ASTROLOĢIJA: Kas ir ājurvēda?

© publicitātes foto

Cil­vē­ki mūs­die­nās ir daudz at­vēr­tā­ki pa­sau­lei – arī mek­lē­jot vei­du, kā stip­ri­nāt sa­vu mie­su un ga­ru. Dau­dzi iz­mē­ģi­na ne­tra­di­ci­onā­lo me­di­cī­nu un pa­liek tai uz­ti­cī­gi uz mū­žu. Ār­sti Ilo­nu Ābe­li pirms piec­pa­dsmit ga­diem ceļš aiz­ve­da uz Šri­lan­ku, kur vi­ņa ap­gu­va ājur­vē­das pa­ma­tus. Šī tūk­stoš­ga­du se­nā me­di­cī­nas sis­tē­ma pār­lie­ci­nā­ja: arī tas var būt ceļš uz ve­se­lī­bu. Nu sa­vā prak­sē vi­ņa iz­man­to gan kla­sis­ko Rie­tu­mu, gan ne­tra­di­ci­onā­lo Aus­tru­mu me­di­cī­nu.

Ilo­na Ābe­le, lūg­ta īsi rak­stu­rot, kas tad ir ājur­vē­da (san­skri­tā tas no­zī­mē: mā­cī­ba par dzī­vi), at­bild: tā ir strā­dā­ša­na ar vi­su cil­vē­ku ko­pu­mā, iz­man­to­jot kat­ra iek­šē­jās re­zer­ves, kas bie­ži tiek at­stā­tas no­vār­tā. Pir­mais so­lis, at­nā­kot pie ājur­vē­das spe­ci­ālis­ta, pirms tiek uz­sāk­ta ār­stē­ša­na vai arī do­tas ti­kai uz­tu­ra re­ko­men­dā­ci­jas, ir cil­vē­ka kon­sti­tu­ci­onā­lā ti­pa no­teik­ša­na. Lai no­teik­tu to, ārsts iz­man­to vai­rā­ku me­to­žu ap­ko­po­ju­mu, pie­mē­ram, pul­sa di­ag­nos­ti­ka, ap­ska­te un sa­ru­na ar pa­cien­tu, pēc ku­ras pa­cients paš­ro­cī­gi iz­pil­da tes­tu.

Ir trīs pa­ma­ta kon­sti­tu­ci­onā­lie ti­pi: Va­ta jeb vējš, Pit­ta jeb uguns, Kap­ha jeb ze­me, un se­ši di­vu do­šu kon­sti­tu­ci­onā­lie ti­pi: Va­ta/Pit­ta, Pit­ta/Va­ta, Va­ta/Kap­ha, Kap­ha/Va­ta, Pit­ta/Kap­ha, Kap­ha/Pit­ta. Past­āv arī ie­spē­ja, ka vi­sas trīs do­šas –Va­ta, Pit­ta, Kap­ha – ir vien­līdz iz­teik­tas or­ga­nis­mā, un tad kon­sti­tu­ci­onā­lais tips ir šāds: Va­ta/Pit­ta/Kap­ha. No kon­krē­tā ti­pa ir at­ka­rīgs ār­stē­ša­nas lī­dzek­ļu iz­man­to­jums, di­ēta un ie­tei­ca­mie fi­zis­ko no­dar­bī­bu vei­di.

Iz­do­sies čak­la­jiem

«Ār­stē­ša­nā tiek iz­man­tots viss, kas ir da­bīgs, ak­cen­tē­jot to, ko ēdam, dze­ram, kā el­po­jam. Nav va­ja­dzī­gas spe­ci­ālas zā­les, ļo­ti daudz va­ram iz­da­rīt ar to, kas mums ir. Kad man pa­cients pēc tam pa­tei­cas par pa­lī­dzī­bu, es vien­mēr sa­ku – to jūs pats iz­da­rī­jāt, es ti­kai uz­vir­zī­ju jūs uz ce­ļa. Es va­ru gud­ri pa­ru­nāt, dot pa­do­mu, kon­sul­tēt, ta­ču vie­nī­gi cil­vē­ka iz­vē­lē ir tas, kā un cik daudz viņš da­rīs. Lie­lā­kais iz­ai­ci­nā­jums – pa­ša slin­kums, jo ājur­vē­da pra­sa lie­lu paš­dis­cip­lī­nu un no­tei­ku­mu ie­vē­ro­ša­nu: cel­ties un iet gu­lēt vie­nā lai­kā, ēst tos pro­duk­tus, kas ta­vam or­ga­nis­mam ir lab­vē­lī­gi, vin­grot, ie­vē­rot vēl vir­kni ci­tu no­tei­ku­mu,» uz­skai­ta dak­te­re. «Jā, vieg­li tas nav. Bet, ja gri­bi sev pa­lī­dzēt, kā ta­gad mēdz teikt – uz­la­bot dzī­ves kva­li­tā­ti, būt ve­se­lāks, tad ar se­vi ir jā­strā­dā. Ir tā­di cil­vē­ki, kas ir ga­ta­vi uz­reiz da­rīt, jo vi­ņi ir jau sa­ga­ta­vo­ju­šies – la­sī­ju­ši, mek­lē­ju­ši, vi­ņiem va­jag ti­kai ma­zu ie­ros­mi, lai tas viss aizie­tu. Šā­diem cil­vē­kiem ne­sa­gā­dā ne­kā­das pro­blē­mas iet šo ce­ļu. Ci­tiem gan ma­nis ie­teik­tais ra­da sa­trau­ku­mu – vi­ņi ne­sa­prot, kā to va­rēs iz­da­rīt. Bet, kad sāk, dau­dzi at­zīst, ka nav ne­maz tik tra­ki. Tas, ko sa­ka lat­vie­šu dai­na: acis dar­ba iz­bi­jās, ro­kas dar­ba ne­bi­jās. Ro­kas dar­ba ne­bi­jās, zi­nā­jās pa­da­rot,» pa­smai­da Ilo­na Ābe­le, no­rā­dot, ka da­žiem ba­žas ra­dot sli­mī­bas sa­asi­nā­ša­nās, kas bie­ži vien no­tiek ār­stē­ša­nās sā­ku­mā, ta­ču ir bū­tis­ki tur­pi­nāt ie­sāk­to, jo ti­kai pēc kā­da lai­ka sā­kas uz­la­bo­ša­nās. Jā­at­ce­ras gan vēl kas: pie­tu­rē­ša­nās pie vie­nas lis­tes un ne­at­kāp­ša­nās no tās ne so­li – arī tas ne pie kā la­ba ne­no­ve­dīs. Ja tas ne­tiek da­rīts ar la­bu prā­tu, bet no­ved pie stre­sa – tas no­teik­ti ne­būs pa­rei­zais ri­si­nā­jums. Jā­at­rod sev at­bil­sto­šais.

Sā­kot­nē­ji pie dak­te­res vai­rāk nā­ku­ši tie pa­cien­ti, kas ājur­vē­du uz­ska­tī­ju­ši par pē­dē­jo pos­mu sa­vā at­lab­ša­nā. Viss cits bi­jis iz­mē­ģi­nāts, bet ne­bi­ja pa­lī­dzē­jis, tā­pēc cil­vēks pie­ķē­ries šai ārst­nie­cī­bai kā glāb­ša­nas riņ­ķim. Da­ļai to bi­ja ie­tei­ku­ši ģi­me­nes ār­sti, bet ne ma­zums bi­jis to, kam pie I. Ābe­les at­nākt bi­ja ie­tei­ku­ši pa­zi­ņas, ku­ri pa­ši bi­ja pār­lie­ci­nā­ju­šies par šīs me­to­des po­zi­tī­vo ie­dar­bī­bu uz se­vi kā ve­se­lu­mu. Tā­pat, pro­tams, ir cil­vē­ki, kas uz vi­su ne­tra­di­ci­onā­lo ska­tās re­zer­vē­ti un iz­vē­las ie­ras­to ār­stē­ša­nas me­to­di, tā­pēc tiem vi­ņa ne­ko ci­tu ne­uz­spie­žot.

«Vai­rāk vai ma­zāk pie ma­nis nāk kā pie me­di­ķa, jo es­mu ģi­me­nes ār­ste – gan ar dip­lo­mu tra­di­ci­onā­lās, gan ne­tra­di­ci­onā­lās me­di­cī­nas zi­nī­bās. To­mēr ir at­šķi­rī­ba, kā­dā sta­di­jā cil­vēks at­nāk: vai esot jau slims vai mek­lē­jot vei­du, kā jus­ties la­bāk,» teic ājur­vē­das spe­ci­ālis­te. Ga­rī­gie mek­lē­ju­mi lie­lā­ko­ties no­tie­kot pa­ra­lē­li: ir cil­vē­ki, kas se­vi at­tīs­ta, lū­ko­jot jaun­us ce­ļus, jo tie pa­līdz ko uz­zi­nāt par se­vi, un pie rei­zes sa­kār­to­jot fi­zis­ko ķer­me­ni. Kat­rā zi­ņā – šo­brīd at­tiek­sme esot mai­nī­ju­sies un pie dak­te­res ne­nāk kā pie pē­dē­jā glā­bi­ņa, tā­dē­jā­di ne­uz­lie­kot vi­ņai lie­lu at­bil­dī­bas nas­tu – sak, ja vi­ņa ne­va­rēs ne­kā lī­dzēt, tad pa­cien­tu pār­ņems mil­zī­ga vil­ša­nās un pat bez­ce­rī­ba.

At­zi­ņas Šri­lan­kas tvei­cē

Kas vi­ņu pa­šu, dip­lo­mē­tu me­di­ķi, «pa­vil­cis» uz ne­tra­di­ci­onā­lo me­di­cī­nu – esot pat grū­ti at­bil­dēt. «Bi­ja man pirms piec­pa­dsmit ga­diem tā­da ie­spē­ja braukt uz Šri­lan­ku uz pus­ga­du mā­cī­ties ājur­vē­du, un es to iz­man­to­ju. Lo­ģi­kas ta­jā vi­sā var­būt daudz ne­bi­ja. Vien­kār­ši ļā­vos si­tu­āci­jai ne­ie­dzi­ļi­no­ties,» teic Ilo­na Ābe­le, ar smai­du at­ce­ro­ties brī­di, kad no­nā­ku­si ša­jā Aus­tru­mu zem­ē. «Kad lid­ma­šī­na at­vē­ra dur­vis, es ie­ni­ru tro­pis­ka­jā tvei­cē, tik tik­ko spē­da­ma el­pu ie­vilkt un vē­lē­da­mās te­ju vai sprukt at­pa­kaļ. Do­ma bi­ja vie­na – ār­prāts, kur es es­mu no­kļu­vu­si! Zva­nī­ju pēc tam sa­vē­jiem un pār­me­tu, ka ma­ni ne­brī­di­nā­ja par tā­du svel­mi. Vi­ņi man at­vai­cā­ja – bet vai tu pa­ti to ne­zi­nā­ji? Pa­tie­si – vien­kār­ši ne­ie­do­mā­jos!» Ta­gad, at­ska­to­ties uz vi­su šo si­tu­āci­ju, vi­ņa sa­pro­tot, ka vi­si ap­stāk­ļi bi­ja sa­slē­gu­šies un tam vien­kār­ši bi­ja jā­no­tiek. At­ra­dās gan ie­spē­ja, gan fi­nan­ses, gan ri­si­nā­ju­mi. Ilo­nai Ābe­lei to­reiz bi­jis de­vi­ņus mē­ne­šus vecs bērns, ko vi­ņa pa­ņē­mu­si līdz­i tā­la­jā ce­ļā. Vie­nu­brīd gan – do­mā­jot, kā tiks ar vi­su ga­lā, dū­ša sa­skrē­ju­si pa­pē­žos, un, ja Šri­lan­ka ne­bū­tu tik tā­lu, bū­tu sē­du­sies lid­ma­šī­nā un brau­ku­si at­pa­kaļ. «Ta­ču to ne­bi­ja ie­spē­jams iz­da­rīt. Va­ja­dzē­ja vien iz­dzī­vot, un bērns bi­ja pat pa­pil­du sti­muls – tu­rē­ties zir­gā. Man bi­ja jā­pie­ņem tā vi­de ar vi­su tās ne­stei­dzī­gu­mu – sak’, ja ne­no­tiek šo­dien, var­būt rīt­dien to iz­do­sies iz­da­rīt vēl la­bāk. Sa­va vei­da pa­cie­tī­bas sko­la, jo uz­trau­co­ties tu ne­va­ri mai­nīt ne vi­di, ne cil­vē­kus. Lai nu kā, bet ļau­dis ko­pu­mā tur ir ļo­ti po­zi­tī­vi no­ska­ņo­ti. Arī pret ma­nu bēr­nu iz­tu­rē­jās laip­ni un pre­tim­nā­ko­ši, un viņš auga pa­ļā­vīgs un mie­rīgs,» to lai­ku ar lab­vē­lī­bu at­ce­ras dak­te­re. Tas daudz ko mai­nī­jis vi­ņā pa­šā un arī at­tie­cī­bās ar bēr­nu, ar ku­ru bi­ju­si ļo­ti cie­šā kon­tak­tā. Lat­vi­jā var­būt vai­rāk bū­tu kur aiz­gā­ju­si, aizs­krē­ju­si. Ilo­na Ābe­le ne­no­liedz, ka sā­ku­mā pret vi­su tur no­tie­ko­šo bi­ju­si skep­tis­ka, ta­ču, kad re­dzē­ju­si, kā ājur­vē­das klī­ni­kā ve­ci cil­vē­ki pēc in­sul­ta sāk stai­gāt, kā ti­kai ar da­bas augiem var iz­ār­stēt gas­trī­tu, kur šķi­ta, ka pa­lī­dzēt var vie­nī­gi ķī­mi­ja, šī tau­tas me­di­cī­na ār­sti pār­lie­ci­nā­ju­si. Sa­pra­tu­si, ka tas tie­šām dar­bo­jas un ne­būt ne tik ļo­ti at­šķi­ras no Rie­tu­mu me­di­cī­nas – ti­kai pie­eja ir ci­tā­dā­ka. Pa­tie­sī­bā jau dau­dzi ār­stē­ša­nas prin­ci­pi da­žā­dām tau­tām ir līdz­īgi. Arī kon­sti­tu­ci­onā­lie ti­pi tiek kla­si­fi­cē­ti līdz­īgi kā čet­ri Rie­tu­mos lie­to­tie – me­lan­ho­lis­kais, ho­lē­ris­kais, san­gvi­nis­kais un fleg­ma­tis­kais.

Li­kum­sa­ka­rī­bas un īs­tās iz­vē­les

Lai no­skaid­ro­tu, vai tas tie­šām ir vi­ņas ceļš, Ilo­na Ābe­le vēr­su­sies pie as­tro­lo­giem: «At­bil­des bi­ja di­vē­jā­das, ta­ču abas ska­nē­ja: tas rak­stīts ma­nā as­tro­lo­ģis­ka­jā kar­tē, ta­ču viens tei­ca, ka es­mu gā­ju­si vieg­lā­ko ce­ļu, otrs – ka es­mu iz­vē­lē­ju­sies sa­vu ce­ļu.» Tā kā ta­gad jau pa­gā­ju­ši 15 ga­di, ne­kā­di ne­va­rot pie­krist ap­gal­vo­ju­mam, ka tas ir vieg­lā­kais ceļš. Jo tas, kā viss ir bi­jis un kā tur­pi­nās, ne­kā­dā zi­ņā tāds ne­esot.

To­mēr vi­ņa ir pār­lie­ci­nā­ta, ka viss no­tiek, kā tam jā­būt, un ne­kas nav ne­jau­ši – ne mū­su iz­vē­les, ne no­ti­ku­mi, ne cil­vē­ki, ko sa­tie­kam. «Ir li­kum­sa­ka­rī­bas, kas kā puz­lī vei­do mū­su dzī­vi, ko var­būt var dē­vēt kā lik­te­ni vai kar­mu. Lai­kam jau tur augš­ā viss tā sa­slē­dzas, ka tam tā jā­no­tiek. Rei­zēm jau tu ne­zi­ni, kā­pēc, bet tu da­ri, un viss no­tiek. Ti­kai pēc tam sa­pro­ti kop­sa­ka­rī­bu, kā katrs so­lis ie­kļau­jas pla­šā­kā aina­vā. To­mēr va­ru teikt vie­nu – lai kā­da šī ma­na iz­vē­le bi­ju­si, no tās ne­at­teik­tos arī ta­gad. Brauk­tu uz Šri­lan­ku un at­kār­to­tu to pa­šu,» ir pār­lie­ci­nā­ta I. Ābe­le. Tas, pro­tams, bi­jis ti­kai ne­liels tram­plīns, bet ceļš kal­nā vēl bi­ja priekš­ā un jā­tur­pi­na iet vi­sas dzī­ves ga­ru­mā. Ilo­na Ābe­le at­zīst, ka iz­lauzt ce­ļu ājur­vē­dai Lat­vi­jā ne­bi­ja vieg­li. To­mēr prieks, ka ga­lu ga­lā iz­de­vies to re­ģis­trēt kā teh­no­lo­ģi­ju, ie­kļaut Mi­nis­tru ka­bi­ne­ta no­tei­ku­mos kā ārst­nie­cis­ko un di­ag­nos­tis­ko me­to­di, līdz ar to pa­ce­ļot to augst­ākā lī­me­nī ne­kā dzied­nie­cī­bu. Tā­pat sa­snie­gums ir tas, ka šo­brīd ār­sti var ie­gūt ājur­vē­dis­kās me­to­des ser­ti­fi­kā­tu, iz­snieg­tu Ār­stu bied­rī­bā.

Dak­te­re at­zīst, ka ne ti­kai zi­nā­ša­nas un lo­ģi­ka ir la­bi pa­lī­gi, bet, strā­dā­jot ar pa­cien­tiem, ļo­ti lie­la lo­ma ir in­tu­īci­jai – tā ne­re­ti pa­sa­ka priekš­ā pro­blē­mas sak­ni. «Rei­zēm ko­lē­ģi man lūdz skaid­rot, kā­pēc pie­ņē­mu tie­ši tā­du lē­mu­mu, un man ir grū­ti to vi­ņiem iz­skaid­rot. Strā­dā­jot in­di­vi­du­āli ar pa­cien­tu, bie­ži vien ne­sa­ku ska­ļi, ko es sa­re­dzu, bet to pie­rak­stu vi­ņa kar­tī­tē. Pēc tam pa­iet laiks, pat ga­di, kad pēk­šņi re­dzu, ka jau tad es­mu pie­fik­sē­ju­si pro­blē­mas ie­dīg­ļus.» Vai tas ir la­bi vai slik­ti? Var­būt mums, rie­tum­nie­kiem, tas ir bū­tis­ki – iz­skaid­rot vi­su lo­ģis­ki. Arī Ilo­na Ābe­le esot mā­cī­ju­sies pa­dom­ju sko­lā, stu­dē­ju­si tra­di­ci­onā­lo me­di­cī­nu, tā­pēc esot rei­zes, kad vi­ņai va­ja­got šo prā­ta kri­ti­ku iz­man­tot. Ja kla­sis­ka­jā me­di­cī­nā mā­cot al­go­rit­mus, tad ājur­vē­dā vis­pirms ir in­tu­īci­ja un ti­kai tad al­go­rit­mi. Tas ne­no­zī­mē vis fan­tā­zi­ju, bet tie­ši zem­ap­zi­ņu.

Mai­nīt se­vi nav vieg­li

«Pa­tie­sī­bā jau viss ir mū­sos. Mēs esam tas gal­ve­nais ka­ta­li­za­tors – arī ve­se­lī­bas zi­ņā. Va­ram jau daudz ko no­velt uz vī­ru­siem, ār­ējiem ap­stāk­ļiem, ta­ču, ja sli­mī­bu iz­rai­sī­tā­ji vi­su lai­ku ir ap mums, kā­pēc sa­slim­stam tie­ši tad? Ir kaut kā­da ap­stāk­ļu sa­kri­tī­ba un kas tāds, kas vir­za uz šo stā­vok­lī. No­tiek tā, ka iz­da­rām vie­nu iz­vē­li un sa­slim­stam, iz­da­rām ci­tu – un ne­sa­slim­stam. Vien­mēr past­āv vai­rā­ki ri­si­nā­ju­mi un iz­eja, vie­nī­gi – vai tos spē­jam ie­rau­dzīt? Daž­kārt šķiet, ka esam tik ļo­ti no­spies­ti un ap­spies­ti, un tad ir jā­jau­tā: vai ār­ējo ap­stāk­ļu vai mū­su pa­šu iek­šē­jās ne­or­ga­ni­zē­tī­bas dēļ?» Ājur­vē­das spe­ci­ālis­te mu­di­na pa­mai­nīt ska­tī­ju­ma ra­kur­su, pa­vēr­tēt se­vi un sa­vu rī­cī­bu – vai ne­esam ie­cik­lē­ju­šies vie­nos un ta­jos mo­de­ļos? Arī vi­ņa va­rot ap­lie­ci­nāt, ka se­vi mai­nīt ir pa­tie­šām grū­ti. Pat vie­na īpa­šī­ba, kas ir in­di­vī­dā, sīk­sti tu­ras pre­tī tā mē­ģi­nā­ju­miem ar to tikt ga­lā. Rei­zēm jau šķiet: re, es­mu uz­va­rē­jis, bet ne­kā – šī īpa­šī­ba ir ti­kai mai­nī­ju­si ra­kur­su. Jo viss jau, kā gud­rās grā­ma­tās teikts, at­tīs­tās pa spi­rā­li. Arī mēs. Darbs ar se­vi ir darbs mū­ža ga­ru­mā. Un ir dau­dzi, ku­rus tas at­bai­da.

«Es­mu ie­vē­ro­ju­si, ka pa­cien­ti ik pa lai­kam nāk ar vie­nām un tām pa­šām pro­blē­mām. Sev tad klu­sī­bā pie­fik­sē­ju: tā­tad ir kas tāds, ar ko man, ne ti­kai vi­ņiem, jā­tiek ga­lā. Tā­tad var teikt, ka pa­cien­ti ir sko­lo­tā­ji po­zi­tī­vā no­zī­mē. Es­mu sa­ti­ku­si tā­dus, no ku­riem pa­ti va­ru daudz mā­cī­ties – gan dzī­ves gud­rī­bas, gan tī­ri pro­fe­si­onā­li. Es ļo­ti no­vēr­tē­ju pa­cien­tus tā ap 80 ga­diem – ce­pu­ri nost vi­ņu vie­du­mam un pras­mei strā­dāt ar se­vi. Kā­da iz­vē­les skaid­rī­ba! Ar da­žu la­bu div­des­mit­gad­nie­ku ir daudz grū­tāk dar­bo­ties.»

Ilo­na Ābe­le nav kon­cen­trē­ju­sies ti­kai uz ājur­vē­du, bet ir at­klā­ta pret da­žā­dām zi­nī­bām. Vi­su lai­ku jau iz­nāk sa­skar­ties ar ko jaun­u, bet tas ne­no­zī­mē, ka vi­ņa to tū­līt iz­man­to. Ta­ču daž­kārt, re­dzot, ka pa­cien­tam la­bāk pa­lī­dzē­tu kā­da ci­ta me­to­de, vi­ņa to ie­sa­ka iz­mē­ģi­nāt, pie­mē­ram, ho­me­opā­ti­ju vai os­te­opā­ti­ju. Ne­būt ne­bīs­to­ties, ka tam­dēļ va­rē­tu pa­zau­dēt kā­du pa­cien­tu, bet ce­rot, ka cil­vēks no­vēr­tēs to in­for­mā­ci­ju, ko esot snie­gu­si, un iz­man­tos to ve­se­lī­bas uz­la­bo­ša­nā. «Es­mu mē­ģi­nā­ju­si kom­bi­nēt un pie­dā­vāt da­žā­dī­bu. Iz­man­to­ju arī aku­pun­ktū­ru. Re­dzot, ka cil­vēks, ilg­sto­ši strā­dā­jot ar vie­nām un tām pa­šām me­to­dēm, ir sa­snie­dzis kā­du mēr­ķi un it kā ap­stā­jies vie­nā pun­ktā, mē­ģi­nu ko mai­nīt – lai pa­kus­ti­nā­tu un pa­vir­zī­tu uz priekš­u,» sa­ka Ilo­na Ābe­le, ro­si­not arī ci­tus būt at­vēr­tiem pa­sau­lei – pirms no­liegt kaut ko, ie­dzi­ļi­nā­ties, at­rast in­for­mā­ci­ju, ap­ru­nā­ties ar zi­no­šiem cil­vē­kiem. «Ne­kad ne­va­jag kliegt, ka tas nu gan nav tie­sa, ja par to ne­ko ne­zi­ni. Ne­no­lie­dza­mi, past­āv arī šar­la­tā­nisms tai pa­šā dzied­nie­cī­bā, ta­ču ir arī spē­jī­gi cil­vē­ki, kas var pa­lī­dzēt ci­tiem – arī psiho­lo­ģis­ki. Ie­klau­sies se­vī, mek­lē at­bil­des, un tās at­nāks!» no­vēl dak­te­re.

Ājur­vē­das pa­mat­kon­sti­tū­ci­jas

Va­ta

Va­tas ir ne­sta­bi­las, kus­tī­gas, stei­dzas, vi­ņām ir straujš pulss. Vi­ņām ir daudz ide­ju, ko ne­re­ali­zē līdz ga­lam. Va­tām ir ne­mie­rīgs miegs, arī mie­gā vi­ņas ir aiz­ņem­tas. Ēd ne­re­gu­lā­ri un to, kas pa­ga­dās. Cī­nās ar aiz­cie­tē­ju­miem, vē­de­ra pū­ša­nos. Tra­di­ci­onā­lās va­tas ti­pa sli­mī­bas ir tās, ko mēs Eiro­pā sau­cam par ner­vu sis­tē­mas sli­mī­bām – pa­ra­lī­zes, ar­trī­ti, mie­ga trau­cē­ju­mi. Va­tas ir vē­sas, jo vi­ņām ir slik­ta asins­ri­te.

Pit­ta

Grib būt ļo­ti pa­rei­za. Vi­sam ir jā­būt tā, kā pit­ta vē­las. Ja tā nav, tad kļūst dus­mī­ga, ne­ap­mie­ri­nā­ta, ag­re­sī­va. Pit­ta arī ne­sa­prot, ka kāds va­rē­tu kaut ko ne­sa­prast. Ja es, pit­ta bū­da­ma, sa­pro­tu, tad arī ci­tiem jā­sap­rot! Jo pit­tām vai­rāk trūkst līdz­sva­ra or­ga­nis­mā, jo ma­zāk vi­ņas sa­prot ap­kār­tē­jos cil­vē­kus un ir ag­re­sī­vā­kas. Vi­ņām nav pro­blē­mu ar aiz­cie­tē­ju­miem, vē­de­ra iz­eja ir div­reiz die­nā. Pit­tas ti­pa cil­vē­ki ir sil­ti, vi­ņi diez­gan stip­ri svīst. Ja pit­tas ti­pa cil­vēks ap­ēd ķip­lo­ku, viņš smar­žo ar vi­su ķer­me­ni. Pit­tām ir rak­stu­rī­gas pro­blē­mas ar gre­mo­ša­nas trak­tu. Ēdot ti­pam ne­pie­mē­ro­tu uz­tu­ru, vi­ņiem būs gas­trīts, čū­la. Miegs pit­tām pa­ras­ti ir labs. Pit­tas ir ļo­ti uz­ti­ca­mi drau­gi. La­bi pro­jek­tu me­ne­dže­ri,.

Kap­ha

Omu­lī­gi, vi­ņiem ļo­ti bie­ži ir lie­kais svars. Vi­ņi var būt tie­vi, bet ar lie­ko sva­ru, jo vi­ņiem ir ie­dzim­ti lie­li, sma­gi kau­li, lie­las lo­cī­ta­vas un de­guns. Maz­liet ne­veik­li, bet vai­rums omu­lī­gi un apa­ļī­gi. Vi­ņi var ēst ak­me­ņus, un kuņ­ģis ne­cie­tīs. Ta­ču kap­hām rak­stu­rī­ga bron­hi­ālā as­tma, pro­blē­mas ar šķid­ru­mu aiz­tu­ri, gļo­tu uz­krā­ša­nos. Vi­ņiem ir sva­rīgs ģi­me­nes sil­tums. Uz­de­vu­mus iz­pil­da lē­ni, bet pa­ma­tī­gi. Vi­ņi lē­ni sa­prot un lē­ni mā­cās, bet, kad ir sa­pra­tu­ši un ie­mā­cī­ju­šies, vi­ņus ne­var pār­lie­ci­nāt par pre­tē­jo.

Avots: www.ap­ar­mi­ta.lv

UZ­ZI­ŅAI

Se­nat­nē vē­dis­kā as­tro­lo­ģi­ja bi­ja viens no ājur­vē­das jeb dzī­ves mā­cī­bas at­za­riem. Ājur­vē­das spe­ci­ālis­ti ne­re­ti iz­man­to­ja vē­dis­ko as­tro­lo­ģi­ju («jyotish»), lai no­teik­tu, vai pa­cients kā­dā kon­krē­tā pe­ri­odā nav īpa­ši uz­ņē­mīgs pret sli­mī­bām. Ājur­vē­das ār­sti ti­ka ap­mā­cī­ti iz­man­tot arī man­tras, mi­ne­rā­lus un dārg­ak­me­ņus. Mūs­die­nās lie­lā­kā da­ļa šo zi­nā­ša­nu ir gā­ju­si zu­du­mā. As­tro­lo­ģi­ja Rie­tu­mos nav ājur­vē­das sa­stāv­da­ļa, to­mēr ir ājur­vē­das spe­ci­ālis­ti, kas to iz­man­to.

Jo­pro­jām no­zī­mī­gu vie­tu ājur­vē­da ie­ņem sa­vā dzim­te­nē In­di­jā. Kopš 1970. ga­da In­di­jas cen­trā­lā val­dī­ba stan­dar­ti­zē ājur­vē­das iz­glī­tī­bu, un In­di­jā un Šri­lan­kā ir vai­rāk ne­kā 100 ak­re­di­tē­tu mā­cī­bu ie­stā­žu, ku­rās 5,5 ga­du lai­kā pēc valsts ek­sā­me­nu no­kār­to­ša­nas var ie­gūt ājur­vē­das me­di­cī­nas un ķi­rur­ģi­jas ba­ka­lau­ra grā­du. Stu­di­jas ie­tver 18 da­žā­du priekš­me­tu.

Ilo­na Ābe­le

* Bei­gu­si Lat­vi­jas Me­di­cī­nas aka­dē­mi­ju un Lat­vi­jas Fi­zi­kā­lās me­di­cī­nas aso­ci­āci­jas kla­sis­kās ma­sā­žas kur­sus, 1996.

* Re­zi­den­tū­ru ģi­me­nes ār­stiem, 1999.

* Ājur­vē­das ser­ti­fi­kā­ci­jas kur­su Šri­lan­kā, «Set­ra­med» in­sti­tū­tā, 2000.

* Lat­vi­jas Ne­tra­di­ci­onā­lās me­di­cī­nas aso­ci­āci­jas aku­pun­ktū­ras un lā­ze­ra­ku­pun­ktū­ras kur­sus, 2002.

* Va­da Lat­vi­jas Ne­tra­di­ci­onā­lās me­di­cī­nas aso­ci­āci­jas Ājur­vē­das sek­ci­ju.

Horoskopi

Zaļās koka čūskas gads būs pilns ar pārmaiņām un pārsteigumiem, kas ietekmēs mūsu dzīvi. Pēc astrologu un tarologu domām, mūs sagaida personīgās pārvērtības, un tiem, kas nebaidās pamest komforta zonu, liktenis var sagādāt negaidītas dāvanas.

Svarīgākais