Krievijas autokravu pārvadātāji uz izdzīvošanas robežas

© Pexels.com

Krievijas autokravu pārvadātāji sūdzas par rekordlieliem zaudējumiem, cīnās par izdzīvošanu un ir uz bankrota robežas. Tās ir kara izraisītās ekonomikas palēnināšanās un augsto procentu likmju sekas. Situāciju pasliktina nesamērīgi stingrais regulējums, korupcija un ārvalstu pārvadātāju aktivizēšanās.

"Kravu pārvadājumu tirgū mums ir "ideāla vētra": tarifi ir zemi, regulatoru spiediens ir augsts, bet ārvalstu konkurenti veic dempingu,"

situāciju raksturo transporta uzņēmuma vadītājs, kura viedokli citē izdevums “The Moscow Times”.

Saskaņā ar KF Valsts statistikas pārvaldes “Rosstat” datiem, dažos reģionos pārvadājumu tarifi gada laikā ir kritušies par 40% - uzņēmumi strādā ar zaudējumiem. Savukārt kopumā kravu pārvadājumu tarifi Krievijā pirmajā pusgadā pieauguši tikai par 5,8% (pēc nieka 0,1% pieauguma 2024. gada ceturtajā ceturksnī). Par to slēgtā KF Valsts domes Transporta infrastruktūras komitejas sēdē sūdzējies kāds uz sēdi pieaicināts tirgus dalībnieks - KF federālā transporta uzņēmuma īpašnieks:

"Mēs cenšamies izdzīvot, bet jau tagad mums ir jāsamazina izdevumi: no vienas puses, “dempingo” ķīnieši, no otras puses, ir “Platons” (ceļu maksas iekasēšanas sistēma “Platon” kravas automašīnām - red.) ar nodevām un nepārtrauktiem darbības traucējumiem, ir vēl citi sodi."

“Rosstat” dati: piecu mēnešu laikā rentablo pārvadātāju peļņa palielinājusies par 13,6%, bet nerentablo - samazinājusies par 71%, - līdz 21,4 mljrd. rubļu (~ 270 milj. ASV dolāru).

“Tirgus izjūt augsto līzinga maksājumu un aizdevumu likmju spiedienu, kas sasniedz 25% gadā, kā arī konkurentus no Āzijas, galvenokārt no Ķīnas,"

stāsta cita liela Krievijas transporta uzņēmuma darbinieks. Viņš skaidro, ka ķīnieši var atļauties “dempingot”, jo viņiem ir lēts darbaspēks - tie ir autovadītāji no Ķīnas pierobežas reģioniem, kur algas ir uz pusi mazākas nekā Krievijas šoferiem. Turklāt viņi nemaksā sodus par kravu atļautā svara pārsniegšanu, tas palīdz viņiem pārvadāt vairāk un ietaupīt līdz pat trešdaļai no izmaksām. “Piedevām Ķīnā loģistikas uzņēmumi saņem valdības atbalstu,” piebilst vēl viens loģistikas speciālists. Rezultātā Ķīnas uzņēmumi arvien vairāk ienāk Krievijas teritorijā un, pēc kompānijas "Tasco" izpilddirektora Jevgeņija Šakalida teiktā, “drīzumā varētu kļūt par galvenajiem spēlētājiem kravu pārvadājumu segmentā attālumos līdz 2-2,5 tūkstošiem km”. “Kabotāžas jeb kravu pārvadājumi valsts iekšienē viņiem ir aizliegti, taču patiesībā Ķīnas pārvadātāji bieži izpilda šādus pasūtījumus, piemēram, atpakaļceļā pēc starptautiska lidojuma,” apgalvo loģistikas tirgus dalībnieki. “Pat Kazahstānas un Baltkrievijas šoferi nonāk labvēlīgākā situācijā salīdzinājumā ar Krievijas pārvadātājiem,” stāsta kāda KF federālā transporta uzņēmuma īpašnieks. “Piemēram, ja Krievijā sods par ceļa seguma bojājumiem pārsniegtā kravas svara dēļ ir līdz pat 500 tūkst. rubļu (~ 6,2 tūkst. ASV dolāru), tad Kazahstānā pārvadātāji par to maksā trīs reizes, bet Baltkrievijā - piecas reizes mazāk.” Savukārt “no 1. augusta sodi atsevišķos Krievijas reģionos tika palielināti līdz pat 600 tūkst. rubļu”, sūdzas kāds cits loģistikas speciālists.

No 1. septembra Krievijas valdība kara izdevumu noplicinātā budžeta lāpīšanai ieviesīs papildu sodus - par elektroniskās rindas izmantošanas noteikumu pārkāpumiem automašīnu muitas un robežkontroles punktos. “Pārvadātāji tiks bloķēti laika nišu rezervēšanas sistēmā uz 30 dienām par botu un automātiskās reģistrācijas programmu izmantošanu,” skaidro loģistikas speciālists no KF Aizbaikāla apgabala. "Ņemot vērā, ka visi šeit masveidā izmanto botus - pretējā gadījumā reģistrēties vienkārši nav reāli - mēs sagaidām lielas problēmas."

Viņš neslēpj sašutumu:

“…un par kravas automašīnas neierašanos kontrolpunktā noteiktajā laikā uzņēmumi sistēmā tiks bloķēti uz 90 dienām. No 2026. gada marta tie tiks bloķēti arī par diviem secīgi atceltiem pieteikumiem."

Pārvadātājs turpina: “Vienīgā labā ziņa ir tā, ka no 2026. gada 1. septembra ārvalstu kravas automašīnas nevarēs izbraukt no Krievijas, nesamaksājot visus sodus, taču Krievijas uzņēmumiem līdz tam laikam vēl ir jāizdzīvo.”

Neskaitot valsts uzlikto nodevu slogu, Krievijā tradicionāli darbojas arī “jumtošanas” jeb paralēlā sodu sistēma, ko dažādos reģionos, atkarībā no vietējo klanu nerakstītajiem likumiem, kontrolē pašas varas iestādes, "siloviki" vai krimināli grupējumi sadarbībā ar tiem. Autovadītājiem un transporta uzņēmumu īpašniekiem vienkārši jāsamierinās ar “izspiešanas tarifu” izmaksām, kad valsts korumpētās sistēmas dalībnieki - dažādu rangu ierēdņi, ceļu policisti vai vienkārši bandīti uz ceļa - bez jebkāda apmulsuma var pieprasīt naudu. Oficiālā Kremļa statistika, protams, šīs izmaksas vērā neņem un KF Valsts domes koridoros to neapspriež.

Ekonomika

Baltijas valstu iedzīvotāji vasarā tērē naudu ļoti atšķirīgi – kamēr latvieši biežāk izvēlas ieturēt maltītes ārpus mājām, lietuvieši rosās ap mājokļa uzlabošanu, bet igauņi arī siltajā sezonā saglabā piesardzību naudas lietās. Tomēr visās trīs valstīs par populārāko tēriņu virzienu kļuvuši ceļojumi un izbraucieni, liecina bankas Citadele jaunākā aptauja, kas izgaismo būtiskas atšķirības gan starp valstīm, gan vecuma grupām.

Svarīgākais