka, kas biežāk noved pie negadījumiem, kurus izraisījuši autovadītāja strīdi ar pasažieriem un uzmanības novēršana no ceļa, pārgalvīga braukšana un ātruma pārsniegšana. To daudzkārt apliecinājuši Mēness kalendāra vietnes portālā «www.astrologi.lv» aptaujātie cilvēki, kuri ikdienā seko Mēness ritmam.
Datu kopā tika atlasītas arī Mēness dienas, kurās CSN skaits ir lielāks nekā vidējais, kā rezultātā visbiežāk novērotās bija 7., 14. un 18. Mēness diena.
Čika laika, apogeja un perigeja faktors
«Statistikas analīzes gaitā izpētījām arī čika un dižčika jeb retrogrāda Merkura ietekmi, ko apliecināja par 25% lielāks CSN skaits šajos periodos. Bez ievērības nepalika arī datumi, kuros Mēness atradās apogeja punktā jeb vistālāk no Zemes centra. Pētījuma rezultāti liecina, ka apogeja ietekmētajās dienās CSN skaits vidēji palielinājās pat par 30%,» skaidroja Ilvija Gaidukoviča.
Pasaulē veiktie pētījumi rāda, ka, Mēnesim esot apogejā, cilvēki kļūst bezbailīgāki, pārāk optimistiski un neapdomīgi, ir emocionāli pacilātāki un vieglāk iesaistās avantūrās, biežāk riskē un piekrīt piedalīties pārgalvīgos notikumos. Šāds emocionālais un psiholoģiskais cilvēku noskaņojums parasti ir grūti savienojams ar pārdomātu un drošu auto vadīšanu.
Likumsakarības meklējot
Īpaša uzmanība pētījumā tika pievērsta tām dienām, kurās CSN skaits bijis ievērojami lielāks. Tā rezultātā atklājās būtiska likumsakarība - negadījumu skaits pieauga un bija ar traģiskākām sekām tieši tajās dienās, kad debesīs bijusi vērojama vairāku analizējamo astroloģisko faktoru kombinācija.
Vislielākais negadījumu skaits tika reģistrēts: pilnmēnesī un čika vai dižčika laikā; pilnmēnesim esot apogejā; jaunā Mēnesī un čika laikā un/vai perigejā. Atklājās, ka bīstamību uz ceļiem palielina arī disharmoniskais Mēness leņķiskais aspekts - kvadrāts - ar citām planētām. Piemēram, 2012. gada 25. oktobrī, kad tika reģistrēti divreiz vairāk negadījumu nekā vidēji, Mēness veidoja kvadrātu ar Marsu. Bet 24. jūlijā, kad tika fiksēti 70 negadījumi, Mēness veidoja kvadrātu ar Plūtonu.
Ko pastāsta statistika par bojā gājušajiem
Kā atsevišķs pētījuma objekts tika skatīta 2012. gadā CSN bojā gājušo statistika. Aplūkojot to kopumā, konstatēts, ka visvairāk negadījumu ar traģiskām sekām noticis 1. janvārī, atņemot dzīvību astoņiem cilvēkiem un ievainojot vēl astoņus cilvēkus. Šīs skaudrās situācijas cēloņi papildu dienas astroloģiskā fona analīzi neprasa, tomēr nevar neatzīmēt, ka 1. janvāra ierasto statistisko traģiskumu 2012. gada pirmajā dienā vēl pastiprināja Merkura kvadrāts ar Marsu un Mēness kvadrāts ar Plūtonu.
Otrais «melnākais» datums bija 7. septembris, kad dzīvību uz ceļiem zaudēja pieci un tika ievainoti vēl 16 cilvēki. Analīzē atklājās, ka tā ir bijusi tā jau negadījumiem bagātā piektdiena, kas aizvadīta ar Mēnesi apogejā un Mēness kvadrāta ar Neptūnu ietekmē.
Statistika liecina, ka negadījumos ar bojāgājušajiem ir vidēji arī 12 ievainoti cilvēki. Datu analīzē atklājās arī satraucoša likumsakarība - dienās, kad ir bijis čika laiks, ievainoto ir bijis divreiz vairāk (vidēji 21 ievainotais). Arī apogeja un perigeja laikā reģistrēts vairāk CSN ar ievainotajiem (vidēji 22 ievainotie).
Zodiaka zīmju ietekme
Astroloģijā būtisks faktors ir tā dēvētais dienas fons - kādā zodiaka zīmē konkrētajā dienā atrodas Mēness.
Uzmanības vērts ir 2012. gada 26. oktobris, kad tika reģistrēts visvairāk avāriju - 105, kas ir divreiz vairāk nekā vidēji citos datumos. Tā bija kārtējā statistiski «melnā piektdiena».
«Zīmīgi, ka 26. oktobrī Mēness dreifēja pa «miglaino» Zivju zīmi un vakarpusē iestājās čika laiks. 7. decembris, kas ir drūmās statistikas otrajā vietā, arī tika aizvadīts čika laikā, Mēnesim esot Jaunavas zīmē. Savukārt 20. decembrī, ceturtdienā, kas 2012. gada statistikā pēc CSN skaita ieņem trešo vietu, Mēness no rīta brīvi dreifēja bez kursa jeb bija čika laiks, bija Mēness 1. fāze, Mēnesim secīgi ieejot impulsīvā Auna zīmē, veidojot savienojumu ar pārsteigumiem bagāto Urānu. Un pa virsu tam visam vēl augoša kvadratūra ar Plūtonu. Tas viss arī izvērtās kā negadījumu virkni provocējošs «komplektiņš»,» stāsta Kristaps Baņķis.
Izpētot datumus, kuros reģistrēto CSN skaits bijis lielāks par gada vidējo, vēl atsevišķi Mēness zīmju kontekstā, pavērās interesanta aina. Visvairāk negadījumu noticis tad, kad Mēness atradies Zivju, Jaunavas un Vēža zīmē. Tas liecina, ka auto vadīšanas spējas ietekmē arī Mēness zīmju enerģētika. Piemēram, Mēness Zivju zīmē pastiprina sapņainību, neuzmanību un izklaidību pie stūres. Mēness Jaunavā mudina šoferus «redzēt kokus mežā» jeb pievērst uzmanību sīkumiem un blakus notikumiem uz ietvēm, tādējādi novēršot uzmanību no paša ceļa, bet, kad Mēness Vēža zīmē, virsroku pār loģiku ņem jūtas, kas nelabvēlīgi ietekmē reakcijas ātrumu un spēju koncentrēties tikai uz spēkrata vadīšanu.
*
Jāatzīmē, ka šis ir arī būtisks solis astroloģisko likumsakarību izpētē kopumā, jo līdz šim pasaulē veiktajos pētījumos visbiežāk uzsvērta vien Mēness fāžu ietekme, bet šajā pētījumā liela uzmanība pievērsta arī Mēness leņķiskajiem aspektiem ar planētām, kā arī apogeja, perigeja, čika un dižčika periodu ietekmei.
UZZIŅAI
«Statistical Package for the Social Sciences» - prognozējošās analītikas un statistiskās analīzes programmatūra. Viena no vadošajām programmatūrām šajā jomā pasaulē.
Čika laiks - periods, kad Mēness it kā atpūšas no citu debess ķermeņu ietekmes. To dēvē arī par periodu, kad Mēness bez kursa, t.i., Mēness esošajā zīmē veido pēdējo mažoro aspektu ar kādu no planētām, līdz sasniedz nākamo zīmi.
Dižčika laiks - retrogrādā Merkura perioda pārklāšanās ar čika laiku. Rezultātā pastiprinātas čika laika problēmas. Retrogrāda Merkura periodā problemātiski kļūst arī ar transportu saistīti jautājumi.
Apogejs - ap Zemi riņķojoša ķermeņa (Mēness, Zemes mākslīgā pavadoņa) eliptiskas orbītas punkts, kas atrodas vistālāk no Zemes centra.
Perigejs - ap Zemi riņķojoša ķermeņa (Mēness, Zemes mākslīgā pavadoņa) eliptiskas orbītas punkts, kas atrodas vistuvāk Zemes centram.
*
Mēness Zivju zīmē pastiprina sapņainību, neuzmanību un izklaidību pie stūres.
*
Mēness Jaunavā mudina šoferus «redzēt kokus mežā» jeb pievērst uzmanību sīkumiem un blakus notikumiem uz ietvēm, tādējādi novēršot uzmanību no paša ceļa.
*
Kad Mēness Vēža zīmē, virsroku pār loģiku ņem jūtas, kas nelabvēlīgi ietekmē reakcijas ātrumu un spēju koncentrēties tikai uz spēkrata vadīšanu.