Austas mandalas? Kur tad noslēptas stelles? Mandalu audēja smejas, ka šādus jautājumus dzird bieži. Līga Mickēviča mandalu aušanu iemācījusies intereses pēc – jo netika uz semināru. «Mani uzaicināja uz semināru par mandalu aušanu. Netiku. Sāku pati meklēt, kā to dara,» viņa stāsta. Viņa mandalu dēvē par cilvēka mikrokosmosu. Veidojot mandalu, cilvēks nevar atrasties nomaļus no citiem un sevis, viņam ir jāatrodas šeit un tagad. Daudziem cilvēkiem šī sajūta ir jāiemācās.
Meklējumi aizved pie zināšanām
Gana ilgi Līgas Mickēvičas maizes darbs bija saistīts ar finanšu nozari. Viņa atceras: «Sapratu, ka mani tas vairs nesaista. Pienāca brīdis, kad sapratu - kaut kas nav pareizi. Interesējos par astroloģiju, un sagadījās, ka Jelgavā, kur dzīvoju, atvēra Hamburgas astroloģijas skolas filiāli. Sāku studēt, mani tas aizrāva. Astroloģija ļauj sakārtot sevi, saprast daudzas lietas. Pirms tam jutos kā ritenī: māja - darbs - bērni.»
Draudzene Inta Blūma iepazīstināja Līgu ar akmeņu pasauli. «Cilvēks ir dabas daļa. Kopš tā brīža, kad iepazinos ar akmeņiem, bižutēriju vairs nevaru uzlikt. Tagad pati veru rotas. Sāku akmeņus pētīt dziļāk un nonācu līdz litoterapijai. Izmēģinājumu trusītis bija mans vīrs. Viņš izturējās skeptiski, neticēja, bet tagad pats taujā: kad uzliksi man akmeņus? Pārbaudīja uz savas ādas un sajuta, ka palīdz. Akmeņi harmonizē un rada līdzsvaru.»
Inta Blūma bijusi «vaininiece» Līgas aizrautībai ar mandalu veidošanu. Draudzenes salonā Līga apmeklējusi semināru par mandalu zīmēšanu. «Zīmēju, kamēr jutu, ka esmu sevi izsmēlusi. Es vienmēr gribu ko jaunu. Cilvēkam visu mūžu ir jāmācās.» Tāpēc aicinājums iemācīties aust mandalas nācis īstajā brīdī. Rokdarbi Līgai padevušies un patikuši - jau bērnībā lellēm šuvusi un tamborējusi kleitas.
Nebaidies no sava radošuma!
Mandalu aušanas skolotāja ir pārliecināta, ka šīs zināšanas ir apgūstamas ikvienam, turklāt, aužot mandalas, tiek noslīpēta pacietība. Nav slikti steidzīgajā un paviršu, garāmskrienošu attiecību pilnajā pasaulē, vai ne? Atliek apgūt pamatelementus, un tālāk katrs pats var darboties, kā tīk.
«Skatos, cik viegli tas nākas bērniem. Viņiem pirkstiņi kustas, pieaugušam cilvēkam ir grūtāk, pirksti vairs nav tik veikli. Bērniem ir milzīgs prieks par to, ko paveikuši. Katrā ir ielikts radošais potenciāls, bet pieaugot esam to pazaudējuši. Mēs neļaujam sev izpausties, bet, veidojot mandalas, varam izpaust radošo potenciālu. Kad iegrimsti sajūtā «šeit un tagad», tad problēmas aizmirstas. Daudzas sievietes vēlāk priecājas par to, ko radījušas, un netic, ka to paveikušas. Taču uzaust mandalu var ikviens. Tas ir pat vajadzīgs, jo notiek darbs ar sevi,» uzskata Līga Mickēviča.
Viņa savu austo mandalu izstādi veido, lai parādītu, ka visapkārt ir daudz interesantu lietu un nodarbju. «Es gribu izstādīt darbus, lai cilvēki ierauga iespējas. Viņi nezina, kas tā par aušanu, un nenāk mācīties, jo baidās. Kad ierauga un pamēģina - cita lieta. Ko man pašai mandalu aušana devusi? Nevaru teikt, ka krasi izmainījos. Daudz interesējos par ezoteriku arī pirms tam, bet man vienkārši patīk radīt kaut ko jaunu un iepriecināt citus. Tad es kļūstu laimīgāka un priecīgāka. Nevajag darīt darīšanas pēc, bet tālab, lai citiem sagādātu prieku,» noteic Līga Mickēviča.
Jāklausa intuīcijai
Viņas ieteikums skan: «Iedziļinies sevī un radi savu mandalu! Pēc manām sajūtām, zīmēšana ir ātrs veids, kā tikt vaļā no sliktām emocijām. Aušana ļauj pamatīgāk iedziļināties sevī, strādāt ar sevi. Tā apvieno visus cilvēka ķermeņus, ne tikai nodarbina fizisko.» Līga ir ievērojusi, ka izdomātā forma vai krāsas darba gaitā mainās. Intuīcija pielabo ar prātu sākotnēji veidoto mandalas zīmējumu, un nesanāk tas, ko audēja bija iedomājusies. Viņa iesaka - prātu pārāk klausīt nevajag.
Zinātājs var «nolasīt» mandalas veidotāju. Tas, kā veidots mandalas centrs, norāda par cilvēkam aktuālāko - gan krāsas, gan forma, lai gan neesot daudz paņēmienu, kā izveidot centru. Pēc mandalas turpinājuma uz malām var spriest par to, kā cilvēks mijiedarbojas ar pasauli. Savulaik notikušajā «Helsus» festivālā Līga novēroja, ka meistardarbnīcas apmeklētāji lielākoties izvēlējās zilo un zaļo krāsu, lai gan viņa bija sagatavojusi visu toņu dziju. Zilā krāsa tiek saistīta ar zināšanām, intuīciju un mistiku, bet zaļo tulko kā radošo, dziedinošo krāsa. Lucavsalā mandalu veidotāji neizvēlējās brūnos jeb zemes toņus, kas liecina gan par stabilitāti, gan var norādīt uz depresīvām sajūtām un enerģētiskiem blokiem. Līga Mickēviča piebilst, ka caur krāsām runā zemapziņa. Cilvēks izvēlas šobrīd aktuālāko krāsu, bet, kad pats ir mainījies, tad arī krāsas patīk jau citas.
Sadedzini un atvadies
Mandalu var aust ne tikai tālab, lai iemūžinātu savus šā brīža pārdzīvojumus, bet arī noteiktam mērķim, piemēram, ceļojumam. «Materiālajā pasaulē runājot - visam, ko gribi sasniegt,» konkretizē Līga Mickēviča. «Ieaužot enerģētiku, katru dienu noliekam mandalu savā priekšā, padomājam un pameditējam. Kad rezultāts sasniegts, mandalu var sadedzināt. Tā iesaka darīt, kad grib tikt vaļā no sliktā. Negatīvo ieauž, transformē mandalā un to sadedzina - lai iet prom. Esmu pati izmēģinājusi. Uzaudu, priecājos vairākas dienas, līdz jutu, ka mandala traucē. Tā bija sevi izsmēlusi, tāpēc sadedzināju un sapratu kādu sava rakstura iezīmi, kas nekur nav pazudusi, bet ir transformējusies. Tāpēc man to mandalu vairs nevajadzēja.»
Mandalas latviešu brālis - ķists
Mandalas autors izpauž savu iekšējo enerģiju. Tas - pirmkārt. Otrkārt, mandala ir domāta aizsardzībai, tāpat kā latvju zīmes. Austu mandalu zina Tibetā un Meksikā. Indiāņu ciltstēvs, kad piedzima dēls, auda mandalu sava bērna, savas cilts aizsardzībai. Arī indiāņu sapņu ķērājs atgādina nelielu mandalu. Mandalu pazina Latvijā un Krievijā.
Par Latvijas mandalu var dēvēt ķistu (nosaukums cēlies no sieta, ko lieto graudu izkratīšanai no salmiem). Lejaskurzemē to gatavoja uz četriem vai sešiem kociņiem no pītām salmu plāksnēm. Tās tika piekārtas cita pie citas, bet pie katras plāksnes piekāra mazāku četrstūrainu vai sešstūrainu pinumu. Ķistu piestiprināja pie griestiem, lai tas brīvi grieztos. Pēc ķista kustības sprieda par enerģētiku telpā.
Savukārt slāvi veidoja mājas sargātāju no diviem sakrustotiem kociņiem un krāsainām dzijiņām, un krustveida pamatam vajadzēja sadalīt, izkliedēt labos, sargājošos spēkus uz visām četrām debess pusēm.