Cilvēki mūsdienās ir daudz atvērtāki pasaulei – arī meklējot veidu, kā stiprināt savu miesu un garu. Daudzi izmēģina netradicionālo medicīnu un paliek tai uzticīgi uz mūžu. Ārsti Ilonu Ābeli pirms piecpadsmit gadiem ceļš aizveda uz Šrilanku, kur viņa apguva ājurvēdas pamatus. Šī tūkstošgadu senā medicīnas sistēma pārliecināja: arī tas var būt ceļš uz veselību. Nu savā praksē viņa izmanto gan klasisko Rietumu, gan netradicionālo Austrumu medicīnu.
Ilona Ābele, lūgta īsi raksturot, kas tad ir ājurvēda (sanskritā tas nozīmē: mācība par dzīvi), atbild: tā ir strādāšana ar visu cilvēku kopumā, izmantojot katra iekšējās rezerves, kas bieži tiek atstātas novārtā. Pirmais solis, atnākot pie ājurvēdas speciālista, pirms tiek uzsākta ārstēšana vai arī dotas tikai uztura rekomendācijas, ir cilvēka konstitucionālā tipa noteikšana. Lai noteiktu to, ārsts izmanto vairāku metožu apkopojumu, piemēram, pulsa diagnostika, apskate un saruna ar pacientu, pēc kuras pacients pašrocīgi izpilda testu.
Ir trīs pamata konstitucionālie tipi: Vata jeb vējš, Pitta jeb uguns, Kapha jeb zeme, un seši divu došu konstitucionālie tipi: Vata/Pitta, Pitta/Vata, Vata/Kapha, Kapha/Vata, Pitta/Kapha, Kapha/Pitta. Pastāv arī iespēja, ka visas trīs došas –Vata, Pitta, Kapha – ir vienlīdz izteiktas organismā, un tad konstitucionālais tips ir šāds: Vata/Pitta/Kapha. No konkrētā tipa ir atkarīgs ārstēšanas līdzekļu izmantojums, diēta un ieteicamie fizisko nodarbību veidi.
Izdosies čaklajiem
«Ārstēšanā tiek izmantots viss, kas ir dabīgs, akcentējot to, ko ēdam, dzeram, kā elpojam. Nav vajadzīgas speciālas zāles, ļoti daudz varam izdarīt ar to, kas mums ir. Kad man pacients pēc tam pateicas par palīdzību, es vienmēr saku – to jūs pats izdarījāt, es tikai uzvirzīju jūs uz ceļa. Es varu gudri parunāt, dot padomu, konsultēt, taču vienīgi cilvēka izvēlē ir tas, kā un cik daudz viņš darīs. Lielākais izaicinājums – paša slinkums, jo ājurvēda prasa lielu pašdisciplīnu un noteikumu ievērošanu: celties un iet gulēt vienā laikā, ēst tos produktus, kas tavam organismam ir labvēlīgi, vingrot, ievērot vēl virkni citu noteikumu,» uzskaita daktere. «Jā, viegli tas nav. Bet, ja gribi sev palīdzēt, kā tagad mēdz teikt – uzlabot dzīves kvalitāti, būt veselāks, tad ar sevi ir jāstrādā. Ir tādi cilvēki, kas ir gatavi uzreiz darīt, jo viņi ir jau sagatavojušies – lasījuši, meklējuši, viņiem vajag tikai mazu ierosmi, lai tas viss aizietu. Šādiem cilvēkiem nesagādā nekādas problēmas iet šo ceļu. Citiem gan manis ieteiktais rada satraukumu – viņi nesaprot, kā to varēs izdarīt. Bet, kad sāk, daudzi atzīst, ka nav nemaz tik traki. Tas, ko saka latviešu daina: acis darba izbijās, rokas darba nebijās. Rokas darba nebijās, zinājās padarot,» pasmaida Ilona Ābele, norādot, ka dažiem bažas radot slimības saasināšanās, kas bieži vien notiek ārstēšanās sākumā, taču ir būtiski turpināt iesākto, jo tikai pēc kāda laika sākas uzlabošanās. Jāatceras gan vēl kas: pieturēšanās pie vienas listes un neatkāpšanās no tās ne soli – arī tas ne pie kā laba nenovedīs. Ja tas netiek darīts ar labu prātu, bet noved pie stresa – tas noteikti nebūs pareizais risinājums. Jāatrod sev atbilstošais.
Sākotnēji pie dakteres vairāk nākuši tie pacienti, kas ājurvēdu uzskatījuši par pēdējo posmu savā atlabšanā. Viss cits bijis izmēģināts, bet nebija palīdzējis, tāpēc cilvēks pieķēries šai ārstniecībai kā glābšanas riņķim. Daļai to bija ieteikuši ģimenes ārsti, bet ne mazums bijis to, kam pie I. Ābeles atnākt bija ieteikuši paziņas, kuri paši bija pārliecinājušies par šīs metodes pozitīvo iedarbību uz sevi kā veselumu. Tāpat, protams, ir cilvēki, kas uz visu netradicionālo skatās rezervēti un izvēlas ierasto ārstēšanas metodi, tāpēc tiem viņa neko citu neuzspiežot.
«Vairāk vai mazāk pie manis nāk kā pie mediķa, jo esmu ģimenes ārste – gan ar diplomu tradicionālās, gan netradicionālās medicīnas zinībās. Tomēr ir atšķirība, kādā stadijā cilvēks atnāk: vai esot jau slims vai meklējot veidu, kā justies labāk,» teic ājurvēdas speciāliste. Garīgie meklējumi lielākoties notiekot paralēli: ir cilvēki, kas sevi attīsta, lūkojot jaunus ceļus, jo tie palīdz ko uzzināt par sevi, un pie reizes sakārtojot fizisko ķermeni. Katrā ziņā – šobrīd attieksme esot mainījusies un pie dakteres nenāk kā pie pēdējā glābiņa, tādējādi neuzliekot viņai lielu atbildības nastu – sak, ja viņa nevarēs nekā līdzēt, tad pacientu pārņems milzīga vilšanās un pat bezcerība.
Atziņas Šrilankas tveicē
Kas viņu pašu, diplomētu mediķi, «pavilcis» uz netradicionālo medicīnu – esot pat grūti atbildēt. «Bija man pirms piecpadsmit gadiem tāda iespēja braukt uz Šrilanku uz pusgadu mācīties ājurvēdu, un es to izmantoju. Loģikas tajā visā varbūt daudz nebija. Vienkārši ļāvos situācijai neiedziļinoties,» teic Ilona Ābele, ar smaidu atceroties brīdi, kad nonākusi šajā Austrumu zemē. «Kad lidmašīna atvēra durvis, es ieniru tropiskajā tveicē, tik tikko spēdama elpu ievilkt un vēlēdamās teju vai sprukt atpakaļ. Doma bija viena – ārprāts, kur es esmu nokļuvusi! Zvanīju pēc tam savējiem un pārmetu, ka mani nebrīdināja par tādu svelmi. Viņi man atvaicāja – bet vai tu pati to nezināji? Patiesi – vienkārši neiedomājos!» Tagad, atskatoties uz visu šo situāciju, viņa saprotot, ka visi apstākļi bija saslēgušies un tam vienkārši bija jānotiek. Atradās gan iespēja, gan finanses, gan risinājumi. Ilonai Ābelei toreiz bijis deviņus mēnešus vecs bērns, ko viņa paņēmusi līdzi tālajā ceļā. Vienubrīd gan – domājot, kā tiks ar visu galā, dūša saskrējusi papēžos, un, ja Šrilanka nebūtu tik tālu, būtu sēdusies lidmašīnā un braukusi atpakaļ. «Taču to nebija iespējams izdarīt. Vajadzēja vien izdzīvot, un bērns bija pat papildu stimuls – turēties zirgā. Man bija jāpieņem tā vide ar visu tās nesteidzīgumu – sak’, ja nenotiek šodien, varbūt rītdien to izdosies izdarīt vēl labāk. Sava veida pacietības skola, jo uztraucoties tu nevari mainīt ne vidi, ne cilvēkus. Lai nu kā, bet ļaudis kopumā tur ir ļoti pozitīvi noskaņoti. Arī pret manu bērnu izturējās laipni un pretimnākoši, un viņš auga paļāvīgs un mierīgs,» to laiku ar labvēlību atceras daktere. Tas daudz ko mainījis viņā pašā un arī attiecībās ar bērnu, ar kuru bijusi ļoti ciešā kontaktā. Latvijā varbūt vairāk būtu kur aizgājusi, aizskrējusi. Ilona Ābele nenoliedz, ka sākumā pret visu tur notiekošo bijusi skeptiska, taču, kad redzējusi, kā ājurvēdas klīnikā veci cilvēki pēc insulta sāk staigāt, kā tikai ar dabas augiem var izārstēt gastrītu, kur šķita, ka palīdzēt var vienīgi ķīmija, šī tautas medicīna ārsti pārliecinājusi. Sapratusi, ka tas tiešām darbojas un nebūt ne tik ļoti atšķiras no Rietumu medicīnas – tikai pieeja ir citādāka. Patiesībā jau daudzi ārstēšanas principi dažādām tautām ir līdzīgi. Arī konstitucionālie tipi tiek klasificēti līdzīgi kā četri Rietumos lietotie – melanholiskais, holēriskais, sangviniskais un flegmatiskais.
Likumsakarības un īstās izvēles
Lai noskaidrotu, vai tas tiešām ir viņas ceļš, Ilona Ābele vērsusies pie astrologiem: «Atbildes bija divējādas, taču abas skanēja: tas rakstīts manā astroloģiskajā kartē, taču viens teica, ka esmu gājusi vieglāko ceļu, otrs – ka esmu izvēlējusies savu ceļu.» Tā kā tagad jau pagājuši 15 gadi, nekādi nevarot piekrist apgalvojumam, ka tas ir vieglākais ceļš. Jo tas, kā viss ir bijis un kā turpinās, nekādā ziņā tāds neesot.
Tomēr viņa ir pārliecināta, ka viss notiek, kā tam jābūt, un nekas nav nejauši – ne mūsu izvēles, ne notikumi, ne cilvēki, ko satiekam. «Ir likumsakarības, kas kā puzlī veido mūsu dzīvi, ko varbūt var dēvēt kā likteni vai karmu. Laikam jau tur augšā viss tā saslēdzas, ka tam tā jānotiek. Reizēm jau tu nezini, kāpēc, bet tu dari, un viss notiek. Tikai pēc tam saproti kopsakarību, kā katrs solis iekļaujas plašākā ainavā. Tomēr varu teikt vienu – lai kāda šī mana izvēle bijusi, no tās neatteiktos arī tagad. Brauktu uz Šrilanku un atkārtotu to pašu,» ir pārliecināta I. Ābele. Tas, protams, bijis tikai neliels tramplīns, bet ceļš kalnā vēl bija priekšā un jāturpina iet visas dzīves garumā. Ilona Ābele atzīst, ka izlauzt ceļu ājurvēdai Latvijā nebija viegli. Tomēr prieks, ka galu galā izdevies to reģistrēt kā tehnoloģiju, iekļaut Ministru kabineta noteikumos kā ārstniecisko un diagnostisko metodi, līdz ar to paceļot to augstākā līmenī nekā dziedniecību. Tāpat sasniegums ir tas, ka šobrīd ārsti var iegūt ājurvēdiskās metodes sertifikātu, izsniegtu Ārstu biedrībā.
Daktere atzīst, ka ne tikai zināšanas un loģika ir labi palīgi, bet, strādājot ar pacientiem, ļoti liela loma ir intuīcijai – tā nereti pasaka priekšā problēmas sakni. «Reizēm kolēģi man lūdz skaidrot, kāpēc pieņēmu tieši tādu lēmumu, un man ir grūti to viņiem izskaidrot. Strādājot individuāli ar pacientu, bieži vien nesaku skaļi, ko es saredzu, bet to pierakstu viņa kartītē. Pēc tam paiet laiks, pat gadi, kad pēkšņi redzu, ka jau tad esmu piefiksējusi problēmas iedīgļus.» Vai tas ir labi vai slikti? Varbūt mums, rietumniekiem, tas ir būtiski – izskaidrot visu loģiski. Arī Ilona Ābele esot mācījusies padomju skolā, studējusi tradicionālo medicīnu, tāpēc esot reizes, kad viņai vajagot šo prāta kritiku izmantot. Ja klasiskajā medicīnā mācot algoritmus, tad ājurvēdā vispirms ir intuīcija un tikai tad algoritmi. Tas nenozīmē vis fantāziju, bet tieši zemapziņu.
Mainīt sevi nav viegli
«Patiesībā jau viss ir mūsos. Mēs esam tas galvenais katalizators – arī veselības ziņā. Varam jau daudz ko novelt uz vīrusiem, ārējiem apstākļiem, taču, ja slimību izraisītāji visu laiku ir ap mums, kāpēc saslimstam tieši tad? Ir kaut kāda apstākļu sakritība un kas tāds, kas virza uz šo stāvoklī. Notiek tā, ka izdarām vienu izvēli un saslimstam, izdarām citu – un nesaslimstam. Vienmēr pastāv vairāki risinājumi un izeja, vienīgi – vai tos spējam ieraudzīt? Dažkārt šķiet, ka esam tik ļoti nospiesti un apspiesti, un tad ir jājautā: vai ārējo apstākļu vai mūsu pašu iekšējās neorganizētības dēļ?» Ājurvēdas speciāliste mudina pamainīt skatījuma rakursu, pavērtēt sevi un savu rīcību – vai neesam ieciklējušies vienos un tajos modeļos? Arī viņa varot apliecināt, ka sevi mainīt ir patiešām grūti. Pat viena īpašība, kas ir indivīdā, sīksti turas pretī tā mēģinājumiem ar to tikt galā. Reizēm jau šķiet: re, esmu uzvarējis, bet nekā – šī īpašība ir tikai mainījusi rakursu. Jo viss jau, kā gudrās grāmatās teikts, attīstās pa spirāli. Arī mēs. Darbs ar sevi ir darbs mūža garumā. Un ir daudzi, kurus tas atbaida.
«Esmu ievērojusi, ka pacienti ik pa laikam nāk ar vienām un tām pašām problēmām. Sev tad klusībā piefiksēju: tātad ir kas tāds, ar ko man, ne tikai viņiem, jātiek galā. Tātad var teikt, ka pacienti ir skolotāji pozitīvā nozīmē. Esmu satikusi tādus, no kuriem pati varu daudz mācīties – gan dzīves gudrības, gan tīri profesionāli. Es ļoti novērtēju pacientus tā ap 80 gadiem – cepuri nost viņu viedumam un prasmei strādāt ar sevi. Kāda izvēles skaidrība! Ar dažu labu divdesmitgadnieku ir daudz grūtāk darboties.»
Ilona Ābele nav koncentrējusies tikai uz ājurvēdu, bet ir atklāta pret dažādām zinībām. Visu laiku jau iznāk saskarties ar ko jaunu, bet tas nenozīmē, ka viņa to tūlīt izmanto. Taču dažkārt, redzot, ka pacientam labāk palīdzētu kāda cita metode, viņa to iesaka izmēģināt, piemēram, homeopātiju vai osteopātiju. Nebūt nebīstoties, ka tamdēļ varētu pazaudēt kādu pacientu, bet cerot, ka cilvēks novērtēs to informāciju, ko esot sniegusi, un izmantos to veselības uzlabošanā. «Esmu mēģinājusi kombinēt un piedāvāt dažādību. Izmantoju arī akupunktūru. Redzot, ka cilvēks, ilgstoši strādājot ar vienām un tām pašām metodēm, ir sasniedzis kādu mērķi un it kā apstājies vienā punktā, mēģinu ko mainīt – lai pakustinātu un pavirzītu uz priekšu,» saka Ilona Ābele, rosinot arī citus būt atvērtiem pasaulei – pirms noliegt kaut ko, iedziļināties, atrast informāciju, aprunāties ar zinošiem cilvēkiem. «Nekad nevajag kliegt, ka tas nu gan nav tiesa, ja par to neko nezini. Nenoliedzami, pastāv arī šarlatānisms tai pašā dziedniecībā, taču ir arī spējīgi cilvēki, kas var palīdzēt citiem – arī psiholoģiski. Ieklausies sevī, meklē atbildes, un tās atnāks!» novēl daktere.
Ājurvēdas pamatkonstitūcijas
Vata
Vatas ir nestabilas, kustīgas, steidzas, viņām ir straujš pulss. Viņām ir daudz ideju, ko nerealizē līdz galam. Vatām ir nemierīgs miegs, arī miegā viņas ir aizņemtas. Ēd neregulāri un to, kas pagadās. Cīnās ar aizcietējumiem, vēdera pūšanos. Tradicionālās vatas tipa slimības ir tās, ko mēs Eiropā saucam par nervu sistēmas slimībām – paralīzes, artrīti, miega traucējumi. Vatas ir vēsas, jo viņām ir slikta asinsrite.
Pitta
Grib būt ļoti pareiza. Visam ir jābūt tā, kā pitta vēlas. Ja tā nav, tad kļūst dusmīga, neapmierināta, agresīva. Pitta arī nesaprot, ka kāds varētu kaut ko nesaprast. Ja es, pitta būdama, saprotu, tad arī citiem jāsaprot! Jo pittām vairāk trūkst līdzsvara organismā, jo mazāk viņas saprot apkārtējos cilvēkus un ir agresīvākas. Viņām nav problēmu ar aizcietējumiem, vēdera izeja ir divreiz dienā. Pittas tipa cilvēki ir silti, viņi diezgan stipri svīst. Ja pittas tipa cilvēks apēd ķiploku, viņš smaržo ar visu ķermeni. Pittām ir raksturīgas problēmas ar gremošanas traktu. Ēdot tipam nepiemērotu uzturu, viņiem būs gastrīts, čūla. Miegs pittām parasti ir labs. Pittas ir ļoti uzticami draugi. Labi projektu menedžeri,.
Kapha
Omulīgi, viņiem ļoti bieži ir liekais svars. Viņi var būt tievi, bet ar lieko svaru, jo viņiem ir iedzimti lieli, smagi kauli, lielas locītavas un deguns. Mazliet neveikli, bet vairums omulīgi un apaļīgi. Viņi var ēst akmeņus, un kuņģis necietīs. Taču kaphām raksturīga bronhiālā astma, problēmas ar šķidrumu aizturi, gļotu uzkrāšanos. Viņiem ir svarīgs ģimenes siltums. Uzdevumus izpilda lēni, bet pamatīgi. Viņi lēni saprot un lēni mācās, bet, kad ir sapratuši un iemācījušies, viņus nevar pārliecināt par pretējo.
Avots: www.aparmita.lv
UZZIŅAI
Senatnē vēdiskā astroloģija bija viens no ājurvēdas jeb dzīves mācības atzariem. Ājurvēdas speciālisti nereti izmantoja vēdisko astroloģiju («jyotish»), lai noteiktu, vai pacients kādā konkrētā periodā nav īpaši uzņēmīgs pret slimībām. Ājurvēdas ārsti tika apmācīti izmantot arī mantras, minerālus un dārgakmeņus. Mūsdienās lielākā daļa šo zināšanu ir gājusi zudumā. Astroloģija Rietumos nav ājurvēdas sastāvdaļa, tomēr ir ājurvēdas speciālisti, kas to izmanto.
Joprojām nozīmīgu vietu ājurvēda ieņem savā dzimtenē Indijā. Kopš 1970. gada Indijas centrālā valdība standartizē ājurvēdas izglītību, un Indijā un Šrilankā ir vairāk nekā 100 akreditētu mācību iestāžu, kurās 5,5 gadu laikā pēc valsts eksāmenu nokārtošanas var iegūt ājurvēdas medicīnas un ķirurģijas bakalaura grādu. Studijas ietver 18 dažādu priekšmetu.
Ilona Ābele
* Beigusi Latvijas Medicīnas akadēmiju un Latvijas Fizikālās medicīnas asociācijas klasiskās masāžas kursus, 1996.
* Rezidentūru ģimenes ārstiem, 1999.
* Ājurvēdas sertifikācijas kursu Šrilankā, «Setramed» institūtā, 2000.
* Latvijas Netradicionālās medicīnas asociācijas akupunktūras un lāzerakupunktūras kursus, 2002.
* Vada Latvijas Netradicionālās medicīnas asociācijas Ājurvēdas sekciju.